Hej

Jag har 2 st luftvärmepumpar som ska installeras i mitt hus...

Jag ska ha en i källaren och en på övre plan.

jag vill placera utedelarna brevid varandra. Helst under min altan.

Det är ca 120cm högt med grov singel under. ca 60-70m2 stort, så det blir ju ganska många m3 med luft där under...
Den är inklädd från utsidan men ska göra hål för pumparna så jag framsidan på utedel hamnar i nivå med beklädnad.

Kommer detta sänka kapaciteten på pumparna?
Är det bra eller dåligt att den suger in luft under altanan?

Bifogar ett foto på en liknade altan... lånad bild :)

Vill gärna ha tips och råd.

Tack på förhand!
/ 20081014111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andreas B
 
Att placera utedelarna jämte varandra är ju inte optimalt. Då använder de ju samma luft att växla emot.
 
A
Vad blir det
70m3
en ute-del kanske vispar 700m3 per minut!
och sänker temperaturen med 5C kontinuerligt
vill till att altanen får väldigt bra lufttillförsel hela tiden om man inte skall bygga kylrum förstås
 
Det kan ju bli riktigt varmt och skönt på altanen på sommarn i alla fall. ..
 
Tack för ert engagemang.

Den luft som utedelen lämnar kommer ju inte stanna under altanen. Den blåser ju rakt ut precis som när den är monterad på tex en vägg.

Det jag är fundersam på är ju om den luft som den suger in under altanen kommer vara sämre än uteluften.
Den kommer står så framsidan på utedelen är i linje med inklädnaden. Sågar alltså upp hål för de båda utedelarna.
Jag förstår att de inte kan stå flera meter in under altanen...

Det borde väl egt inte vara värre än när folk bygger in sina pumpar i div lådor..

Mvh Anderas
 
A
En av mina värmepumpar står under altanen som du beskriver och altanen är luftig och jag kan inte påstå att det uppenbart är dåligt. Jag har någon gång mätt temperaturen på innedelen och den har legat helt i linje med vad jag läst andra uppger på olika forum.

Möjligen det jag funderat på är om man har torpargrund så dras kanske lite extra luft genom grunden av värmepumpen om det finns ventilationshål under altanen om altanen i övrigt inte är tillräckligt luftig men om det har någon reell betydelse vet jag inte.

Det brukar uppges i hur långt från bakvägg, sidor m.m. utedelen minst ska placeras för att inte effektiviteten ska påverkas negativt. Om man räknar ut hur stor öppen area som behövs för luften kring värmepumpen med de uppgivna måtten så borde samma area gälla för luftinsläpp utifrån in till under altanen.
 
borde inte vara några problem, det ser ut som att det är springor mellan ribborna på altanen så att luften kan cirkulera relativt obehindrat.
Det som du snarare kan få problem med är all is som bildas under och på pumparna efter avfrostningarna(det kan bildas ett mindre isberg under pumparna). Och är man inte uppmärksam kan detta isberg dränka hela pumpen tillslut, speciellt om de sitter nära marken. Själv har jag en murarbalja under pumpen som töms nån gång i veckan under vintern. Så se till att du enkelt kan ta dig in och ut under altanen för att sköta detta underhåll.
 
Gör du som du tänkt så tror jag det kommer fungera utmärkt. Tänk dock som redan nämnts på isbildningen. Luften som sugs ner är ju vanlig uteluft och inte på något sätt skadlig. Det är ju inte värre än när det blåser.

Några 700 kubikmeter per minut är det dock inte tal om. Uppåt 3000 m3 per pump per timme handlar det om som mest!
 
Det som kan vara lite bökigt för dig är att ordna ett fast underlag att ställa markstativen på om det bara är hål för utblåset framåt eller finns det någon bred grov regel som du tänkt hänga konsollerna på ?

Ställer du markstativen direkt på singel så finns risken att dom sjunker eller trycks upp av tjälen och utedelen börjar luta åt fel håll så inte kondensvattnet kan rinna ut som det ska och sitter dom under en altan så kanske det är svårt att upptäcka detta innan det är försent.
Bäst är att gjuta en platta och bulta fast dom båda markstativen i .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.