håller som sagt på med panelbyte.. och den nedre halvan av gavelspetsen kommer panelen behöva längdskarvas.
jag har grundat och färdigstrykt panelen en gång. men så kom jag på att jag kommer ju likväl få snedkapa ändarna och på en del måste jag ju längdskarva oxå.. hur gör man då - måste man ha en grundolja som man låter den nysågade ytan suga in först, o sen måla på igen, eller räcker det med att bara pensla på en färdigstrykning på det nakna trät?

längdskarven på panelen, räcker det att skarva den i 90+90grader mot varann, eller ska man göra 90+45grader, eller gör man 45+45grader för att vattnet inte ska kunna tränga in i skarven?! måste man måla baksidan av skarven för att skydda trät än mer mot fukten?

ja som ni hör så är jag lite konfunderad så här en söndagsmorgon..!
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Vilka ändar ska du snedkapa, då du har liggande panel?

Min liggande panel är skarvad rakt av, dvs kapa brädan i 90gr och möt med den andra brädan som är renkapad till 90gr.
Målat utanpå.
 
  • Gilla
SuperCharger
  • Laddar…
ytterändarna blir ju kapad i samma lutning som taket, men skarvarna som blir mitt på väggen är de jag undrar över om man kapar i 90+90, 90+45 eller 45+45graders lutning för att få så tät o vattensäker skarv som möjligt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.