En firma har bl a hjälpt oss att dra en imkanal genom kökets innertak. Jag är lite fundersam över genomföringen. Som syns på bilden är hålet betydligt större än rör och isolering. På ovansida på vinden sitter en genomföringsmanschett men mellanbjälklaget är helt oskyddat och det drar rejält med kalluft in från hålet. Ska det verkligen se ut så här? Ska prata med firman imorgon men hur gör man för att täta detta på snyggt och enkelt sätt? Går det? ImageUploadedByByggahus.se1379022943.772478.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1379022919.049351.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska inte kanalen kläs in med någon kåpa eller liknande?
Angående hålet så kan det säkert vara rätt och riktigt att göra det större för att få ett godkänt avstånd till brännbart material, men drar det kallt så borde det ju gå att dreva med tex stenull innan tex en kåpa monteras över hela alltet.
 
Jag hade också förväntat mig en kåpa eller plåt. Förslaget från firman är att fylla igen med fogskum och skära/slipa det jämt utmed innertaket, låter väl iofs vettigt i mina öron, eller missar jag något? Blir det bra med fogskum? Tätt? Är det så enkelt att fixa till det jämt och fint? All input uppskattas.
 
Deras åtgärd gör det säkert tätt men är du själv belåten med att ha isoleringen synlig? Det är enkelt att få en 3-sidig inklädnadstrumma i plåt som täcker in röret och mot väggen
 
Jag hade också förväntat mig en kåpa eller plåt. Förslaget från firman är att fylla igen med fogskum och skära/slipa det jämt utmed innertaket, låter väl iofs vettigt i mina öron, eller missar jag något? Blir det bra med fogskum? Tätt? Är det så enkelt att fixa till det jämt och fint? All input uppskattas.
 
exerg skrev:
Deras åtgärd gör det säkert tätt men är du själv belåten med att ha isoleringen synlig? Det är enkelt att få en 3-sidig inklädnadstrumma i plåt som täcker in röret och mot väggen
Var får man tag i en sådan? Jag vill förstås helst inte ha synlig isolering om det går att undvika...
 
exerg skrev:
Deras åtgärd gör det säkert tätt men är du själv belåten med att ha isoleringen synlig? Det är enkelt att få en 3-sidig inklädnadstrumma i plåt som täcker in röret och mot väggen
Var får man tag i en sådan? Jag vill förstås helst inte ha synlig isolering om det går att undvika...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.