Hej!

Montera enkla Led lamor över garageporten igår.
Läste på kartongen att dom skulle förbruka 0.21w/lampa alltså 0.21x4= 0.84w
Har lyst i natt kände på tafon i morse å den var ljummen börja fundera är de massa förluster i den??

Någon som kollar detta el är de så?

Intressant å räkna på detta, kostar ju mer å sätta timer på detta än låta de lys helatiden.

Mvh
trollskidan
 
ullberg
0,21 låter väldigt lågt, säkert att det inte blivit ett decimalfel där? det brukar vara ung en faktor 8 mellan led och glödljus så det skulle motsvara glödljuslampor på drygt 1,5w, det känns som något man sätter i adventsljusstaken om ens det...

Ja det är mycket riktigt systemeffekten som är det intressanta, men som inte alltid anges (svårt i de fall där val av drivdon är upp till kunden men även annars kan det nog vara lite si och så med detta).

/U
 
Det är tyvärr meningslöst att försöka räkna eller gissa.....det är med en bra...helst MID godkänd energimätare som man kan få fram fakta om vad tex LED drar....
 
Enk Projektet skrev:
Det är tyvärr meningslöst att försöka räkna eller gissa.....det är med en bra...helst MID godkänd energimätare som man kan få fram fakta om vad tex LED drar....
Berätta mera!

Vad är en MID godkänd mätare?

Länkar?
 
Helt krast menar du att allt är båg? Dom drar mer än vad som står?
 
Jag skulle tro att det är stora skillnader i kvalitet mellan billiga paket och dyrare märkesprodukter. Drivenheten är säkert en del där det sparas mycket på.

Vi har installerat ca 325 st LED-spottar (1,2W) i ett hotell via UPS och beräknad ström för dessa är ca 1,7A och enligt UPS 2A. Det vill säga att 0,3A av 2A går åt i förluster i don/kablage.

Kan inte siffrorna exakt men det bör vara ganska nära. Det vill säga att mellan 10-20% i förlust.
 
Trollskidan skrev:
Helt krast menar du att allt är båg? Dom drar mer än vad som står?
Förluster är något som alla i branschen känner till men som konsument är det nog minst sagt oklart....
....med branschen så kanske man inte ska räkna in säljare/butikspersonal på tex Ikea och liknande....
 
Ok men min 0,84w +20% förlust gör ju inte mycket var kul å höra hur de ser ut på marknaden.
Vore ju bra om man uppgav efter ink don.
 
Det finns fler variabler... Hur mycket ljus ger LED armaturen? Vilken spridningsvinkel? Vilket Ra index?

Det kan vara väldigt stor skillnad i ljusmängd även om två LED är på 1w.
 
Jo de vet jag men 1w är 1w förbrukning eller?
Kan säja att jag var imponerad av ljuset i dessa små spottar.
 
De ger säker ledljus när det är mörkt.

Protte
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Dom ger väl LED ljus när det är mörkt *haha*
Fredrik
 
Perfekt alltså för oss som bara har ledsyn :)
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.