Hej!
Vi har plockat fram det äldsta taket under två lager andra tak och två andra pappspänningar i skikt. På två ställen är det gammal fukt och rötskada men det är snustorrt idag, vet inte när skadan blev till men förmodligen innan 66 då ingen fukt krupit ner och skadat det nedersta taket (som enligt dokument byggdes då).

Jag vill bara tvätta taket med lite diskmedel och måla allt i vit matt linoljefärg. Tjejen nojjar över gamla mögelsporer osv. Så jag tänkte iaf för hennes skull fråga runt? Ingen planka är genomrutten och som tidigare nämnts så är allt snustorrt, även på ovansidan på vinden.

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mögel fortsätter ju inte växa om skadan åtgärdats och fukten försvunnit. Helt torra ytor är ju en god indikator. Är träet käxigt bör ni kanske byta ut delar av det, annars sanera med t.ex. ättika. Rengör och låt torka ordentligt, innan målning.
 
Om det är limfärg i taket lär du tvätta ner det helt innan du målar om det. Annars kan den nya färgen släppa. :banghead:
 
gafsan skrev:
Om det är limfärg i taket lär du tvätta ner det helt innan du målar om det. Annars kan den nya färgen släppa. :banghead:
Gäller det även oljebaserad färg? Har läst att det ska fungera...
 
Det ska nog tvättas för att vara säker, det är i alla fall min erfarenhet. Slabbigt värre tyvärr, men går ganska snabbt.
 
bonnier skrev:
Det ska nog tvättas för att vara säker, det är i alla fall min erfarenhet. Slabbigt värre tyvärr, men går ganska snabbt.
Oki, hur skulle du tvätta? Läst att vissa kör med tapetklister som får dra och skrapa?
 
Möjligt att tapetklister är mindre slabbigt...själv körde jag med vatten och borste, med tanke på hur blöt jag blev själv måste det finnas bättre sätt :)
 
Oavsett vilken färg man ska måla med så skulle jag inte chansa att inte skura ner den gamla färgen. Jag har gjort och ska göra många kvm tak och det absolut värsta tänkbara är att göra om ett tak! Vad jag kan se så har du ju både spikdragning och spackling att göra, tvätta taket måste man ändå göra innan målning. Prova med såpvatten först.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.