G
Hej
Har letat efter bloggar där kvinnor håller i hammaren och gör grovgöras.
De flesta pyntar, gör inköp, fotograferar till bloggen och målar om en stol eller en vägg. Jag söker en som grovjobbar...ja som en man om jag uttrycker mig så :)
Tacksam för tips!
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Jag ska dra igång vårat renoverinsprojekt nästa vecka då mannen inte kommer förrens i slutet på oktober jag kommer riva tapeter, snickra om och riva ut ett köksskåp, sätta upp kakel, och måla tak+väggar^^ Det kanske ändå är lite mer "tjejigt" då det inte är nåt bygge involverat.
Har dock inte kommit igång med bloggen om det lillaradhuset
 
  • Gilla
Wagneta
  • Laddar…
Jag köpte mig ett gammalt 1800-tals hus förra året, som jag håller på att renovera nu.
Hitintills har jag målat och kittat om alla fönster i sommar, även bytt en del fönster, som var ruttna.
Jag har satt in en altandörr, tagit bort en ytterdörr och spikat igen...rivit en vägg inne på toa/dusch, som senare ska rivas ut totalt....
Fixat skorsten, murstock och kakelugn, så jag kan elda där...och monterat in en Luft/luftvärmepump, fast med hjälp av hantverkare då förståss...
Allt annat gör jag själv.
Just nu väntar jag på att min nya ytterdörr ska komma hem, beställd i början av sept, och så håller jag på att riva upp golven för att isolera dom. Det är sand och sten i grunden och under golven...kul jobb, hehehe....usch.....
Jag känner ibland att det är övermäktigt alltihop, men det är ju så jädrans kul!!!!!
 
  • Gilla
G.H. och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Varför letar du bloggar där kvinnor renoverar?
 
  • Gilla
mwood och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Varför letar du bloggar där kvinnor renoverar?
Kanske eftersom det är rejält tröttsamt med alla normativa och t.o.m. stereotypa renoveringsbloggar med händige mannen som arbetar i ur och skur och bullmamman som bistår grabbarna med Leilas senaste cupcakes och lägger upp bilder på statusprylar hon vill inreda hemmet med. Detta är förstås bara min högst personliga åsikt.
 
  • Gilla
Blwrgrl och 11 till
  • Laddar…
Ja, håller fullständigt med anthill.....och varför kan man inte byta roller så mannen bakar bullar och kvinnor bygger? Det har alltid funkat i de förhållanden jag har varit i.....man ska ju ta tillvara på sina kunskaper på ett bra sätt....
Men å andra sidan, när man har renoverat och gjort färdigt, då kan man inreda med statusprylar köpta på fina gatan....om man har några pengar kvar, hahhaa.....:x
 
Jag vill baka bullar men pullan renoverar inte :mad:
 
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Varför ska man inreda med statusprylar? för vem renoverar man?
 
Korvgubbe
Varför ska man inte inreda med statusprylar om man vill, oavsett anledning?
 
Mikael_L
Hur har vi det med trådar och bloggar på detta forum då?

Jag vet att det finns några tjejer här som inte har något emot att spotta i nävarna och greppa hammare eller bilmaskin.
Kommer på rak arm på crebel, dalbotös, AnneFi, limstift
Men det finns ju fler, jag håller ju inte rätt på detta så mycket. :)

Men TS kan ju leta efter trådar och bloggar från dessa medlemmar.
 
Min hustru har hjälpt till med "grovgöra" under hela renoveringsprocessen, dvs reglat, satt gips, stomspikat fasadbräder, lagt dräneringsrör mm och kan hantera i princip alla maskiner vi har. Tyvärr bloggar hon inte och nej, hon ser inte ut som er rysk kulstöterska.

Bygg-fikat har vi köpt på konsum ;)
 
  • Gilla
Blwrgrl och 3 till
  • Laddar…
Samma här, vi började i april/ maj 2007 med att röja upp i skogen med var sin motorsåg efter stormen per, i juni rev vi ur allt inkl taket till sponten och väggarna i övervåningen och började regla upp för isolering mot taket osv. I augusti 2007 kom vårt första barn. Därefter har vi renoverat nästan alla fönster på alla byggnader på gården, rensat diken, målat, byggt, grävt, röjt, kört ut timmer ur skogen... Osv osv :)

Vi gör allt sådant tillsammans, det är bra för då får alla inblandade förståelse för tidsåtgången och arbetsmängden samt att man blir bra på att jobba ihop.

Jag tycker att fler par skulle ta den chansen att faktiskt jobba hårt tillsammans för det är bra för relationen. Har hört exempel där den ena parten bara beklagar sig för att det aldrig blir klart, samtidigt som den parten inte gör något själv för att få det klart.

Och, jag bakar det mesta brödet nu för tiden. ;-)

Herregud vilken präktig familj vi låter som :p
 
  • Gilla
Hummingbird och 6 till
  • Laddar…
G
Hemmakatten skrev:
Varför letar du bloggar där kvinnor renoverar?
Jag renoverar själv ganska mycket och bloggar om det. Tittat på många andra med det är alltid killen som står med verktygen i handen...jag vet att ni finns - fram med er :)
 
Gunilla Holz skrev:
Jag renoverar själv ganska mycket och bloggar om det. Tittat på många andra med det är alltid killen som står med verktygen i handen...jag vet att ni finns - fram med er :)
Det finns fullt med bloggar/trådar här där man aldrig får reda på om det är man eller kvinna som skriver. Läs dem och föreställ dig att det är en kvinna som håller i hammaren.

...själv kan jag tycka att det är lite konstigt att haka upp sig på kön sådär.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael K. och 2 till
  • Laddar…
Ja, sannerligen en icke-fråga. Men, om någon vill samtala med andra av samma kön som också renoverar hus så är det väl inget ont i det.

Här hemma löser sig arbetsfördelningen automatiskt. Vi provade att skruva gipsskivor tillsammans för flera år sedan. När jag sedan konstaterade att "bra, nu är det bara 2500 skruvar kvar" så släppte damen skruvdragaren och gick. Att renovera tillsammans, bra för husfriden - nej, inte här.
 
  • Gilla
Elektriker08
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.