En familjemedlem skulle klippa gräset, stopp efter en stund, hämtar bränsle - och häller i oljetanken.
Jag hade inte försäkrat mig om att kunskapen var tillräcklig, brukar klippa det mesta själv, så jag får ta på mig det. Frågan är hur jag bäst löser det? Tömma oljan, ja, men det är väl som med bilar bäst om motorn är varm? Eller funkar det ändå? Nåter att tänka på?
 
Låt den stå en stund så rinner det som kan ur.....i med ny olja...det lilla bensin som ev finns kvar avdunstar....
 
Sug ur så mycket det går, fyll på ny olja, starta kort stund, byt olja, upprepa ett par gånger. Köra varm etc skulle jag skippa.
 
Tömt oljan. Kom på den geniala idén att blåsa rent med kompressorn (NOT) så nu är det mesta borta. Borta är även manualen så jag har ingen koll på vilken olja som ska fyllas på? Partner P53 500-cmw, men googlar så får vi se vad som dyker upp. Vill gärna ha klippt idag om inte klipparn(a) tappar sugen😽
 
gräsklipparolja brukar vara vanlig rak sae30 men bäst är ju att kolla manualen....
 
Tyvärr förlagt manualen men utgår från att det är som du säger. Skulle handla på Biltema men de hade terminalstrut (cash is dead) så det blev plantagen för dubbla pengar, knepig prissättning där. Nåväl, oljan bytt men tog vanlig 10-40 nu så byter jag sen ;)
Och då undrar man ju varför jag köpte oljan öht? Hittade inte motoroljan på första rundan, dvs före inköpet. Påminner mig om att ha lite mer ordning och reda på grejerna här hemma ☺
 
Okq8 har en enkel billig 30 olja som är bra i klipparen. 4 liter kostar ingenting nästan...
 
Olja påfylld, gräset klippt och jag ser fram mot nästa oljebyte :)
Mest för att jag fick använda spilloljedunken från -tema ffg. Köpte den för bilens skull men har inte kommit till skott än - dags nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.