Maila till högsta chefen och be om en förklaring....
 
Kommungubbarna hittar inga mått, du måste använda ticks (snea streck) istället för måttpilar för att de skall kunna läsa :)
 
Jag har inte erfarenhet av bygglovsritningar men andra konstruktionsritningar och jag måste säga att din måttsättning är obegriplig.
Fundera en stund på vilka mått som verkligen behövs och hur du på ett smidigt sätt kan visa fönster och dörrars placering och väggars tjocklekar. Fast du kanske har de måtten på sektionsritningarna.
 
Tror att det är så enkelt som att dom har max 10 veckor på sig att behandla en bygglovsansökan som är helt korrekt. Om det saknas något eller om något måste kompletteras har man enligt reglerna ytterligare 10 veckor på sig att behandla ärendet. Mer än 20 veckor får det inte ta vilket många kommuner inte fixar idag.

Dom jävlas för att vinna tid helt enkelt!
 
Efter min mening är det alltför många mått. Det gör att ritningen blir svår att läsa.
Garage- och entrédörr är konstigt ritade.
Symbolerna för var sektionen är tagen (?) är konstiga.

Dock tycker jag det är petigt att inte acceptera ritningen. Det kan inte vara någon av de andra ritningarna som är värre?
 
Det jag reagerar över är att man måste räkna ut var dörrar och fönster är placerade. Jag skulle tro att ritningen skulle må bra av att märka ut de avstånden snarare än storleken på rummen. Det enda som borde vara relevant är yttermåtten, placering och storlek på ytterdörrar och fönster samt placering av bärande väggar invändigt.
 
Detta är ett klassiskt problem när det är en praktikant eller lärling med, då skall man spela över och markera sin makt.
Alla har väl varit på bilprovningen och fått bilen underkänd för att flera personer kollat bilen. Eller sotaren som dömer ut skorstenen för att han råkar ha en lärling med sig.
 
peternicklas skrev:
Inga av väggarnas tjocklek är måttsatta. Fönsternas placering inte måttsatta för att nämna några saker.
det är ju så med bygglov att de begär in fackmannamässigt utförda ritningar. Det är inte deras skyldighet att tala om hur de ska se ut. Jag har gjort alla mina ritningar i ett program för mekanisk konstruktion med fullständig måttsättning mm. De har aldrig i fråga satt mina ritningar. Även ritningar till gjuten platta gjorde jag så att de kunde se de olika materialen som byggde upp plattan samt deras tjocklekar. Ta ritningen till en arkitekt och låt dem hjälpa dig så slipper du vänta.
Det är som sagt inte några mått på fönster och väggar utsatta. Men tittar man på exempelritningarna så är varken fönster eller väggar måttsatta så jag tror inte det är det som är problemet. Har även tittat på mina grannars ritningar och där är det inte många mått. Kan även nämna att ena grannen kör i meter och andra i millimeter.
 
Glufsglufs skrev:
Jag sitter och tittar på arkitektritningar över fastigheter dagligen och det jag märker skillnad på deras och denna är dels utformningen på fönster och dörrar sen vet jag inte om de vill ha det gjort i CAD och att du ska kunna lämna DWG-filer där saker ligger i olika lager (som det fint heter på fackspråk...) och lite sådana grejer eller duger det att lämna in på papper bara?
Några DWG filer skall inte behövas, det skall gå bra med ritningar gjorda av penna och papper så länge man använder linjal. Hittade denna text hos en annan kommun.

"Vad är ”fackmannamässiga” ritningar?Ritningarna till en bygglovansökan ska vara fackmannamässigt utförda. Du får själv göra din bygglovritning. Kravet är dock att den utförs på ett fackmannamässigt sätt. Vi råder dig att anlita en fackman, som kan hjälpa dig med mycket mer än bara ritningar, t.ex. välja hustyp som passar på just din tomt och för området, visa hur hänsyn ska tas till befintlig vegetations- och markförhållanden samt lokal tradition. Minimikravet för fackmannamässighet är dock att ritningarna ska vara:

  • ritade med linjal,
  • måttsatta,
  • skalenliga,
  • svart-vita och kontrastrika (för att möjliggöra arkivering).
Dessutom ska förslaget vara genomprojekterat. Det innebär att bland annat att:

  • takfötter och andra konstruktiva detaljer måste ha en viss tjocklek för att kunna byggas,
  • marklinjer ska redovisas – befintliga och nya. Linjerna ska möta varandra för att kunna säkerställa att lutningar blir genomförbara och att utformningen kan bedömas. "
hitta på http://www.nacka.se/web/bo_bygga/bygglov/faq-inledning/faq2/Sidor/default.aspx?Question=14

Jag kan hålla med om att, som du nämner, fönster kanske inte blev ritade på ett lyckat sätt dock.
 
peternicklas skrev:
Jag menade att vilken typ av program man använder har ingen större betydelse så länge ritningarna uppfyller kraven.
Då håller jag med, jag missförstod dig.
 
Mikael_L skrev:
Det låter helt sjukt.
Och framförallt att dom inte kan säga vad som är felet.
Var anmäler man kommuner för tjänstefel och andra oegentligheter ??? :eek:

Jag ser inget större fel på den ritning du har bifogat.

För bygglov ska planlösning, fasadvyer, tomtkarta ingå.
Rita gärna ett snitt i takstolsriktningen och en ritning på detta.

Och det bör framgå alla för bygglovet viktiga mått. T.ex.
Yttermått, så ByA kan beräknas, takvinklar, mått till takets översida livat med fasaden (för att ange bygghöjd), sockelhöjd, eller höjd fg (färdigt golv), nockhöjd om detaljplanen har sådant osv osv.
Mått mot lämpliga tomgränser.

Befintlig marknivå, färdig marknivå kan också vara bra att rita in.

Nu kommer jag inte på så mycket mer som kan behövas.

Ett tips, istället för att sätta ut mått på fönstrets och dörrens bredd kan du skriva modulmåttet. t.ex 10/21 vid ytterdörren , 9/13 vid ett fönster osv.
Du kan även ange innerdörrars modulmått, så dom ser att du tar hänsyn till tillgänglighetskraven, t.ex. 9/21.
Vi har skickat in en sektionsritning och märkt ut marknivåer. Att skriva ut fönster och dörrars modulmått är ett tips jag kommer ta till mig om jag nu gör ritningarna själv.

v21_hus_A4_2_04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


v21_hus_A4_2_11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
oceanis skrev:
Tror att det är så enkelt som att dom har max 10 veckor på sig att behandla en bygglovsansökan som är helt korrekt. Om det saknas något eller om något måste kompletteras har man enligt reglerna ytterligare 10 veckor på sig att behandla ärendet. Mer än 20 veckor får det inte ta vilket många kommuner inte fixar idag.

Dom jävlas för att vinna tid helt enkelt!

Jag tror att rutinen är som följande.

1. Man skickar in sina ritningar.
2. Kommunen har ett möte en gång i veckan alt. varannan vecka där dom går igenom alla ansökningar.
3. Är ansökan komplett tilldelas ansökan en handläggare och "kvitto" på detta skickas ut och 10 veckors klockan börjar ticka.
4. Om ritningarna inte är kompletta får man ett brev om vad som inte stämmer. 10 veckors klockan börjar ticka när man skickar in kompletteringarna förutsatt att dom är kompletta.
5. Kommunen kan förlänga handläggningen med 10 veckor om dom behöver mer tid för att utreda något. I så fall skall detta meddelas innan 10 veckor har gått tillsammans med vad som behöver utredas.

Vi har fått ett kvitto på att våra ritningar är kompletta för 10 veckor sedan på kompletteringar som skickats in vecka 25.
 
Grå/skuggade ytor indikerar solida material som "skurits". Jag misstänker att anledningen till att de reagerat är att allt i väggen är skuggat oavsett om det är "skurit" eller inte. Det gör ritningarna väldigt svårlästa. Det samma gäller tjocka linjer, i din ritning är alla vägglinjer tjocka även om de visar en linje längre bak jämfört med ritningsplanet.
 
KjellT skrev:
Jag tror att rutinen är som följande.

1. Man skickar in sina ritningar.
2. Kommunen har ett möte en gång i veckan alt. varannan vecka där dom går igenom alla ansökningar.
3. Är ansökan komplett tilldelas ansökan en handläggare och "kvitto" på detta skickas ut och 10 veckors klockan börjar ticka.
4. Om ritningarna inte är kompletta får man ett brev om vad som inte stämmer. 10 veckors klockan börjar ticka när man skickar in kompletteringarna förutsatt att dom är kompletta.
5. Kommunen kan förlänga handläggningen med 10 veckor om dom behöver mer tid för att utreda något. I så fall skall detta meddelas innan 10 veckor har gått tillsammans med vad som behöver utredas.

Vi har fått ett kvitto på att våra ritningar är kompletta för 10 veckor sedan på kompletteringar som skickats in vecka 25.
10 veckor efter att du lämnat in en komplett ansökan gäller. När du lämnar din ansökan så registreras den och är den komplett skall det räknas från den dagen du lämnade ansökan, inga en och två veckors tillägg för deras interna möte tillåts enligt lagen.
Om det finns oklarheter eller behövs förtydligande så kan man förlänga ytterligare 10 veckor och detta utnyttjas tyvärr av några handläggare genom att dom helt enkelt hittar något att fråga på, för då får dom ytterligare 10 veckor. Man skapar sig helt enkelt ett extra utrymme genom att vara lite kinkig med saker.

Nu är det naturligtvis inte säkert detta är orsaken här men man får lite dåliga vibbar på deras kinkighet. Lämnade själv in ritningar på en ombyggnad för mitt 20-tals hus med ritningsändringar handgjorda direkt på en nästan 100-årig ritning. Inga problem utan man tyckte det var ok och fixade bygglovet snabbt och enkelt och förstod precis vad jag ville göra och kunde godkänna på detta.
 
Det troligaste är att de jobbar för slött, så de börjar få problem med 10-veckorsgränsen. Genom att vägra ta emot TS ritningar och ge TS luddiga (eller obefintliga) direktiv kan de lätt kringgå de 10 veckorna. De kommer att hitta på nya saker att slå ner på tills de kommit ner tillräckligt långt i pappershögen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.