I konstruktionen som numera nästan är standard för trähus, så används plast som fuktspärr. Finns det material som håller längre och som kan användas isf plast ?
 
S
menar du ångspärr eller fuktspärr som man har i badrum?
 
Blandade ihop det, jag menade som ångspärr... :banghead:
 
S
räcker det inte med 50år?
 
Plast håller inte i 50 år. När mjukgörare dunstar bort, så går det sönder ganska fort.
 
Remco skrev:
Plast håller inte i 50 år. När mjukgörare dunstar bort, så går det sönder ganska fort.
Hur menar du? Tillverkarna av åldersbeständig plast garanterar oftast 50 år. Har du anledning att misstro det? Källa?
 
Ska vi gå tillbaka till min fråga: finns det alternativ till plast ?
 
Metallfolie?
 
Remco skrev:
Ska vi gå tillbaka till min fråga: finns det alternativ till plast ?
Inget som är allmänt tillgängligt. Men du kan naturligtvis utveckla Nyfnikens idé med ett helsvetsat hölje av rostfritt stål. Det borde hålla betydligt längre än plasten.
 
Olika former av plast eller gummi ingår i de flesta täta material även om det inte kallas för plast i materialnamnet.. Så det är mera en formfråga hur det tillverkas.
Det finns även bastufolie som är aluminiumklädd, men tror inte den är godkänd för detta ändamålet.
Men om du inte använder godkänt material och det uppstår problem eller vill sälja så kan du få andra problem.
 
Hej,

Det beror också på hur mycket "ångbroms" du behöver. 0,2 mm folie motsvarar ca. 20 meter luft (my * tjocklek)
Vissa använder täta OSB / 3 skivor som ångbroms (my = 300). Speciallösningar innebär emellertid att du troligen måste räkna igenom tvärsnittet (diffusionsberäkning) för att vara säker på att tvärsnittet är robust avseende fukt.
 
L
Hur många lager latexfärg/ tapetklister tapet behöver man för att få samma värde som enbart plast?
Hur är det med rollat tätskikt man har i badrum?
Fast åldersbeständigheten på dessa är nog sämre än plasten också.
 
Eller så använder man med cellulosafiber (t ex träull eller lin), då behövs inte plasten! Kör man t e x med träullsskivor och har OSB + gips behövs ingen ångspärr eller ångbroms. Dessutom kliar den inte när man jobbar med den vilket är rätt skönt :)
 
Jag har en erfarenhet när det gäller livslängden på plast. När vi byggde på en våning på en del av huset.

Delen som fick en ny våning var byggd 1976. Det fanns en tunn plastfolie i väggarna, påminde om ungefär samma kvalitet som används i plastpåsar (inte de där silkespappersdliknande). Den var klart tunnare än dagens byggplast.

Plasten i väggarna och i taket (som vi rev) var tät men skör, gick lätt att riva av, ungefär som en plastkasse man förvarat något i på vinden i typ 10 år.

Men i taket hade vi även takvärme från 76., Det är alltså en tjock plastfolie med inbakade värmeslingor. Folien satt häftad mot taket i mattor. Ångspärrsplasten var någorlunda OK mellan mattorna. Men där värmefolien hade varit i direkt kontakt med plastfolien (satt papper mellan) så hade ångspärrsfolien brutits ned totalt, den snöade ned i rummet som flagor i 5 - 10mm storlek, de var matta och lite mjölkiga i färgen.

Plastfolien som slingorna var inbakade i var helt intakt, det var en ganska styv folie.

Nu är det helt klart att ångspärren vi hade var av en sämre kvalitet än dagens byggplast, men den hade ändå hängt med i ca 35 år, utom då där den utsatts för hög värme.

Jag är inte ens säker på att folien höll normal 70 tals kvalitet. Med tanke på en del andra lösningar jag hitttat i huset, så skulle det mycket väl kunnat vara så att man använde vanlig täckplast från färgbutiken. Det fanns ingen märkning på plasten.
 
S
byggplast håller 50år. har varit i många hus där plast är hur fin som helst fortfarande.
och dagens byggplast är bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.