Tjena. Jag håller på att renovera vardagsrummet denna gången och vill byta dörren till sovrummet alternativt nöja mig med att måla om dem.

Att måla om en gammal gabondörr skulle kosta 600 kronor och då hade jag hellre köpt en ny dörr för 800. Men köper jag en ny dörr vill jag gärna byta ut karmen också så det matchar.

Min dörröppning är 82.5 cm bred och 208.5cm i höjd. Finns det idag karmar och dörrar som passar dessa måtten?

Läst att nya standarden är 90-dörrar. Innebär detta att dörrarna är 90 cm breda och dörröppningen måste isf vara runt 100 cm bred för att få plats med karmen? Stämmer detta?

Det är teglade väggar så jag kan knappast öppna upp dörröppningen väl?

Mot hallen har jag tagit bort dörr och dörrkarm och öppningen där är 92 cm bred. Så bredden skiljer sig verkligen på alla dörrar i lägenheten. Mot badrummet är det bara 70 cm brett t.ex.

Så kontentan av mina funderingar är:
Kan jag köpa en ny karm och dörr som passar i min dörröppning till ett rimligt pris? 1000-2000 sek?
Finns det på samma sätt möjlighet att byta ut badrumsdörren och karm? 70cm bred.


Tacksam för svar.
Mvh Dagwood
 
Vad man kallar en 90 dörr är alltså 90x210 men i själva verket så är karmen mindre ca 88-89 x 208-209cm yttermått och bladet i sig självt är då 82.5x2040
Så definitivt skulle jag säga att det finns dörrar idag som passar ditt hål.

Valet är ditt helt enkelt.

Badrummet är ju lite lurigare beroende på om det tex går kakel hela vägen ut till karmen, är man bara försiktig när man tar bort den gamla dörren så borde det gå bra. Det är ju inte heller ovanligt att fuktspärren sitter uppvikt mot tröskeln så samma sak där - Känsligt blir det men det borde gå.
 
Ok, tusen tack. Ja jag renoverade nyligen badrummet och slipade karmen och målade om den, men dörren är densamma än så länge. Funderade bara på om jag bara skulle byta ut dörren där eller om jag skulle byta hela karmen isf.
 
Hej igen!
Var på byggvaruhusen och kollade.
Hade lite funderingar.
Finns det fog för att öppna upp dörröppningen för att få plats med en 9x21 dörr. Hur jobbigt är detta då väggarna är murade och vad säger reglerna om ett sånt ingrepp?
Annars kom vi fram till att jag skulle köpa en 8x20 dörr och fylla ut glappet upptill med en regel som jag spacklar och målar över. Dörren blir då något lägre, men det kanske inte spelar någon roll? Menar om jag skulle standardisera måtten i lägenheten nu skulle jag behöva riva hela skiten och det viktigaste är ändå bara att dey blir snyggt o fräscht, men med tanke på att jag lägger ner så mycket omsorg på allt annat som ska göras så vill jag bara höra era synpunkter.

Tack!!
 
Jag hade liknande problem i min övernattningslägenhet. Väggen till badrummet bestod av lättbetong. Det var bara att såga med en vanlig fogsvans. Kaklet har jag tagit först med en vinkelslip / diamantskiva.
Det blev hur bra som helst. Nere vid tröskeln, var det lite kirurg jobb. Sen fyllde jag de nere med sanitetssilicon.

I ett annat rum, fick jag såga ovandelen av karmen med 2 cm för att den skulle få plats. Inga problem där heller!

Lycka till!
 
Ledsen för sent svar.
Tack ska du ha. Jag blev lite intresserad av att ha den högre dörren, 8x21 istället, Problemet är förstås att jag endast har 208,5 cm i höjd så kapar jag 2 cm som du borde den slinka in fint. Antar att man inte tänker på att karmen upptill är lägre än sidorna om det bara skiljer så lite och det kan väl inte påverka konstruktionen? Tack för hjälpen!
 
Lämna dörren till sprutlackering istället !
Det jobb du får genom att försöka trycka in en för stor karm i befintligt hål är ju inte befogat med tanke på att ett sprutat dörrblad ser ut som nytt och dörren ar antagligen av bättre kvalitet än ett nytt från lågpris varuhuset.
 
Dagwood skrev:
Ledsen för sent svar.
Tack ska du ha. Jag blev lite intresserad av att ha den högre dörren, 8x21 istället, Problemet är förstås att jag endast har 208,5 cm i höjd så kapar jag 2 cm som du borde den slinka in fint. Antar att man inte tänker på att karmen upptill är lägre än sidorna om det bara skiljer så lite och det kan väl inte påverka konstruktionen? Tack för hjälpen!
Du märker inget då nedre delen av karmen blir oförändrat i höjd mot golv! Medan den kapade delen göms av fodret! (y)
 
Toppen!

oceanis - För sent, den gamla karmen är redan utriven =O. Den var gammal och fult målad. Hade varit ett helvete att göra om det. Har redan gjort det i badrummet och ångrar att jag inte bytte ut karmen där mot en ny samt ny dörr. Vet att det är budget, men det funkar för mig tills vidare. :)

Atom - Perfekt. Detta blir ju som sagt den absolut smidigaste lösningen. Plus att jag då lär kunna ha 210 dörrar vilket känns kul :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.