Hej!

Vi ska sätta in en ny hydropress istället för vår nuvarande hydrofor och har hamnat i en diskussion om hur stor kapacitet hydropressen bör vara?
Situationen är att vi är 3,5 friliggande bostäder (en av bostäderna är arbetsbod till personalen på närliggande arbetsplats) som använder normalt med vatten. Vad jag har lyckats läsa mig till är att varje bostad bör ha ca 60 L i hydropressen (enligt bland annat http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Brunn/Fran-brunn-till-kran-45733 ) men vår rör kille säger att 100 L ska räcka till alla bostäderna. Han säger även att om det inte skulle räcka går det att sätta dit en hydropress till och seriekoppla dom...

Vad säger nu, ska jag fortsätta kämpa mot rör killen eller ge med mig och hoppas att det räcker?

/C
 
Satsa på en 120 liters Wellmate hydropress. Behövs det så kan man mycket riktigt sätta ett sk. Slavkärl på hus som ligger längre bort.
Trycket blir inte bättre med ett större kärl utan driften på pumpen minskar ju mer vatten du kan ta ut mellan start och stopptryck.
Lyssna på din röris! :)
Med vänlig hälsning, Morgan
 
  • Gilla
Acroo
  • Laddar…
Självklart lyssnar jag på min röris :) Måste ju bara kontrollera så han kan sina prylar!

Tack så mycket för informationen!

/C
 
Vad ska du ha för pump, eller vad har du för pump?
Hur mycket vatten ger pump+brunn?
och hur stor är er gamla tank?

Jag söker då om pumpen ger 10-12L/Min så behöver du en större hydropress så det går att duscha många på rad.
Morgontoalett kan bli ett problem med liten tank och många vuxna i hushållen.
 
Så, det blev en 200 L till slut. Rörisen mätte och tyckte att den får plats och det skadar inte.

Nästa steg i upprustning av brunnen blir renspolning och sen kanske en ny pump (får se hur den ser ut när den kommer upp...). Med lite tur behöver vi inte borra något nytt hål!!

Tack för er hjälp :)

/C
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.