I vårt kommande hus skall vi ha tapeter i sovrummen.
Väggarna består av spånskivor. Skall man ha gipsskivor först och sedan tapet eller kan man tapetsera direkt på spånskivorna?
 
För ett bra resultat rekommenderar jag en gipsning. Fastän jag inte är ortoped. :-/ ;)
 
  • Gilla
Malingus
  • Laddar…
Varför skulle det inte kunna bli bra resultat uten gipsskivor?
(jag är heller inte ortoped)

Immobil skrev:
För ett bra resultat rekommenderar jag en gipsning. Fastän jag inte är ortoped. :-/ ;)
 
Ranchn skrev:
Varför skulle det inte kunna bli bra resultat uten gipsskivor?
(jag är heller inte ortoped)
Därför att spånskivorna har en större förmåga att röra sig i förhållande till gips. Spånet är organiskt och reagerar därför lättare på omgivningens luftfuktighet och temperatur. Detta märks framför allt i skarvarna. :p
 
det är inga problem med att tapetsera direkt på spånskivorna men glöm inte att lägga remsor och var noga med spacklingen
 
Jag skulle inte rekommendera att tapetsera på spån, det blir bara problem. Varför? Se Immobil's svar.
 
Jag har faktiskt tapetserat direkt på spån på ett ställe. Jag grundmålade bara väggen innan..Jag märker ingen skillnad på den väggen ::)
Det är 6 år sedan o det är lika fint än i alla fall.. :)
 
  • Gilla
tonyhawkan
  • Laddar…
Min far tapetserade diekt på spånskivor och vad jag har för mig blev resultatet bra, fast det är ju en halv miljon år sedan så kanske jag har glömt hur resultatet blev.
 
Vi har tapetserat direkt på spånet och det har inte blivit något knas.
 
Skulle oxå tapetsera rakt på spånet.
Sätt remsor i skarver och i hörn, spackla, grunda eller förlimma och tapetsera.
Har gjort så fleeeeeeeera gånger. Det har aldrig blivit problem.

:) Fia
 
Visst kan det funka, men jag skulle inte chansa. Det är lite olika från hus till hus. En teori jag har är att fukt kan vandra olika från hus till hus. Suger spånskivorna åt sig fukt och rör sig kan du ha hur mycket remsa du vill, det korvar eller spricker oavsett.
 
Ja jisses, är inte tapsera direkt på spånplatta ett tecken på dumsnålhet som vi smålänningar säger. :D
 
Badger skrev:
Ja jisses, är inte tapsera direkt på spånplatta ett tecken på dumsnålhet som vi smålänningar säger. :D
Det finns ingen anledning att köpa dyrt gips, tapetserade direkt på spånskivor för 5 år sedan, det har inte spruckit någonstans.
Finns flera andra rum i samma hus som också har spånskiva som underlag (tapetserat någon gång på 70talet), inga sprickor, det här huset har även varit kallställt en vinter. Finns roligare saker än gips att köpa.
 
Vi har så i hallen, funkar rätt bra! Som alla skriver, remsor i skarvarna! Sen blev jag rekommenderad att grundmåla väggen en sväng först. Det var för att om tapeten kryper isär lite när den torkar så är det en vit färg som framträder, inte spånskivefärg. Då sysns det mindre :) Sen suger spånet fruktansvärt med tapetlim upplevde jag det som, tror att det suger mindre lim om man grundar väggen först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.