Halloj,

Har skrivit på kontrakt på en villa (Byggd 1971) i ca 1,5-2 miljonersklassen. Vi genomförde en överlåtelsebesiktning och allt var frid och fröjd tills vi kom till badrummet.

Enligt säljarna och objektsbeskrivningen skulle badrummet vara nyrenoverat 2012, alltså helt nytt! Dock hade säljarna renoverat själva och besiktningsmannen reagera kraftigt på det utförda jobbet.

Golvet hade inte rätt lutning (Vatten samla sig utefter ena väggen och mitt på golvet.) ej korrekt kaklat utefter väggen och golvbrunnarna var inte utbytta!

Hade badrummet haft 10 år på nacken hade jag inte brytt mig, men vi förväntade oss med tanke på hur nyligen det blev renoverat - Att det skulle hålla bra standard.

Försäkringsbolaget hade heller ingen större optimism över det här..

Man måste alltså riva ut allt, gör om gör rätt.

Vi har klausul inskrivet i kontraktet, vad händer nu?
 
Nu kommer ni antingen överens med säljarna om en rimlig nedsättning av köpesumman, eller så åberopar ni klausulen och häver köpet och letar nytt hus, eller så köper ni huset som det är och gör nånting åt det själva eller lever med problemet.
 
Visst, men vad är rimligt att föreslå som nedsättning på köpesumman?
 
Väldigt svårt att säga utan att veta storlek på badrummet, vilket material som använts, etc.
Ta dit en hantverkare som får lämna offert på kostnaden för att fixa allt, och använd offerten som underlag vid diskussion med säljaren.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Som sagt det går med stor sannolikhet inte att åtgärda med mindre än att allt görs om. Det är tänkbart att man kanske, eventuellt, möjligen .... skulle kunna nöja sig med att göra om golvet. I så fall måste man försiktigt knacka ned understa kakelraden (utan att skada tätskiktet bakom) och skarva i nytt tätskikt från golvet.

Men det beror på vad tillverkaren av tätskiktet har för anvisningar. Oftast skall väggarnas tätskikt överlappa golvets, då måste väggarna göras efter golvet.

Och det förutsätter att det finns överblivna plattor med samma tillverkningsnr. för att komplettera nedersta skiftet på väggen. Även vita plattor varierar i vithet mellan tillverkningsbatchar.

Du bör som sagt ta in en offert från en badrumsfirma (som bör vara certifierad), och ha som underlag. Men räkna med en kostnad på ca 100 000 och uppåt.
 
Redigerat:
Att brunnen inte är bytt innebär inte med automatik att det är fel! Det är ett missförstånd (eller en förenkling av reglerna).

Att ytskiktet har fel fall innebär inte heller att det är fel. Det viktiga är att tätskiktet har ett korrekt fall.

Om ni ska börja diskutera detta med säljarna är det bra om ni är medvetna om de detaljerna :)
Att det sen ökar sannolikteten för att det faktiskt är fel är en annan sak.
 
Om bes, mannen har reagerat på brunnarna så är de med stor sannolikhet äldre än 1992 (ungefär där går gränsen). Är de äldre än så så är de inte typgodkända, och skall bytas ut om man skall kunna få till ett godkänt tätskikt. Det handlar om tätskiktets anslutning till brunnen.

Men dte är klart bara för att huset är från tidigt 70-tal, så behöver ju inte brunnarna vara det.
 
Jag skulle försöka få till en prisreducering på mellan 100,000 till 150,000 kr.
 
Byggis1976 skrev:
Jag skulle försöka få till en prisreducering på mellan 100,000 till 150,000 kr.
Jag med, men jag skulle även nöja mig med något mindre. Man behöver ju inte riva ut allt direkt bara för att golvbrunnen inte är bytt och golvet lutar lite tokigt (beror på hur tokigt förstås). Det kan mycket väl fungera bra i 10 år.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Storleken på eventuell prisreducering är ju avhängig av möjligheten för säljaren att sälja till någon annan.
Blev det budgivning på huset med flera budgivare, eller var ni enda spekulanten som kanske t.o.m. prutade ner från utgångspriset?

Informationen att badrummet renoverats av säljaren själv kan man ju få före köpet enbart genom att fråga, behövs ingen besiktning för. Redan då hade jag ju mentalt räknat in kostnaden för nytt badrum i mitt budutrymme. Om det faktiskt skulle varit utfört enligt branschstandard hade jag sett det som en bonus.
 
Tack för alla svar och synpunkter!

Hur gör man när mäklaren vill se besiktningsprotokollet, hur mycket ska man egentligen visa för mäklaren?
 
Om ni har en villkorslös klausul för att häva kontraktet behöver du inte visa protokollet för mäklaren. Vi hoppade av en affär under liknande premisser. Mäklaren hörde av sig och ville ta del av protokollet och erbjöd halva avgiften för besiktningen. Det var iofs efter att vi meddelat att vi hävde kontraktet.

Om ni fortfarande är i läget att förhandla prisnedsättning kan du ju visa mäklaren protokollet, men inte maila eller låta honom kopiera det. Det är ditt protokoll.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.