Nepp, det finns inga sådana krav om man läser BBR. Vi kanske ska starta en ny tråd/diskussion om intresset är stort?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Nepp, det finns inga sådana krav om man läser BBR. Vi kanske ska starta en ny tråd/diskussion om intresset är stort?
Ja, det skulle nog vara bra och reda ut det där :) nog många som har nytta av det :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Har ringt och pratat med boverket efter en brandskyddskontroll där man slog ner på att jag hade en vek dörr till pannrumet.
Som jag fattat det så behöver du inte bygga det som ett pannrum om du bygger nytt eller gör en bygganmälan när du byter panna. Då gäller dom nya reglerna.
Om sotarn bråkar så är det bara att begära ett föreläggande. Ett förelägande kan du överklaga till länsrätten där dom tolkar lagtexten.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Såg att rörisarna monterat murstosen till skorstenen med färdig packning/drevning.

Visste inte att det fanns såna, då hade jag inte murat när jag anslöt kaminen för några år sen.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
D09
Varit och köpt isolering på hornbach

Volvo är kul att köra, men inte när vindrutetorkarna bråkar 😁😁 dock lite större lastutrymme än min Peugeot 206

Valde 95mm isolering istället för 220 mm som tänkt, dels för att kunna göra överlapp samt att kunna täcka så stor yta som möjligt inledningsvis.

Köpte även sikas fire silikon, den fixar upp till 300c.

tänkte kolla om det går o limma på lager1 på tanken.. Tills väggarna kommer upp :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1379275373.983992.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett jäkla meck...

Provade lim. Värdelöst
Silvertejp.. Värdelöst

Sy med ståltråd 😀😀😀😀
Sen tog den slut 😂😂😂
 
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
D09
Dum fråga nr1

, finns ju en tryckmätare..

Som visar trycket i tanken.

Denna rör ju sig lite upp o ner.

Som jag fattade det ska den ligga minst på 1,0 och tanken är godkänd till 1,5

Men ska man försöka ligga runt 1,5 eller vad ska man sträva efter? Eller sköter systemet det själv?

Dum fråga nr2.

Om inte lambdasensorn visar exakt samma bör / är värde.

T ex bör = 6 % är = 9 %
Vad kan det bero på?

Alla andra värden är ok.

Men det kommer väldigt vit rök ur skorstenen och iofs lågtryck ute.
 
Vit rök är vattenånga, fuktig ved, skorsten eller keramik som inte är uttorkad, man ska väl elda ganska försiktigt i början just för att keramiken inte ska spricka och då kanske den avger fukt första tiden.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ska dubbelkolla veden imorgon, stickprovet visade 20% och det ska väl räcka...

Kan ju vara keramik samt att skorstenen inte varit nyttjad sen typ vintern.
 
Gick det inte bygga in och spruta in lösull? Så gjorde jag. Skivor måste ju vara svårt att få tätt i skarvar och överlapp. Minsta ojämnhet eller glipa och värmen smiter ut.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Jannez69 skrev:
Gick det inte bygga in och spruta in lösull? Så gjorde jag. Skivor måste ju vara svårt att få tätt i skarvar och överlapp. Minsta ojämnhet eller glipa och värmen smiter ut.
Jo, det hade gått :)

Tänkte att jag kör några lager med 95mm med överlapp så borde det bli fint men kanske är svårt att få helt tätt med isoleringen :)

Sen är jag så otålig ha ha vill ju isolera innan väggen är uppe he he
 
Fukt i ved eller keramik kan resultera i högre o2, pannan bör reglera ner sekundären om den ligger stabilt över ärvärdet en längre tid, men det finns antagligen en minbegränsning.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Hur funkar det med primär och sekundär? :)

Eller, vad är vad ? 😄
 
Har inte då sån lambda-sond på den där grejen?? ;) Isåfall tror jag du kan glömma allt vad primär och sekundär heter. ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.