Har äntligen sett vad för koppling vi har till spisen. Det är 3 -fasgrupp enligt proppskåpet med växelström 380/220 V. Stickkontakten i köket har 4 hål ett i varje hörn och ett i mitten liggande, vilket jag har frstått är 16 A.. för stående är 25 A..(inte helt säker vad detta innebär)
Går det då att koppla in denna spisen? spis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"För stående är 25 À"?

men ja den ska gå fint att koppla in enligt det nedersta alternativet,
L1 på 1 , L2 på 2 , L3 på 3, Noll på 4 eller 5 det ska även vara en bygel där emellan , och jord till jord plinten.

sitter det sladd och stickpropp på spisen?
 
ViG skrev:
"För stående är 25 À"?

men ja den ska gå fint att koppla in enligt det nedersta alternativet,
L1 på 1 , L2 på 2 , L3 på 3, Noll på 4 eller 5 det ska även vara en bygel där emellan , och jord till jord plinten.

sitter det sladd och stickpropp på spisen?
Hittade den här bilden ute på nätet Perilex_box_diagram.svg.png

Vi har ju ingen sån stående metallpinne i mitten utan den liggande.
Spisen har för tillfället en enfassladd utan stickkontackt. Men som jag har förstått det så är det bara att skruva av metallplåten där bak och byta sladden. Min pappa kommer hjälpa mig med installationen då han jobar mycket med el. Den sladden som nuvarande spis har som skall slängas har 3 piggar en i varje hörn(frutom det fjärde hörnet) och en liggande metallpinne i mitten, dock är den spisen en 380V spis, enbart.
 
Okej, kan vara värt att kolla så det verkligen finns nolla i uttaget, men det BORDE göra det, om det är en spis med induktionshäll ni ska in med så blir den nog inte så glad om det saknas nolla.

Det sitter förmodligen byglar i spisen vid kopplingspunkten enligt det översta kopplings alternativet som ska bort om det är 3fas, och så ska bygeln in mellan 4-5 men den borde redan sitta där.
 
Tror aldrig jag sett ett perilex med ett + i mitten:x
 
Redigerat:
ViG skrev:
Okej, kan vara värt att kolla så det verkligen finns nolla i uttaget, men det BORDE göra det, om det är en spis med induktionshäll ni ska in med så blir den nog inte så glad om det saknas nolla.

Det sitter förmodligen byglar i spisen vid kopplingspunkten enligt det översta kopplings alternativet som ska bort om det är 3fas, och så ska bygeln in mellan 4-5 men den borde redan sitta där.
Huset är ju byggr 1990 så det är ju väldigt ny el så jo det borde ju finnas en nolla..Som sat det där med byglar har säkert pappa koll på:p Jag vart bara mer orolig att min spis inte kunde gå föratt min spis har en 230 V elementspänning medans nuvarande spis står det inget sådant om bara ett kopplingsschema för 380V
 
Ah dåså;)
 
Nästan alla spisar går att koppla både 230 och 400 volt.
Istället för bygglar lägger man in faser i stället.

Så om du har 3 faser så blir det bara en byggel kvar på din spis.

Bara byt sladd.
 
Claesk skrev:
Nästan alla spisar går att koppla både 230 och 400 volt.
Istället för bygglar lägger man in faser i stället.
Detta påstående är fel. Nästan alla nyare spisar är avsedda för 230V. Då kan du koppla den till en, två eller tre faser och nolla. Äldre spisar var ofta avsedda för 380V eller senare 400V. Dessa kopplas till två eller tre faser utan nolla. Eftersom nollan inte alltid behövdes så fattas den ibland trots att det är fel. Om man kopplar en 230V spis i ett uttag där nollan saknas finns det risk att den går sönder. Om det skulle vara så att nollan saknas i uttaget är det dock oftast enkelt att komplettera uttaget med en nolla.
 
Klart att man måste kontrollera att Nollan finns med i dosan från centralen.

Finns det 3faser, nolla och jord så kan koppla som jag skrev innan.
 
Man kan koppla så som du skrev, men spisen går ändå inte på 400V. Kopplar du en 230V spis till 400V blir det inte bra.
 
Detta kan säkert pappa men jag är å tok för nyfiken. Hur kollar man om nollan är framdragen?
 
På första bilden så står det att den går att koppla med 3 faser utan N.
Vilket var väldigt vanligt på 90 talet
 
Du kan se på bilden du lade in vilket stift som är nolla. Om du har en voltmeter så kan du mäta mellan detta stift och någon av faserna. Då skall du få 230V om du har nolla framdragen. Man kan också skruva av locket och titta om det sitter en tråd på nollan.
 
Nä klart att man inte kan köra en 230 spis på 400 volt. Men använder man 3 faser så blir spisen snabbare och man slipper sned belastning i centralen.

Kör vår 230 spis så. Fungerar perfekt.

Kolla om nolla finns. Öppna dosan bakom spis och mät. Mellan fas och nolla 230 volt. Nolla och jord 0 volt. Fas och fas 400 volt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.