Jag hade problem med att motorn på min åkgräsklippare stannade efter ett tag och läste mig till att det lät som att förgasaren behövdes göras ren. Sagt och gjort, men efter det startar inte motorn överhuvud taget. Jag plockade ner förgasaren igen för att se om någon packning kommit snett eller så, men utan resultat. Tändstift är kollat och rengjort. Vad 17? Ni som har bättre koll än jag på motorer, vad skall jag kolla upp?
 
Vad hände när felet inträffade? Slår den öht?
 
Den startade men stannade efter några sekunder.
 
Tvärdog den, som när man slår av tändningen, eller började den gå dåligt för att därefter lägga av?
 
Lite svårt att säga, den tappar helt kraft och dör på ett par sekunder.
 
Har du gjort en grundinställning av förgasaren?
 
Nej, hur går det till?
 
Kolla så förgasaren verkligen får soppa. Vet inte hur en B&S gasare ser ut men borde väl vara en underdel som ska fyllas. Kolla också bränsleslangen så inte den ligger klämd eller att det är stopp i den.
 
Förgasaren sitter direkt på tanken. Finns inget flottörhus som på normala motorer. Viktigt att det finns tillräckligt mycket bensin i. Är det det? Annars är dessa motorer svåra/omöjliga att få igång.

Ta ur tändstiftet och kolla om det blir gnista när du försöker starta. Ser tändstiftet väldigt blött ut måste det göras rent eller ev bytas. Finns där gnista och tändstiftet är torrt är det nog ett bränsleproblem.
Prova att hälla en liten skvätt bensin direkt i förgasaren och se om motorn slår några slag eller ev startar.
 
palmestal skrev:
Nej, hur går det till?
Kan skilja på modell. Leta reda på bruksanvisning för din motor på B&S hemsida för att vara söker. Sök på motornr. De är duktiga på att lägga ut information.

Men generellt brukar det vara så att man skruvar in blandningsskruven helt (men försiktigt, sätet är känsligt) och sen skruvar ut den 1 1/2 el 1 3/4 varv. "Finställning" görs sen genom justering när den är igång.
 
hej ja skulle kängka mej att de kann vara att förtörventilen hänger , knacka litte för siktit på förgasaren:up:
 
Tackar för engagemanget. Nu fick jag låna grannens klippare och dämpa det akuta behovet så jag kan kolla upp detta i lugn och ro i vinter...
 
Min åkklippare gjorde likadant, efter att ha rivit isär hela förgasaren utan att hitta nån smuts satte jag ihop det igen. Hände fortfarande inget.

Blåste rent luftfiltret istället så starta den direkt, passade på att byta tändstift också, sen har den funkat felfritt hela sommaren...
 
på förgasaren sititer d två skruvar en som du ändra tomgången å dän anndra är luftskruven eller blandskruvenha en fjäder runt som gör att dän gå lite trög,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.