En husägare som inget större lösöresvärde har i huset (enligt försäkringsbolagens syn) ska väl inte betala högsta premien?

Det hjälper ju inte om bara värdelösa möbler sen brinner upp.
Ingen stjäl ju heller skräp vid eventuellt inbrott.
Ägaren får inte valuta för sina höga premieinbetalningar!?
 
Snailman
går det inte att fixa med högre självrisk = lägre premie...
 
Förstår inte riktigt problemet. Har man lägre lösöresvärde så brukar väl premien bli lägre? Annars byt bolag.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Tänker på ensamstående sjuk bekant som verkar tänka fel, missledd av Länsförsäkringar så hon tror det gagnar henne med den "fullvärdesförsäkringen" hon haft.

Huset var inte så underhållet så hon fick ju ändå inget för läckage genom tak.
 
"Hemförsäkringen" och "villaförsäkringen" är väl två olika saker?

Hemförsäkring = försäkring av "innehållet" i bostaden, det s.k. lösöret.
Villaförsäkringen = själva huset, inklusive brand, skadegörelse och annat.

Hos mitt bolag, Moderna Trygghetsförsäkringar, heter det
Hus Byggnad och
Hem Lösöre.

Har man bara skräp hemma så kan man väl sätta hemdelen till 0.
Varför försäkra gamla nötta lakan och kantstötta möbler?

Hos mig är lösöresdelen satt till 850.000, vilket nog är tilltaget i överkant :surprised:
Men jag tror att bolagen brukar justera upp beloppet med automatik då och då.

Husdelen är fullvärde, det är väl vanligast.

Däremot fordrar väl en långivare på huset att man i alla fall har brandförsäkring.

Tecknat hos ett, som det hette förr, brandstodsbolag
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brandstod
 
De flesta försäkringsbolg ersätter inte vattenskador som beror på utifrån kommande vatten. De ersätter bar skador som beror på läckande VVS.
 
KnockOnWood skrev:
"Hemförsäkringen" och "villaförsäkringen" är väl två olika saker?

Hemförsäkring = försäkring av "innehållet" i bostaden, det s.k. lösöret.
Villaförsäkringen = själva huset, inklusive brand, skadegörelse och annat.

Hos mitt bolag, Moderna Trygghetsförsäkringar, heter det
Hus Byggnad och
Hem Lösöre.

Har man bara skräp hemma så kan man väl sätta hemdelen till 0.
Varför försäkra gamla nötta lakan och kantstötta möbler?

Hos mig är lösöresdelen satt till 850.000, vilket nog är tilltaget i överkant :surprised:
Men jag tror att bolagen brukar justera upp beloppet med automatik då och då.

Husdelen är fullvärde, det är väl vanligast.

Däremot fordrar väl en långivare på huset att man i alla fall har brandförsäkring.

Tecknat hos ett, som det hette förr, brandstodsbolag
[länk]
Kanske inte är i så stor överkant ändå. Jag har satt mitt lösöres värde till 300 tusen och jag bor i en trea :p Länsförsäkringar där jag har min hemförsäkring tänker att i ett normalt svenskt hem så brukar värdet av prylar vara ca 3500 kr / kvdm så ta 3500 x hur stort ditt hus är så fr du en ganska rimlig summa för vad du behöver sätta lösöret till om du bara har "vanliiga" saker dvs inga dyra smycken frimärkssamlingar etc för då plussar du på värdet av dessa saker till ditt "vanliga"
 
Det är väl så (tror jag) att även om det mesta lösöre man har är gammalt och värdelöst, så räknar försäkringsbolaget på nyanskaffningsvärde när de avgör om man har rätt nivå på förs. beloppet. Däremot så räknar de på åldersavskrivet värde om det blir dags för ersättning för en skada.

Så antag att du har dumpat upp alla dina gamla böcker från högskolan på vinden, där står kanske också ett par generationer föråldrade hemdatorer osv. Förs. bolaget ser ett anskaffningsvärde på 100 000 på vinden. Likadant i källaren.

Du kanske nöjer dig med att ta upp prylarna du har i vardagsrummet. OK brinner hela huset, allt blir förstört då kommer förs. bolaget att kanske säga att efter åldersavdrag osv. Skulle du trots allt få ut 100 000 för ditt totala lösöre, men eftersom du var underförsäkrad (inte tagit upp värdet på vinden och källaren) så reduceras ersättningen till 50 000.

Det kanske man då ändå känner som OK, det mesta man hade var kanske ändå containerfynd, blocket osv. man var ändå inte villig att betala förs. premie för att få ut ett högre värde än man själv anser att det är värt.

MEN antag att du istället för en brand drabbas av inbrott. De tar din nyinköpta dator och den nya 3D - 50 tums TVn. Förs bolaget kommer och ser att jo du har fått prylar för 30 000 stulna, nya, inget åldersavdrag. Men eftersom du är underförsäkrad, prylarna på vinden och i källaren var ju inte med i värderingen, så reduceras ersättningen till 15 000 (minus självrisk).

Så det är lite knepigt, hur man skall resonera runt lösöresvärdering.
 
  • Gilla
Kåtan och 1 till
  • Laddar…
Då och då har jag funderat på just detta: Vi lever i en värld av skräp!

Knappt har vi burit hem vårt skräp från den fina skräpbutiken innan det är dags att springa och "återvinna" det. Det vi nyss köpte för en tusenlapp får vi betala för att bli av med.

MEN!!! Grejen är att trots allt fyller vårt skräp en daglig funktion. För oss skräpkonsumenter har skräpet ett värde som handlar inte bara affektion utan också funktion. Vårt skräp hjälper oss hålla näsan över vattnet i vårt vardagliga liv.

Så? Om vi genom ett skademoment berövas vårt kära skräp vill vi få det ersatt av nytt skräp. Vilket vi faktiskt inte får, eftersom vårt kära F-bolag värderar vårt skräp till noll. Har skräpet passerat bäst-före-dagen får vi inte ens en peng till att skaffa lika föråldrat skräp från Blocket. Detta tycker jag är lite sårande.
 
  • Gilla
Kåtan och 1 till
  • Laddar…
billy_baver skrev:
Då och då har jag funderat på just detta: Vi lever i en värld av skräp! ...

Så? Om vi genom ett skademoment berövas vårt kära skräp vill vi få det ersatt av nytt skräp. Vilket vi faktiskt inte får, eftersom vårt kära F-bolag värderar vårt skräp till noll. Har skräpet passerat bäst-före-dagen får vi inte ens en peng till att skaffa lika föråldrat skräp från Blocket. Detta tycker jag är lite sårande.
Åk till skräpstacken, eller återvinningscentralen som det heter numera, en lördag.
Medtag en tom släpkärra och vänta där man slänger möbler.

På en halvtimme har man nog kunnat tigga ihop en bokhylla, ett bord och några stolar som folk tänkt slänga.
Måste erkänna att jag bara praktiserat detta i mycket liten skala, och inte så planerat.

Skönt i alla fall med gamla slitna grejer som man inte behöver vara så rädd om.
En nedsutten soffa och ett kantstött bord ger trygghet i vardagen :)
 
Det är väl strängt taget inte tillåtet att göra på det viset?
 
-MH- skrev:
Det är väl strängt taget inte tillåtet att göra på det viset?
Strängt taget?

Nog har man väl rätt att fråga en person, som uppenbarligen skall göra sig av med en möbel, om man kan få den?

Att man inte får plocka ur containrarna brukar däremot stå på stora skyltar.
 
Visserligen kommer vi lite från ämnet. Men i en kommun har jag sett hur man satt i system att upplåta en bod för "ovanligt fint skräp". Den som vill bli av med det ställer helt enkelt objektet där. Sedan står det hugande spekulanter fritt att ta med sig det de vill. Men bara i just denna bod.

Nej, det var märkvärdigt nog inte i Småland....
 
billy_baver skrev:
Visserligen kommer vi lite från ämnet. Men i en kommun har jag sett hur man satt i system att upplåta en bod för "ovanligt fint skräp". Den som vill bli av med det ställer helt enkelt objektet där. Sedan står det hugande spekulanter fritt att ta med sig det de vill. Men bara i just denna bod.

Nej, det var märkvärdigt nog inte i Småland....
På mina tippar får man inte ta något alls någonstans. Det tycker jag svider när det gäller tex byggnadsvård. I "boden" skänks saker som går till diverse samfund.
 
Jugend skrev:
På mina tippar får man inte ta något alls någonstans. Det tycker jag svider när det gäller tex byggnadsvård. I "boden" skänks saker som går till diverse samfund.
Om du får det av den som tänkt slänga det innan det kastas så är det okej. Men i princip är det "förbjudet" att plocka upp något ur en container när det väl kastats i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.