Ja alla möbler åker ju förstås ut direkt och tapeterna kommer vi sätta om ändå, så det är egentligen "bara" det lackade träet som är jobbigt att göra om sådär på en högre nivå. Låter positivt iallafall, det du säger.
 
Beträffande ozonbehandling gäller, vad jag kan förstå, att behandlingen tar tid. Dels tiden för aggregatet att sprida ozonet och dels tiden efteråt för att bli av med den mycket obehagliga ozonlukten. Jag gissar på flera veckor totalt.
Branschen kan naturligtvis upplysa om detta och var kostnaden kan hamna.
 
Ja det är väl en sista utväg men några veckor hos svärisarna kan vara värt om vi trivs i huset.
 
O
Att inte köpa huset kanske är den enklaste (och billigaste) men inte den roligaste lösningen och inte det svaret man vill ha:)
Det enkla är väl att måla all furu med spärrfärg...

Men kan man inte använda kvistlack? är inte det hyffsat genomskinligt? eller är jag ute å cyklar nu? den tanken slog mig helt plötsligt så nån annan får slå bort den..:)
 
Det värsta är ju att inte köpa huset inte alls behöver bli billigast heller ;) Det är redan rätt billigt för sin placering (i förhållande till jobbet), ytorna och möjligheterna. Det är ju röklukten som sätter den största pinnen i hjulet, egentligen.

Och att ha ett vitmålat furuhus känns ju SUPERTRIST. Verkligen trist. När man väl får chansen till ett vidsträckt furutak så vill vi ju ha det ;)
 
Om nu huset är ett sådant bra köp tycker jag du skall köpa det och riva ut furupanelen som luktar och sätta ny. Lite jobb, javisst, men ny furupanel är inte speciellt dyr om du bara skall en standardkvalitet. Eller är det något unikt med den befintliga panelen? Golv och trappa tror jag du klarar rätt lätt med golvslip och en bra handslip typ Rotex eller ETS, och kanske en DTS för detaljer. Köp en bra slipmaskin och märkespapper är mitt tips. Och en bra dammsugare.
 
Ja det är ju ett alternativ. Golvet vill jag ha kvar pga breda fina brädor men taket är väl som det är. Går ju att byta ut. Det är mycket som måste bytas bara men vi ska pruta lite om vi bestämmer oss.
 
är det lackat takpanel så bör det räcka med att tvätta ytan ordentligt med något som inte löser upp lacken.
Lukten fastnar lättast i porösa material men på hårda ytor typ färg, lack, glas sitter nikotintjära oftast bara ytligt. Mest av det sätter sej på taken ,textilier, fönster. Man kommer långt med att tvätta av noga alla ytor och vrår. Om det inte hjälper så kanske sitter lukten i isoleringen och ventilationskanaler och då hjälper knappast panelslipning eller byte....
Är själv fd rökare och har följt processen från inrökningen till saneringen :). Bara att tvätta fönster och gardiner gav en stor förbättring. Sen målades tak och väggar och annat skrubbades/avtorkades noga. Inget slipades eller revs ut. Tycker själv att nikotinlukten är borta.
Dock är kanske min luktsinne ej så känslig som ickerökarnas?
gaia
 
Jag tycker inte att röklukten är så farlig, det påminner mig om min morfar och barndomen i 70-talshusen som runt 90 hade börjat utveckla den distinkta doften av hus. Men riktigt så pass mycket vill man ju inte ha, dels för gäster och eventuella barns skull. Sambon är avhoppad rökare och har växt upp i ett rökarhus men man vill ju inte att han får mersmak ;) känner mig hoppfull iallafall. Mailade svåra frågor till mäklaren om den framtida besiktningen (varudek anticimex, bu) men han vill inte riktigt svara.
 
Jag hävdar att för en icke-rökare blir det att skala tapeter och slipa ner. Har själv ett sådant hus och oavsett spärrfärg blir det en unken lukt. Skala tapeter in till spånskivorna, tvätta alla trädetaljer och sätt in friskluftsventiler i väggarna och mekanisk frånluft så blir det mycket bättre. Men, ok, jag är ultrakänslig för rök skall erkännas. Och pruta 100-200 tusen. Är det massiva furugolv är det nog bättre att leja ut arbetet med slipning och omlackering. Får tas med i prutningen.
 
Mekanisk frånluft ska det vara redan.
Jag tror att det är massiva golv men jag är inte helt hundra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.