Hej

Måste byta ut mitt avlopp i källaren.

Var måste det finnas en golvbrunn?? Anldningen till att jag ställer frågan är att jag tänkte plocka bort några brunnar som jag inte vill ha längre.

Måste det finnas en brunn där tvättmaskinen är? eller räcker det med avlopp med vattenlås typ en vask med tvättmaskins anslutning.

Jag tänker behålla brunnen i pannrummet tror jag! alt sätter jag ett vattenlås bredvid pannan för tömning av pannvattnet.

Anledningen till att jag inte vill ha brunnar är att de ofta är i vägen och att det frodas allt för många åttabenta små/stooora djur i dom.

Någon som vet något om vvs normerna???

Fredrik
 
Jag har ingen avlopps brun i mitt Pannrum.. Pannvattnet leds i ett rör ut till garaget (genom en vägg) och rinner sedan ner i den golvbrunnen..

Tror inte det finns några igentliga regler men det är ju bra om man har nån/några golvbrunnar inte kul o få källaren vattenfylld pga ett gammalt rör som gått läck just den veckan man är borta på semester..
 
Enligt folksam så BÖR man ha 1 st golvbrunn i tvättstugan.. Tex om strömmen går när tvättmaskinen är full med vatten så kan det bli lite blött om man öppnar :)
 
jag skulle inte vilja vara utan golvbrunn i tvättstugan
om inge annat så vill det gärna komma vatten när man rengör nålfiltret i tvättmaskinen
 
det verkar som att vattenverket tycker att man "bör" ha golvbrunn där vattenmätaren är monterad också?
 
Tack för svaren.

Skall ringa min rörmockare nästa vecka och prata regler


Jag tror att det blir en brunn framför tvättmaskinen då vi tänker flytta tvättstugan. Dock kommer jag att låta vattnet från maskien att gå ut i ett rör/vattenlås för att slippa spill på golvet.

Tvättstugan kommer då att hamna bredvid pannrummet och då går det att dra tömslang till den brunnen från pannan.

En brunn i källaren blir nog bra.

Man forsöker ju finna lösningar som gör arbetet lättare. Men funktionen är alltid viktigast

Fredrik

 
  • Gilla
jxh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.