Min nyinköpta villa - byggd 1960 på platta - är byggd med självdragsventilation, och jag undrar hur jag mest effektivt isolerar huset utan att påverka funktionen negativt?
 
Hej
Självdrag duger inte med moderna levnadsvanor.
Fixa ständig mekanisk ventilation med eller utan värmeåtervinning INNAN du börjar isolera vindsbjälklaget.
Utan ventilation ökar risken markant för fuktproblem på vinden.
Fredrik
 
Nja, där har jag hört en o annan säga precis tvärtom : )

Jag har inte tänkt isolera bort ventilationen, utan isolera utan att påverka självdraget.

Någon?
 
Var skall du isolera? Att tilläggsisolera väggar eller vind påverkar inte ventilationen alls. Däremot tar väl isolerade väggar och vindar lättare skada om ventilationen är dålig och det saknas fuktspärr.
 
Nu är det inte ventilation av vinden jag syftade på utan ventilation av boytan. Med självdrag uppnår du inte det undertryck som det ska vara i boytan för att minska läckaget av fuktig luft till vinden.
Fredrik
 
Om ventilationen är god i nuläget, går det bra att tilläggsisolera väggar och vind utan att det stör ut självdragsventilationen, alltså?

Hur är det med tätningslist i fönster och dörrar?
 
Fredrik Å skrev:
Hej
Självdrag duger inte med moderna levnadsvanor.
Fixa ständig mekanisk ventilation med eller utan värmeåtervinning INNAN du börjar isolera vindsbjälklaget.
Utan ventilation ökar risken markant för fuktproblem på vinden.
Fredrik
Coolt, jag lyckades inte läsa ut i 1.a inlägget att ångspärren inte fungerade. (y)
 
Man kan förstärka självdraget med en badrumsfläkt som går på lågvarv. Särskilt under sommaren när självdraget funkar som sämst så ger det skillnad.
 
Kalmarkille skrev:
Om ventilationen är god i nuläget, går det bra att tilläggsisolera väggar och vind utan att det stör ut självdragsventilationen, alltså?
Isoleringen av väggar och vind har ingenting med ventilation att göra, så svaret på den direkta frågan är ja. Däremot kan det bli problem med fukt och i förlängningen mögel när du isolerar om väggar och vindsbjälklag inte är täta nog och ventilationen är otillräcklig.
Kalmarkille skrev:
Hur är det med tätningslist i fönster och dörrar?
Det är bra att se till att tätningslister vid dörrar och fönster är i gott skick.
 
Avemo skrev:
Isoleringen av väggar och vind har ingenting med ventilation att göra, så svaret på den direkta frågan är ja. Däremot kan det bli problem med fukt och i förlängningen mögel när du isolerar om väggar och vindsbjälklag inte är täta nog och ventilationen är otillräcklig.

Det är bra att se till att tätningslister vid dörrar och fönster är i gott skick.
- Har för mig att jag läste på Energimyndighetens sida någonstans att man skulle lämna ett par decimeter utan tätningslist längst upp på fönsterkarmen för att ge möjlighet till ventilation där. Det behövs alltså inte, enligt dig?
 
Olika hus har olika behov. Ett problem kan ha flera lösningar. När jag tätat mina fönster har jag strävat efter att få det så tätt som möjligt. Det anser jag är steg ett. Upplever man sedan problem med dålig ventilation kan man då ta ställning till om man vill ta bort lister i överkant, sätta tilluftsventiler i väggarna eller installera ett mekaniskt ventilationssystem. Jag har dock inte haft sådana problem. Tätning av fönster är ett ganska riskfritt område att experimentera på. Dessutom billigt.
 
Kalmarkille skrev:
- Har för mig att jag läste på Energimyndighetens sida någonstans att man skulle lämna ett par decimeter utan tätningslist längst upp på fönsterkarmen för att ge möjlighet till ventilation där. Det behövs alltså inte, enligt dig?
Det skall du definitivt följa. Ett par decimeter är kanske överdrivet. Men det hela beror ju lite p vad du har för fönster också.
 
Akahigi
Sätt in en frånluftsfläkt och tilluftsventiler. Isolera.

Bättre värmeekonomi mot en risk för sämre inomhusmiljö är en dålig affär, även om risken är liten.

Ventilation är viktigare än ekonomi.
 
Akahigi skrev:
Sätt in en frånluftsfläkt och tilluftsventiler. Isolera.

Bättre värmeekonomi mot en risk för sämre inomhusmiljö är en dålig affär, även om risken är liten.

Ventilation är viktigare än ekonomi.
- Var placeras lämpligast en extra frånluftskälla? Det finns rimligen redan i kök och badrum.
 
Akahigi
Kalmarkille skrev:
- Var placeras lämpligast en extra frånluftskälla? Det finns rimligen redan i kök och badrum.
Du menar att det redan finns frånluftsfläktar som alltid går? Då är det väl inte självdrag utan närmast F-ventilation (?).

I det fall man har självdrag till takgenomföring kan man ju sätta en takfläkt.

Man kan ju, om man har köksfläkt till vägg/takgenomföring, sätta en fläkt utanpå som alltid går. Och en i badrummet. Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.