Det är dags att byta ut vår häll i köket och jag hade tänkt byta till en 90 cm bred induktionshäll.

Är det någon som har tips och erfarenhet av en riktigt bra sådan?

Min dröm var en Gaggenau zonlös induktionshäll CX 480, men det kommer att stanna vid en dröm, insåg jag efter att ha kollat upp priset. 41 000 kr för en sådan i Sverige och i Tyskland verkar priset ligga på ca 30 000 kr. Därför får man väl vänta med en sådan tills priset har sjunkit. http://www.gaggenau.com/se/product/...t=cooking?sourceCat=cooking?sourceCat=cooking

Utöver denna hutlöst dyra sak kan jag tänka mig att lägga till lite för att få en riktigt bra häll.
 
Har ikeas händig minns inte om den är 80 eller 90.
Jättenöjd med funktionen. Låter inte så mkt vare sig i fläkt, induktion eller pipande. Snabb smidig bryggfunktion bra timer och bra touch

Det dåliga är att nu ett år senare börjar det bli märken i glaset (inte repor)
 
  • Gilla
Bygget123
  • Laddar…
Du lär bli besviken om du köper cx480. Den är ju bara 80 cm bred ...
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag har testat siemens zon-fria (borde vara samma/liknade som gaggenau) och är inte imponerad, säker bra på många sätt, men måste skjuta kastrullerna väldigt väldigt långsamt för att de inte ska tappa kontakten.

skulle dock satsa på någon med en fri zon av något slag, samt sliderstyrning gärna individuellt till samtliga zoner.
sen finns det massa funktioner man kan tänka igenom om man vill ha, temperaturstyrd zon kan jag rekommendera om man steker mycket.
 
Siemens har en modell som är trefas vilket gör att du kan använda alla plattorna samtidigt med hög effekt vilket är kanon. Vi har en sådan och är helt nöjda med den.
 
torbeno skrev:
Du lär bli besviken om du köper cx480. Den är ju bara 80 cm bred ...
Aha, jag får gå och mäta om det går lika bra med en 80 cm. Trodde det var 60 och 90 man hade att välja bland.
 
Tack för alla bra tips!

Jag ska kolla på Siemens också då, trodde inte att det fanns alternativ till Gaggenaus. Lite synd att det verkar svårt att byta zon bara.

Neff-vredet ser MYCKET attraktivt ut. Totalt värdelöst med alla osynliga touchknappar när man är kladdig om händerna, eller för kall, eller vad det nu är som gör att det inte funkar.

Det är lite jobbigt att det finns så mycket att välja på faktiskt. Man kan inte bara ta en induktionshäll, man måste jämföra tusen funktioner också ...

Kommer nog att höra av mig här igen när jag har kommit lite längre i köpprocessen. Det blir till att åka runt till olika affärer. Jag som hade hoppats på att kunna sköta det via nätet.
 
Ja, även vi går i tankar att uppgradera spisen, lite innan vi sätter igång med köksrenovering. Så jag kommer följa tråden med intresse för att lära mig om allt man ska tänka på.

Även jag vill ha zon-fri med sliders. Det där med temperaturstyrning lät ju intressant också. Självklart ska det vara bästa kvalité och inte kosta något :)
 
Fast vredet blir ju kruxigt att hålla rent när allt spill rinner in under och ner.

Men dessa touchknappar funkar dåligt när man är blöt/kladding om fingarna alltså? Det är ju inte heller bra?
 
thomasx skrev:
Fast vredet blir ju kruxigt att hålla rent när allt spill rinner in under och ner.

Men dessa touchknappar funkar dåligt när man är blöt/kladding om fingarna alltså? Det är ju inte heller bra?
Alltså, vredet är en lös puck. Magnetisk som ligger på glaset och är tämligen enkel att hålla ren. Barnsäker då man kan lägga undan den och inga små fingrar kan starta den av misstag.
Den är riktigt fräsig måste jag säga
 
torbeno skrev:
Alltså, vredet är en lös puck. Magnetisk som ligger på glaset och är tämligen enkel att hålla ren. Barnsäker då man kan lägga undan den och inga små fingrar kan starta den av misstag.
Den är riktigt fräsig måste jag säga
Låter som nåt jag vill ha! :)

Risken är väl att det barnfingrar kan göra med den är att slarva bort den :)
 
En sak till... På en 80-90 häll så skulle jag vilja ha en list runt om, då stannar överkok på hällen. En 60 vill jag ha utan list för att stora pannor skall rymmas. Nu har jag 60 och list...
 
Under tre år med IKEAs billigaste induktionshäll har jag aldrig upplevt något problem med tuch-kontrollerna.
Fast jag brukar inte stoppa fingrarna i grytorna heller.
Använder sked när det är dags att provsmaka :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.