Har försökt få Nexas grejer att fungera men den katastrofalt dåliga räckvidden gör
att jag börjar tröttna på skräpet.

Vilka andra bra fungerande system finns det?
Kan beställa från andra länder om det inte finns i Sverige.

Kör idag en LML-710 mottagare till LMDT-810 rörelsedetektor.
Med mottagaren i ett fönster och detektorn 15m bort fungerar det riktigt kasst. Efter ett strömavbrott brukar mottagaren dessutom totalt tappa kontakten med detektorn.
 
Z-wave
 
  • Gilla
perpro
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Testat denna?
[länk]
Lite tveksam till att köpa fler grejer från dem som inte funkar.
Just nu sitter min mottagare i ett fönster 15m från detektorn. Fri sikt och inga andra enheter i närheten direkt.
Fungerar ibland, ibland inte, ibland måste de syncas om. Bara strul :(
 
Det finns en ganska stor varians mellan enheter. Finns exempel på folk som moddar för bättre räckvidd. En tellstick duo som plockar upp kontrollsignalen och skickar ut den förstärkt kan ju vara ett alternativ till repeater.

Zwave eller zigbee med intelligent routing och tvåvägskommunikation är nog "steg" 2.
 
Ja det känns som nexas system bara är för "ett rum i taget".

Jag är också grymt besviken på räckvidd och kvalitet. Ibland funkar det och ibland inte. Sändare nedanför trappan några meter in och mottagaren där trappan börjar. Som sagt, katastrofalt dåligt.
 
Jag tycker det fungerar jätte bra. Har 7 mottagare inne. 1 ute och 2st i gäst huset. Tror inte dom har missat att tände en enda gång.
Har du det självlärande systemet? Jag hade en ringklocka förrut där man skulle vrida in en kanal bak på mottagaren. Den fick jag aldrig att fungera bra.
Den nya självlärande funkar klockrent
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag tycker det fungerar jätte bra. Har 7 mottagare inne. 1 ute och 2st i gäst huset. Tror inte dom har missat att tände en enda gång.
Har du det självlärande systemet? Jag hade en ringklocka förrut där man skulle vrida in en kanal bak på mottagaren. Den fick jag aldrig att fungera bra.
Den nya självlärande funkar klockrent
Hur långt mellan sändare och mottagare?
 
Den i gäststugan är det i alla fall över 15m till.
Båda är timmer hus
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag tycker det fungerar jätte bra. Har 7 mottagare inne. 1 ute och 2st i gäst huset. Tror inte dom har missat att tände en enda gång.
Har du det självlärande systemet? Jag hade en ringklocka förrut där man skulle vrida in en kanal bak på mottagaren. Den fick jag aldrig att fungera bra.
Den nya självlärande funkar klockrent
Nya självlärande är det.
Flyttat mottagaren till fönstret brevid och nu verkar den funka (än så länge)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.