Hej!

Vi har kikat på ett radhus, där det står i besiktningsprotokollet att det finns mikrobiell lukt i krypgrunden. Det står även att fuktkvoten i bjälklaget i krypgrunden uppmättes till 18 %. Gränsvärdet är 17 %.

Jag som är helt ny i detta med husköp och olika typer av grunder, undrar nu hur mycket det skulle kosta att åtgärda detta? Det står att det bästa är att installera en fast avfuktare. kan man göra detta i bara våran del av radhuslängan? Det är tre hus i längan och vi har tittat på en gavel.

Hoppas att någon kan hjälpa en nybörjare ::)

Mvh/
 
Om inget virke är skadat så det måste bytas ut borde lösningen vara en avfuktare + undertrycksventilerning så att ev. lukt inte kommer upp i huset. Om grunden är delad i tre delar borde ni kunna avfukta bara eran del.
Att låta installera en sorbtionsavfuktare kostar 30-40 tusen har jag hört. Och den drar el för någon tusenlapp om året. Kanske grannarna också vill ha en avfuktare? Troligen behöver de en också. Paketpris = Rabatt ?
Är grunden gemensam får ni samsas och dela på kostnaderna, kan bli invecklat beroende på grannsämjan och mentaliteten hos grannarna.
 
Lilla_L skrev:
Hej!

Vi har kikat på ett radhus, där det står i besiktningsprotokollet att det finns mikrobiell lukt i krypgrunden.  Det står även att fuktkvoten i bjälklaget i krypgrunden uppmättes till 18 %. Gränsvärdet är 17 %.

Jag som är helt ny i detta med husköp och olika typer av grunder, undrar nu hur mycket det skulle kosta att åtgärda detta? Det står att det bästa är att installera en fast avfuktare. kan man göra detta i bara våran del av radhuslängan? Det är tre hus i längan och vi har tittat på en gavel.

Hoppas att någon kan hjälpa en nybörjare ::)

Mvh/
Som sagt, om grunden är delad så är det inga problem att bara avfukta er del, annars kanske dela kostnaden? Det höjer ju värdet på fastigheten.

Vi har installerat en Munters Homedry som vi köpte i en Hemmabutik, kostnad 13000:- + lite spirorör för några hundralappar. Kollar jag på elförbrukningen så har den inte stuckit iväg alltför mycket, tror att förbrukningen är strax under 1kWh vilket skulle innebära 720kW på en månad om den går på full effekt dygnet runt, vilket den absolut inte gör.

Kolla gärna lite varför det är så hög fuktighet också. Exempel på lite åtgärder för att fixa grunden är; rensa ut byggskräp, lägg på en ny åldersbeständig plast.

Vid installation av en Munters HomeDry ska även alla ventilationer i grunden täckas/muras igen..
 
Om nu förbrukningen är 720 Kwh på en månad för avfuktaren så innebär det ca 720 kr/månad. Detta tycker jag är mycket pengar. Man får ju inget roligt för pengarna

Det skulle vara intressant att veta årsförbrukningen, men då måste man koppla på en energimätare som kostar ett par hundra. Kan någon göra det ?

Mvh Mats
 
Nu fick jag senaste elräkningen för augusti månad (runt här som fuktigheten är som högst), 728kWh totalt för hela augusti månad (de mäter av exakt via nätet för varje månad, ej uppskattad). Då har jag även min dator igång nästan dygnet runt och drar 400W. Så avfuktaren drar ju verkligen inte maxeffekten direkt.

Däremot hade jag tänkt ordna en mätare för att kolla exakt vad bara avfuktaren drar varje månad.
 
Köp en elmätara på jula för 150:- så kan ni ju testa och få ett exakt värde, själv bor jag i ett Ägir från Älvsbyhus med krypgrund på ca 150m2. Med den avfuktaren som medföljer (woods 15dl) så drog den ca 180kwh under hela agusti, men då gick den antagligen på högvarv. Vi hade ca 60-65% luftfuktighet, vilket är på gränsen till för lågt.
 
ostni skrev:
Vi hade ca 60-65% luftfuktighet, vilket är på gränsen till för lågt.
För lågt? Jag har läst någonstans att det inte bör vara över 60% luftfuktighet.... ???
 
Gränsen ligger vid 72%, men kan vara högre under ett par veckor utan att det gör skada. Om det är lägre än 60% finns det risk att trät torkar ut blir förstört. Ett riktvärde är 60% - 72%, men självklart blir det toppar, som sedan går ner.
Vad skulle hända med Vasaskeppet om man tog bort vattnet ;)..........man får inte torka sönder trät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.