Göran.W skrev:
Jag undrar om man behöver behörighet för att gräva ner en kabel.
Tror inte det iaf så länge man inte kopplar något men det kan säkert någon mer bevandrad i det bringa klarhet i.
Jo skall man vara formell så kan du gräva diket, men en behörig skall lägga ned slangen, och dra kablarna i slangen. Att återfylla runt kabeln är nog en gråzon. Det kan ju liknas vid montering av klammers som håller en elslang/rör på plats inne i en vägg, där är det solklart behörighetskrävande.

Att bryta mot ellagen kan ge 12 mån. fängelse. Skulle en olycka inträffa pga. brott mot ellagen så gäller inte ellagen, utan då skall man dömas för vad man faktiskt ställt till. I princip så har ellagen aldrig tillämpats.
 
  • Gilla
Glufsglufs
  • Laddar…
Göran.W
Där ser man.
Man lär sig alltid något nytt :)
Nu känner jag mig som en storskurk när jag grävt ner 3 kablar själv.
 
hempularen skrev:
Jo skall man vara formell så kan du gräva diket, men en behörig skall lägga ned slangen, och dra kablarna i slangen. Att återfylla runt kabeln är nog en gråzon. Det kan ju liknas vid montering av klammers som håller en elslang/rör på plats inne i en vägg, där är det solklart behörighetskrävande.

Att bryta mot ellagen kan ge 12 mån. fängelse. Skulle en olycka inträffa pga. brott mot ellagen så gäller inte ellagen, utan då skall man dömas för vad man faktiskt ställt till. I princip så har ellagen aldrig tillämpats.
Du är en i mängden som hoppas skrämma till dig jobb genom att hota med lagen som egentligen aldrig tillämpas. Vem som helst, som kan läsa anvisningar eller i de flesta fall kan använda sig av sunt förnuft kan gräva ett kabeldike, lägga ned ett kabelrör och återfylla. Så görs det på många många ställen. Vem anlitar en elektriker att gräva ett kabeldike? Har ni elektriker så lite jobb att ni måste extraknäcka med att gräva diken.
 
Arbete med förläggning av elkabel eller kabelrör i mark klassas enligt elsäkerhetsföreskrifterna som ett elarbete.
Då pratar vi om att gräva ner kabel eller rör, installera är ju självklart ett behörighetskrävande arbete.
 
Göran.W
Kabeldikena elektrikerna gör är nog lätt räknade iaf till privat kunderna.
Inte ens dom stora drakarna har elektriker till att göra kabeldiken eller lägga kabel i dikena utan det görs oftast av någon grävmaskinist som saknar behörighet utan någon elektriker är närvarande.
Sen att man inte får är en helt annan sak.
Det är betydligt värre om man börja koppla med elen om man inte har 100 koll.
 
stenen skrev:
Du är en i mängden som hoppas skrämma till dig jobb genom att hota med lagen som egentligen aldrig tillämpas. Vem som helst, som kan läsa anvisningar eller i de flesta fall kan använda sig av sunt förnuft kan gräva ett kabeldike, lägga ned ett kabelrör och återfylla. Så görs det på många många ställen. Vem anlitar en elektriker att gräva ett kabeldike? Har ni elektriker så lite jobb att ni måste extraknäcka med att gräva diken.
Nu är det så att Hempularen inte är elektriker, driver i vilket fall som helst inte en elfirma och har rätt i det han säger, så tagga ner ett par kilo.
Det är ingen som hindrar någon att göra något och läsa anvisningar men ellagen är skriven som den är och vill man följa lagen så följer man den, annars skiter man i det. Att någon annan än behörig lägger rör/kabel i mark på mindre projekt är väl mer vanligt än inte, men på större projekt där det krävs en elektriker redan från dag ett (etablering) så sköter denne om det hela ihop med markarbetarna.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
stenen skrev:
Du är en i mängden som hoppas skrämma till dig jobb genom att hota med lagen som egentligen aldrig tillämpas. Vem som helst, som kan läsa anvisningar eller i de flesta fall kan använda sig av sunt förnuft kan gräva ett kabeldike, lägga ned ett kabelrör och återfylla. Så görs det på många många ställen. Vem anlitar en elektriker att gräva ett kabeldike? Har ni elektriker så lite jobb att ni måste extraknäcka med att gräva diken.
Att lägga elkablar är väldigt långt från min verksamhet, skulle någon försöka anlita mig till det så blir jag riktigt orolig.

Inlägget gjorde jag för att ngn. annan hade skrivit att det är tillåtet. Även om "alla" gräver ned sina egna kablar så är det kanske lämpligt att känna till att man inte får göra det.
 
Tycker detta är ganska enkelt. Man behöver bara klarlägga en sak. Vem har tolkningsföreträde gällande beställningen? Kan du inte svara på det? Dåså, då blir det svårt att hävda företagets rätt till returersättning. En felbeställning indikerar att du ändrat din beställning på grund av att du mätt eller gjort annat fel vid beställning, inte att leverantören ev. hört fel. eller att beställaren pekat lite slarvigt. It takes two to Tango.
Hur många gånger vill man som beställare inte hävda ersättningskrav på att elektrikern "råkat höra lite fel"? Kan man det? Näppeligen om inte elfirman är väldigt godhjärtad och anser det vara goodwill att ändra sig.
 
Men det verkar ju inte gå att utröna vad som eventuellt har beställts, då det inte finns någon skriftlig dokumentation över den eventuella beställningen.

Kom ihåg att det är den som har en fordran som skall prestera underlag för sitt anspråk. Det är inte motparten som ska bevisa att den inte har beställt. Har kunden satt sin namnteckning på en beställningsorder? Om inte - inga pengar.

Privatpersoner har också mer skydd än företag, eller annorlunda uttryckt, kraven är högre på företag, och vid oklarheter tolkas till konsumentens fördel. Detta kan man ha olika åsikter om (företagare gnäller säkert en hel del över struliga kunder) men jag tolkar det som att den som arbetar professionellt på heltid med att med att sälja en typ av varor eller tjänster förväntas ha större koll, medan beställaren (privatpersonen) i regel har mindre koll. Detta innebär att det är företaget som får bära ansvar för otydlighet (inte okej att mörka kostnader och låtsas att kunden borde ha förstått).

Ofattbart att ett företag vågar beställa prylar för 17 000 utan att ha kundens signatur. (Givet att alla fakta framkommit i tråden.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.