Hejsan, hittar ingen bra anslutnngskabel med gummhölje (skall byta på ett par 220V verktyg).
Har hittat gummikabel med 3 X 1 kvadrats ledare som är lika smidig som t ex Festools originalkabel.
Men inte tusan kan jag montera en jordad stickkontakt och sedan inte ansluta jordkabeln, känns lite halvillegalt. Normalt är det ju en gjuten kontakt som gäller.

Hur har ni som monterat ny smidig gummikabel löst det med stickkontakten?

Kan ju alltid köpa Festool kabel och klippa men en sådan kabel kostar lika mycket som 20 meter gummikabel på metervara:|
 
Jag tvekar inte en sekund att sätta en jordad stickpropp på en dubbelisolerad maskin, nada.
Å andra sidan så är 99 spänn för 3,5 meter ett klart bra pris från Jula

Protte
 
Tack för alla svar , blir en tur till Jula för att kika på sladdlampan och ev. slakta den annars så blir det nog fulkoppling med jordad stickpropp där ej jorden används.
 
Känns lite som att Julasladden är mera plast än gummi.

Protte
 
prototypen skrev:
Känns lite som att Julasladden är mera plast än gummi.

Protte
Möjlig att den ändrats men för två år sedan var den inte det.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
nanowire skrev:
[länk]

Eller slakta en sån här. 5 m är bättre än 3,5 m. Har aldrig upplevt att en maskin har för lång sladd, utom kanske när gst135 ska pulas ned i bosch orginallådan...
Jag kan inget om sånt här, så ursäkta den kanske dumma frågan:
Julas lampa är på 60W. Men sladden tål alltså, säg 20 gånger den effekten?
 
Stefan Bengtsson skrev:
Jag kan inget om sånt här, så ursäkta den kanske dumma frågan:
Julas lampa är på 60W. Men sladden tål alltså, säg 20 gånger den effekten?
Ja, den är nog på 1-1,5 mm2 (brukar vara mellan 0,75-1,5 mm2 för apparatsladdar) så det ska inte var ngt problem. Har aldrig sett mindre än 0,75 mm2 och antar att det har att göra med förluster?


Edit: http://www.byggahus.se/forum/verkty...ur-mycket-effekt-klarar-plug.html#post1822526
 
Redigerat:
Hej igen, först av allt - tack för alla förslag! Kul med så mycket gensvar på min fråga.
Idag tog jag en tur till Jula, lösningen blev nästan som ett av förslagen, hittade en finfin riktig gummikabel ( 5 meter) ansluten till arbetslampan på bilden nedan. Klippte av sladden och kasserade lampan. Numera har min slipmaskin en 5-meters supersmidig gummikabel med gjuten kontakt allt enligt regelboken för ynka 69 kr. (Det var 2 st 1 mm2 ledare i gummikabeln).


2013-09-18 20-31-10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
woodrat skrev:
Klippte av sladden och kasserade lampan. Numera har min slipmaskin en 5-meters supersmidig gummikabel med gjuten kontakt allt enligt regelboken för ynka 69 kr. (Det var 2 st 1 mm2 ledare i gummikabeln).
Du kanske kan sätta den kasserade kabeln på den kasserade lampan så har du även en, till synes, smidig arbetslampa också :)
 
Om det är samma lampa jag slaktade för något år sedan så är den limmad/gjuten så det blir ingen ny kabel på den :(
 
Lampan var som phl skrev ovan. Limmad/gjuten så det var kört....skall slakta 3-4 lampor till för att kunna byta sladd på en del verktyg som har äckel-kabel.
 
Lustigt att en lampa för 69kr har en sladd som är likadan som den som säljs för 99kr, fast längre :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.