Råkade lägga denna i fel forum, den ska såklart in i kök;

Hej,

Vi har en köksö i köket som "pekar" mot vardagsrummet. På ena sidan köksön är det helt öppet, medans på andra "kanten" av köksön går det en gipsvägg som är typ 60 bred (så bred som en spis är djup helt enkelt) som följer bänkskivans ytterkant och går upp till tak. Denna vägg är idag vitmålad som resterande kök.....

Nu är det så att jag har planer på att utnyttja denna vägg till att hänga kastruller och stekpannor, dels för att det är smidigt och snyggt men också för att på ett effektivare sätt utnyttja köksutrymmet.

Det jag funderar på är, en vitmålad vägg - pannor som åker upp och ner... Det känns inte helt orimligt att denna väggen kommer se ut som fan efter ett par månader.... Normalt sett när man ser folk som utnyttjar väggyta för att hänga upp kastruller och dylikt brukar dom ju vara gjorda i tegel eller liknande och då blir det väldigt naturligt.

Så, min fråga är - till alla duktiga köksinredare, hur ska jag göra om väggen så den blir "kompatibel" med att hänga upp kastruller? Kakla den tänkte jag först, men det känns ju inte som det blir bra heller, och kaklet kommer säkert spricka om jag råkar komma åt hårt med någon panna eller något... Så vad finns det för alternativ att så att säga "klä" in denna väggen så det inte bara fungerar bra som kastrullvägg, utan gärna också blir väldigt snyggt - då denna del kommer synas tydligt från hela vardagsrummet?

Stort tack på förhand!

Vol
 
Mikael_L
Tja förutom kakel kan ni fundera på:
Glasskiva (målat, tapet eller annat under)
En täcksida av samma färg som till övriga köket. (Blir nog förr eller senare lite ful och skavd)
Melaminskiva, håller troligen bättre än täcksida, men kanske tråkig
Något laminatklickgolv. Byggmax m.fl. har ju förutom trä olika stenimitationer samt enfärgade.
Fibro-trespo kökspanel.
Rostfri plåt.
Obehandlad mineritskiva (grå matt)
 
Mikael_L skrev:
Tja förutom kakel kan ni fundera på:
Glasskiva (målat, tapet eller annat under)
En täcksida av samma färg som till övriga köket. (Blir nog förr eller senare lite ful och skavd)
Melaminskiva, håller troligen bättre än täcksida, men kanske tråkig
Något laminatklickgolv. Byggmax m.fl. har ju förutom trä olika stenimitationer samt enfärgade.
Fibro-trespo kökspanel.
Rostfri plåt.
Obehandlad mineritskiva (grå matt)

Tack!! Det var många förslag. Glasskiva vore ju något, men det känns som det borde vara känsligt för grytor och kastruller? Dessutom ska det ju gå att göra hål i den väggen och sätta in krokar också...
EDIT: fast det kanske man löser med såna där krokar som sugs/klistras fast iofs?

Fibro-trespo kökspanel - vad är det?
 
Redigerat:
Mikael_L
Google är en jättebra grej vettu ... :D


Fast jag såg nu att den kallas "Kitchen Board" :surprised:
https://www.google.se/#q=Fibro-trespo+Kitchen+Board


Krokar är ju besvärligt i en del material, glas är nog värst.

Vad det gäller hållbarhet på glas så är det väldigt svårt att slå sönder så länge det ligger dikt mot ett plant underlag.
Väljer man härdat glas så blir det ännu tåligare (men 100% omöjligt att göra hål i för krokar etc) samt om det går sönder blir det en miljon små glasbitar, inga stora skärvor alls.
 
Redigerat:
Ahh, intressant!
Kitchenboard känns ju faktiskt som ett rätt vettigt alternativ... Hur blir det vid "kanterna" av en sådan board? Är den liksom välvd i olika mått, eller måste jag sätta någon list/fog för att det inte ska peka ändträ rakt ut... Denna väggen är ju som sagt i "öppet" landskap och ligger inte dikt an mot någon mer vägg... Så kanterna på boarden kommen bli väl synliga..
 
Mikael_L
Det är ett helst system med olika lister för montering och kantlister osv.
Du hittar säkert allt du vill veta på nätet, ladda ner någon monteringsanvisning t.ex.

Och gå till ett byggvaruhus och kolla hur det ser ut i verkligheten, du kanske gillar det starkt eller inte, när du ser det IRL.
Bauhaus bl.a har nog detta i sortimentet.
 
Mikael_L skrev:
Det är ett helst system med olika lister för montering och kantlister osv.
Du hittar säkert allt du vill veta på nätet, ladda ner någon monteringsanvisning t.ex.

Och gå till ett byggvaruhus och kolla hur det ser ut i verkligheten, du kanske gillar det starkt eller inte, när du ser det IRL.
Bauhaus bl.a har nog detta i sortimentet.
Grymt! Tack för tipset!
Sökte runt lite och sprang på detta på amazon;
http://www.amazon.com/gp/product/B0...pf_rd_t=101&pf_rd_p=1389517282&pf_rd_i=507846

Det är helt klart funktionellt - men inte alls snyggt. Det vore grymt att få till någon form av rutnät likt armeringjärn där man kunde sätta krokar hur man ville, fast som var mycket snyggare och verkligen kunde pryda väggen...
 
ullberg
Mikael_L skrev:
Google är en jättebra grej vettu ... :D
ajajaj Mikael, du får inte glömma budorden (eller rättare sagt §4.4.4 i forumreglerna)

Personligen tycker jag dock att det var ett fullt rimligt svar, men då det är otillåtet vill jag gärna stoppa dig innan du får 10 varningspoäng (och kommer 10% närmre att bli utslängd från BH)

Till TS:

Både glas och kakel är tåligare än man tror, det tar nog bra länge innan man förstör väggen. Om det är en bit upp kanske man kan ha halvkaklat, och ha tapet, målat (kanske inte vitt som du säger, men om du tar lite högre glans, vilket ändå är att rekommendera i kök, går det bra att torka av).

/U
 
Mikael_L
ullberg skrev:
ajajaj Mikael, du får inte glömma budorden (eller rättare sagt §4.4.4 i forumreglerna)

Personligen tycker jag dock att det var ett fullt rimligt svar, men då det är otillåtet vill jag gärna stoppa dig innan du får 10 varningspoäng (och kommer 10% närmre att bli utslängd från BH)
Kanske vore bäst så, så att jag får mer annat gjort ... :surprised:
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.