Hejsan!
För en tid sedan köpte jag två fastigheter som det snart är inflyttning till.
På den ena tomten står det en villa och på den andra en industribyggnad.
Bägge fastigheterna är anslutna till kommunalt avlopp och villan även till kommunalt vatten.
När man drog in kommunalt VA så tyckte uppenbarligen ägarna innan nuvarande säljare att det var för dyrt med 5000:- för vattenanslutning till industribyggnaden... :rolleyes:

Eftersom jag tänkt använda fastigheten till något mer seriöst än en gigantisk lagerlokal så vill jag gärna ha vatten för att kunna tvätta händer etc (finns även toalett och handfat i byggnaden).
Nu undrar jag dock, om jag vill dra vatten från "rätt" ställe, dvs anslutning i tomtgräns, behöver jag betala en ny anslutningsavgift á 100.000:- +, eller är den redan betald i och med anslutningen till kommunalt avlopp, och det endast krävs arbete för att lägga rör från tomtgräns in i fastigheten?

Tidigare har vatten kommit från villan, detta rör (om vi hittat rätt) ligger kvar, men är osäker på om det ligger på frostsäkert djup, och om det är tillräckligt stort för värmekabel.
Hur skicket är på röret är också högst osäkert.
Fastigheterna är byggda -58, om man använt vatten året runt eller endast sommartid i befintligt vattenrör från villan vet jag ej. Jag vill dock ha året-runt-vatten

Om man ska dra från tomtgräns, räknas det då som ett nytt abonnemang med allt vad det innebär av fasta avgifter etc?
 
Hur VA-avgifterna ser ut skiljer från kommun till kommun. För att få korrekt svar behöver du kontakta din kommun.
 
Som jag har förstått så är det främst nivån på avgiften som skiljer sig, inte själva regelverket?
Annars får jag kontakta min hemkommun.

I övrigt då angående befintligt rör, finns det nått smidigt sätt att se hur djupt det kan ligga (nån ritning det finns med på) eller är det bara gräva och mäta som gäller?
 
Det får du nog kolla med VA bolaget men var beredd på att det kan bli dyrt.

När vi grävde in kommunalt vatten förra hösten (ej avlopp) så hade de ett mycket märkligt sätt att beräkna anslutningsavgiften. Även om det var ett abonnemang (d.v.s. en fastighet och en vattenmätare) så baserades beräkningen tydligen dels på antalet hus som anslöts till mätaren och dels på antalet kvadratmeter. I vårt fall så blev anslutningsavgiften ca 10 000 kr för en normalvilla. På en av de berörda fastigheterna ligger en större lagerbyggnad ägd av ett företag. Eftersom man inte har personal där permanent så finns där i princip bara en liten toalett med dusch, övrigt är lager. Deras anslutningskostnad skulle landa runt 80 000 kr pga den stora ytan. :eek:

Kostnaderna som jag nämner ovan var bara anslutningsavgiften till VA bolaget. Grävning, ledningar mm gjordes i privat regi och dessa kostnader tillkom separat.
 
Nidhögg skrev:
Som jag har förstått så är det främst nivån på avgiften som skiljer sig, inte själva regelverket?
Annars får jag kontakta min hemkommun.

I övrigt då angående befintligt rör, finns det nått smidigt sätt att se hur djupt det kan ligga (nån ritning det finns med på) eller är det bara gräva och mäta som gäller?
Jo, regelverket skiljer. Kolla din kommuns hemsida efter VA-taxan.
 
Vi får VA nu och här i Ekerö kommun beräknas avgiften på tomtens yta och inte antal "hus". De utgår från att ytan på tomten avgör hur många hus jag kan få dit. Jag får sen dra vatten vidare till t.ex. garaget om det kommer efter vattenmätaren.
Vill du ha en ny vattenmätare är jag rädd att du kommer att få betala en ny servisavgift för den. Servisavgiften i Ekerö är dryga 39.000 kr och sen tillkommer tomtyteavgift "per vattentjänst" utöver det på 14,10 kr/m2 tomt...

Jag skulle ju nog titta på att i så fall gräva ett nytt rör från villan... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.