Nu är jag tillbaka igen (någon kanske minns mig från tråden om huset helt utan element), med ett nytt hus på kroken - som såklart har sina brister. Därav att den nuvarande ägaren har rökt inomhus. De/hon har ägt huset i fem år och vi kände en klar doft av rök när vi gick omkring i huset.
Jag vet att spärrfärg rekommenderas och ozonbehandling ifall det andra inte funkar så bra, men jag har två funderingar.
Både golv och tak i huset, och trappen, är i furu. Standard 1A, lackad furu, och ifall vi skulle köpa huset så vill vi ha detta kvar. Vi vill inte måla (där faller ju spärrfärgen bort) alltihopa vitt eller i någon annan färg. Är det helkört då? Sitter lukten kvar i lacken och i träet? Jag menar, där det är tapet/andra golv eller redan målat kan vi riva bort och spärrmåla om, men huset skulle tappa så mycket charm om vi tvingades måla alltihopa. Det är hela undervåningen det handlar om, öppen planlösning.

Min andra fundering. Man säger ju att ozon hjälper mot lukter, men är det en permanent lösning? Det känns som att om det finns nikotinlukt kvar så borde den sakta krypa utåt så man får göra om det igen? Annars vore väl en lösning att riva ut och måla om allt som kan förändras, och ozona resten? Men det känns inte som att det borde vara så enkelt.

Kontenta:
VARFÖR HAR DOM RÖKT INOMHUS? :banghead:
 
Jag har en bekant som flyttade in i ett hus där en rökare tidigare bott. De löste det hela genom att ställa ett flertal fat/burkar med ättika i överallt i hela huset. Det tar sin tid och det luktar ättika överallt, men se det hjälpte. Givetvis i kombination med att man tapetserade om osv. Det jobbigaste med nikotin är annars den gula hinnan som beläggs på alla ytor i huset. Fönster, väggar, tak. Svårt att se på furutak kanske, men bara vetskapen om att mycket av det gula är nikotin kan ju få en lite äcklad. Att åtminstone tvätta av taket med målartvätt eller liknande är nog en god idé.

Ja varför röker man inomhus? Varför röker man i sin bil? Varför i hela friden röker man överhuvudtaget? Ibland är människan otroligt märklig.

Edit: Skulle för övrigt tro att om man orkar slipa om hela taket och trappan och sedan återigen lacka det hela, skulle röklukten förmodligen försvinna i kombination med min tidigare nämnda ättikabehandling. Förhoppningsvis räcker det dock med målartvätt och ättika. Jobbigt att slipa och lacka om ett helt tak...
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi provade det där med ättikan när vi flyttade till vårt nuvarande boende och avloppen hade stått i två veckor och rök flugit in genom väggen från grannen som röker inomhus - det gjorde -ingenting- åt lukten under de dagar vi orkade prova. Ifall detta ska fungera så måste man väl ha ättika framme -jämt-? Har så svårt att tänka mig att det ska fungera mot det värsta av alla lukter - nikotinet.
 
Har sälv precis köpt radhus av en kedjerökare. Ska testa ättikspriten nästa vecka kan återkomma med resultat svar då ;)
 
Jag hade liknande problem. Vid försäljningen hade dom målat med spärrfärg men det hjälper inte 100%. Har målat om samtliga sovrum, kök och matplats har jag skrapat ner helt. Röklukten är nu nästan helt borta. Räkna med att måla om allting men det bästa är att skrapa ner. Du får nog räkna med att slipa ner furuträet och lacka om.

Pruta hårt för hus som luktar rök är inte populära.
 
Fyfan, slipa 140 kvadrat trä, varav 70 är taket på undervåningen som är dekorativt och intrikat ribbat, haha. Hur gör man ens det på ett vettigt vis utan att bli sinnessjuk eller immun mot mjölksyra?
 
Katten, spännande! ;)
 
Var en man och bit ihop! Är det innertak i furupanel som jag hade så skaffar du en trappstege som låter dig måla i bekväm arbetshöjd, sedan är det bara att tvätta taket med målartvätt några gånger (med skaftmopp) för att få bort det värsta, sedan penselmåla med spärrfärg och halvblank lackfärg, blir skitsnyggt! Eller köp en HVLP spruta på Biltema och sprutmåla allting.
 
  • Gilla
Rebus2016
  • Laddar…
O
Det jobbiga då är om man vill ha furut omålat...
Man får hyra en ställning å sen köra med mask å ligga där å slipa
 
  • Gilla
Ett2tre
  • Laddar…
Anders, jag är kvinna nog så det räcker med det ;)

Odjuret, ja precis. Och det är ju inte vanliga bräder heller. Varje bräda har nog tre-fyra spår frästa längs med, vet inte riktigt hur man ska komma åt på något vettigt vis.
 
Och det är ju precis det den här tråden handlar om - att jag INTE vill måla träet. Övervåningen har de trista golv och vitmålat så där är det "bara" att spärrmåla allt till slut, men furut på undervåningen vill vi ha som det är, dock utan tillsatsen nikotin.
 
O
Tycker det snart låter lättare att riva ner allting... å sätta upp nått liknande igen... Så vida man inte vill ligga där så slipa ner allting rand för rand...

Eller så köper man ett annat hus!:p
 
Ozonbehandling görs bland annat efter brand för att avlägsna röklukt. Metoden används även av försäkringsbolagen. Man kan hyra eller köpa aggregat. Undersök om det skulle hjälpa permanent mot röklukten i detta fall.
 
Brukar det hjälpa permanent? För det är ju just taket som är besvärligt på riktigt, och kanske tvättstugan som vi inte vill renovera i "onödan".
Ja, köpa ett annat vore ett alternativ men vi gillar ju just detta, till både pris, plats och beskaffning :) vore roligare att hitta lösningar, för det har fallit oss båda på läppen.
 
Om ozonbehandling används professionellt mot brandlukt i brandskadade hus som ska återställas så kan man nog lugnt anta att det hjälper permanent.

I lackat el målat trä tvivlar jag på att det kan sitta särdeles djupt (lukt inkl nikotin). Det måste rimligtvis räcka att tvätta av.
I obehandlat trä kan det kanske sitta lite djupare, men jag tror ändå att avtvättning räcker. Lukten kanske inte försvinner helt med en gång men den borde ge med sig så småningom. Kan man sedan också öka på ventilationen så borde det räcka.
Lukter sätter sig värst i textilier och papper, dvs mjuka porösa material.
Alltså en supergrundlig rengöring av allt, golv, väggar & tak, alla skrymslen och vrår där smuts och damm samlas, samt inte minst köket där matfett finns precis överallt och också är ett utmärkt bindemedel för de flesta lukter. Bort med heltäckningsmattor/mattor, gardiner, stoppade möbler, gamla sängar och madrasser, samt ev ner med tapeter. Slutligen öka ventilationen. Om det inte hjälper så kanske det är dags att ozona. Å andra sidan, om det är överkomligt billigt att ozona så kan man ju gå på det direkt om man är superkänslig för röklukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.