Tänkte bara kolla med er ifall ni har tips på vad man ska kolla på när man går på en visning? Låt oss säga att jag är intresserad av ett hus och går på visning, är det något speciellt jag ska tänka på o kolla när jag är där?

Observera att det är nybyggen jag kollar på!

Checklistan som jag har för fillfället :)



  1. Finns det någon bredband (fiber) draget till huset?
  2. Vilka garantier är det som? Hur länge gäller garantin och mot vad? Vad heter firman som byggt huset?
  3. Har huset blivit besiktad? Består några anmärkningar kvar från nybesiktningen? Har man mätt Radon halterna?Finns det någon dokument om besiktningen som man kan ta del av?
  4. Är vägavgifter är betalda till kommunen?
  5. Har huset några pantbrev?
  6. Dubbelkolla att det inte är enstegstätad fasad. I så fall, gå därifrån, direkt.
 
7, Tomtgränser (m2)
8, Servitut, gemensamhetsanläggningar
9, Detaljplan (hur ser eventuell vidare exploatering ut?)

/ATW
 
Jadu jag känner mej som nån mini detektiv när jag är på visning.

Men det finns ganska bra checklistor man kan skriva ut och ta med sej, där finns allt från "golv till tak", och så bara checkar man av punkterna allt eftersom:)
 
Redigerat:
Asså när ja har gått på visningen så har ja "rivit och slitit" i allt. å bara inte runt och titta utan öppna köksluckorna, sätt på spisen, lyft på golvbrunnar, stäng och öppna dörrar, sätt på duschen, dra på kranen öppna fönster, öppna serviceluckor till vind och i källaren om det finns några. Allt sådant ska ju du som köpare se ex jag var på en visning där alla dörrar till alla rum var öppna. Stängde man dem ja då tog dem i golvet så de behövde slipas ned. Ett minus på min lista, andra gick bara runt och tänk så snopen man blir om man upptäcker ett sådant litet fel när man ska flytta in :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.