Hej!

Jag har ett äldre hus med byggår sekelskifte (endast gamla timmerstommen kvar från den tiden). Hela huset är egentligen byggt 1980.
Huset har idag direktverkande el ej vattenburet system. Vi ska nu investera inom något år i ett nytt värmesystem.
Grannarna har installerat bergvärme då hela området är på ett berg. Det är mycket vatten i berget vilket är gynnsamt för bergvärmen.
Vi har tänk som sagt bergvärme, solfångarna och duschvärmeväxlare och en saber www.kyab.se.
Saber systemet gör att jag kan separera ut energikällorna. Exp se hur mycket solfångarna producerar,,hur mycket bergvärmen går och sedan hur mycket vi använder i hushållsel.
Detta för att kunna påverka våra energivanor själva och så bättre översikt (allting visas i realtid).
Systemet fungerar utmärkt då jag sett det på kommunala fastigehter som är 10 gånger så stora som mitt hus och med fler mätpunkter.
Det är även installerat en Keddy i vardagsrummet som ger bra värme. Har någon något annat förslag?
 
Bergvärme + solfångare brukar vara oekonomiskt. Energin från bergvärmen är så billig att det inte är lönt att installera solfångare eller något annat. Är ni energientusiaster så kan er lösning vara motiverad av hobbyskäl.

Keddy, är det en vanlig kamin? Isåfall får ni nog betrakta det som en myseldningspryl efter bergvärmeinstallationen.
 
Pelpet: Ja vi är lite energientusiaster :) Keddyn är en insats som ger otroligt bra värme. Vi har ganska öppen planlösning så trots att vi bor i Luleå kan vi ha elementen på +15 och elda. Nu är det iofs ganska varmt men det som är intressant är att det är varmt på morgonen när vi vaknar av spisen.
Den är dock en ren myseldningspryl egentligen men han som bodde där tidigare eldade hela dagarna och höll nere uppvärmningskostnaderna ganska rejält.
 
De flesta nya värmepumpar har ju inbyggda energimätare som visar hur mycket energi den har gjort slut på, som sedan husägaren kan se med enkla knapptryckningar. Som pelpet skriver så producerar en modern värmepump billigt varmvatten kontra vad solfångar anläggning kostar att investera i.Tycker ni gör rätt som funderar i att investera i en bergvärme anläggning samt att ni har kamin att elda i om det nyper till.

mvh
 
Funderar man en stund på kombinationen värmepump och solvärme inser man att det oftast är en förkastlig kombination. Vill ni använda solenergi i ert system så installera ett solelsystem i stället.
 
spekerök: Ja det är sant att de flesta har det men jag kan inte med deras system kombinera det med att separera ut hushållsel, annan uppvärmning få det i minutdata och samla statistik i en portal osv. Exp se hur mycket bergvärmepumpen går vs hushållsel vs solfångare varje minut och sedan jämföra olika veckor, månader med varandra. Vet en som kopplade på ett sådant system till sitt hus med fjärrvärme där han såg sin fjärrvärmeanvändning vs hushållselen och varm vs kallvatten och bara det att de i hushållet nu kan följa sin energianvändning och se hur deras beteende påverkar energianvändningen har de sänk sin energianvändning genom ändrat beteende med ca 10 %. De kan se variationer på exp huhållselen hur mycket energi det går när de duschar, slår på en diskmaskin, tvättmaskin osv. Vi tycker att det kan vara roligt att ha en sådan app och kunna följa sin energianvändning med statistik. Så det ska vara energisnålt men roligt med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.