Jag köpte en 5 meters, 18 W slinga på Jula. Lyser riktigt bra. Transformator inbyggd. Inkopplad och testad i 230-nätet. Jag tog sen med den till stugan.

Den var klippbar med utmärkningar och jag klippte därför 80 cm bitar och byggde in i befintliga 230-armaturer (all original el bortplockad). I stugan har jag bara 12 volt från regulator/batteri (solcell i grunden).

Det som förbryllar mig är att jag mäter upp en 80 cm ledslinga till 0,35 A (4,2 W). det borde väl bli mindre? (18 W per 500 cm (3,6 Watt per meter) borde för 80 cm slinga ge 2,88 W)


Det låter kanske skitsamma men kör man batteri och ska koppla en del lampor är det noga (iaf för mig :) ) att hålla koll på vilken förbrukning man hamnar på. Några Watt hit eller dit blir sammantaget en hel del.

I övrigt har jag lött dit kontakter varken i slutet eller början av listan utan mer mot mitten där det fanns färdiga lödningar som fäste bättre. Spelar det någon roll? Det fanns 2 plus och 2 minus och då lödningarna var rejält små lödde jag mot båda + och båda -.

Någon som grejat en del med Led och som har någon synpunkt?
 
Redigerat:
Är den byggd för att drivas med medföljande transformator, men du driver den direkt från batteri?. Finns det drivelektronik i själva slingan? Om det bara är seriemotstånd kan det vara att den inte är gjord för så stora variationer i spänning som är normalt i en batteribank. Med lysdioder inblandade är inte strömmen rakt av proportionell mot strömmen så det kan bli mycket högre ström av lite högre spänning. Det är troligen inte bra för slingan.
 
Den är byggd för transformator men uppmärkt på själva slingan med + och minus samt 12 volt, varje 8 cm på hela slingan.

Enligt Julas hemsida: "Spänning: 12/230 V".

Drivelektronik? Jag är inte helt säker på vad det är men jag kan inte se någon speciell elektronik i övrigt förutom själva ledmodulerna.

Tyckte mig läsa på andra forum att folk använt till 12-volts-system men...det är nog inte tänkt så från tillverkaren kanske.

Jag märkte redan i stugan (regulatorn till solpanelen gav mig infot). Sen mätte jag när jag kom hem på en annan bit ledlist som jag klippt av. Mätte med vanlig multimeter.

http://www.jula.se/led-list-5-m-1300lm-423314

Edit: japp, vanligt bilbatteri här hemma nu. I stugan sitter den i utgången för laster i regulatorn. Även där kopplad till batteri om än indirekt.
 
Redigerat:
Det ser ut att vara tre lysdioder i serie med ett motstånd. Det är ett spänningsfall i dioderna som är mycket svagt beroende av strömmen. Därför finns motståndet som är avpassat för att ge rätt ström vid avsedd spänning. Troligen är det bara ett par volt spänningsfall i motståndet. Om vi exempelvis antar att det är 2 volt spänningsfall i motståndet vid 12 volt matningsspänning så kommer du att dubbla strömmen och effekten om batteriet skulle ha 13 volt i stället för 12. Vilken spänning är det på ditt batteri när du mäter upp 0,35 ampere?
 
Tillägg.

Slingan jag köpte var på 5 meter och innehöll 300 led-element. (enligt beskrivnnigen 18 Watt).

Det blir per modul = 0,06 Watt / 0,005 A

Det jag nu uppmätt på 48 moduler (den bit jag klippte till) är 0,34-0,35 A / ca 4,2 Wh

Det innebär att hela slingan (300 moduler / 5 meter) slingan som jag hoppats skulle dra 18 Wh istället ligger på 26 Wh. En nätt liten skillnad på 44%...
 
Batteriet ligger på 12,61 Volt. Det är inte nyskick men samtliga celler ligger på 1260 i syravikt med syraprovare för några veckor sen.
 
Bra förklaring, tack!

Ja...det finns någon liten modul nu när du nämner det. När jag sätter fingret på den (ja, jag petar på allt i onödan) då lyser dioderna lite svagt.

Vad innebär detta i realiteten? All extra kräm blir till värme i motståndet eller, det vill säga jag åker på effektförlust oavsett antar jag?
 
Hmm...då kanske jag inte ska koppla in elen mitt på slingan? Fast...det borde ju inte spela någon roll.
 
Om vi fortsätter resonemanget jag förde så innebär den femtioprocentiga ökningen av strömmen att lysdiodernas effekt också ökar med 50%. Seriemotståndets effekt ökar med 125% eftersom även spänningsfallet dubblats. Det blir mer värme i både seriemotstånd och lysdioder. Sannolikt kommer detta att påverka livslängden. Jag antar att du har solpaneler kopplade till batterierna. I så fall kan spänningen stiga upp till 14,7 volt. Det gissar jag kan mycket väl förstöra slingan ganska fort. Mitt resonemang innehåller en del antaganden, så ta inte siffrorna på för stort allvar, men jag skulle inte förutsätta att slingan blir långlivad vid batteridrift om den är gjord för reglerad 12 volt.
 
Förhoppningen är ju att regulatorn skall ge hyfsad kontrollerad spänning ut mot lasterna. I annat fall får man kanske köra någon "buck"-convertor eller liknande som renar spänningen en gnutta.

Jag mätte lite här och där på själva slingan, vid de markerade "klipp-märkena". Jag fick 12,41 V överallt där jag mätte. Batteriet låg då på 12,61 V.

Om det nu är så att lamporna lyser lite starkare är läget mer okej. Då behöver jag ju bara klippa lite kortare längder. Livslängden är lite skitsamma. Jag tror de kommer lysa omkring 50 timmar per år (vi är där några dagar i stöten vissa delar av året). Om livslängden på listerna skulle förkortas till 1/10 av ursprunglig livslängd (25 000 h i normal livslängd/ 10 / 50 timmars användning per år), så får barnbarnen överta det där problemet. Då är jag 84 år...fasen vore väl om vi inte skaffat "riktig" el till stugan då.
 
henlin431 skrev:
Förhoppningen är ju att regulatorn skall ge hyfsad kontrollerad spänning ut mot lasterna. I annat fall får man kanske köra någon "buck"-convertor eller liknande som renar spänningen en gnutta.

Jag mätte lite här och där på själva slingan, vid de markerade "klipp-märkena". Jag fick 12,41 V överallt där jag mätte. Batteriet låg då på 12,61 V.

Om det nu är så att lamporna lyser lite starkare är läget mer okej. Då behöver jag ju bara klippa lite kortare längder. Livslängden är lite skitsamma. Jag tror de kommer lysa omkring 50 timmar per år (vi är där några dagar i stöten vissa delar av året). Om livslängden på listerna skulle förkortas till 1/10 av ursprunglig livslängd (25 000 h i normal livslängd/ 10 / 50 timmars användning per år), så får barnbarnen överta det där problemet. Då är jag 84 år...fasen vore väl om vi inte skaffat "riktig" el till stugan då.
Tyvärr är det nog inte bara så eftersom dioderna är tillverkade för att ge mest lumen/watt vid just 12V matningsspänning. Den ökade effekten kommer således i större utsträckning omvandlas direkt till värme istället för ljus. Skaffa ett konstantspänningsdrivdon som är avsett att matas med ca 12V och som ger exakt 12V ut. Vet dock inte om sådana finns att få tag i enkelt?
 
Ja, tips på sådana tas tacksamt emot. Jag trodde buck-convertor gjorde just det du beskriver men jag har aldrig testat och vet heller inte exakt vad den drar. En sådan skulle ju helst sitta direkt efter regulatorn så att allt i stugan får exakt 12 volt.
 
Troligen är det så att den likström du får från transformatorn inte är glättad.
Det innebär att spänningen till lysdioderna inte är jämnt 12V.

Likström.jpg

Ett batteri ger en helt ren likström, en transformator ger en mer eller mindre
glättad likström. Den ström du får genom ett givet motstånd kan då bli
olika beroende på vilken typ av likriktare som används samt om det finns
glättning också.
 
I länken kan man se en bild på transformatorn. Den ser för liten ut för att rymma en järnkärnetransformator frånsett att det är ganska omodernt. Därför tror jag att man kan utgå ifrån att den lämnar en ren och stabil likspänning på 12V. Batteriet lämnar också en ren likspänning, men den är inte stabil. Den kan variera mellan olika tillfällen.

Enklast är givetvis att följa ditt första infall och använda det ändå och hoppas att det håller ett tag ändå. Det är ganska billiga prylar och lär inte vara en brandrisk.

Du kan sätta ett seriemotstånd så att du får avsedd ström vid högsta förekommande laddspänning. Då behåller du garanterat livslängden, men det kommer att lysa svagare vid lägre batterispänning. Om det skall vara 0,24A vid 14,7V så skall detta seriemotstånd vara på c:a 10 ohm och minst 1W.

Vill man komplicera det lite kan man skaffa en 12V LDO och sätta mellan batteri och dioder. Det kommer även att behövas ett par kondensatorer. Den kommer att ge 12V ut så länge inspänningen är ett par tiondelar över 12V.

En buck-converter låter som väl komplicerat för ändamålet. Den kan ofta inte jobba med för liten skillnad mellan in- och utspänning. Den kommer troligen att ge den lägsta förbrukningen av de föreslagna lösningarna.

De flesta saker som du har i stugan är förmodligen okänsligare för variation i spänning än denna diodlist. Att reglera utspänningen till alla förbrukare i stugan är helt onödigt.
 
Ja...det var ingen otrolig investering så jag kör på. Beställde lite ledlampor från Kina fast då med E27 sockel. Anpassade för 12 volt. Är det samma uppbyggnad av dessa måntro? De skulle vara på 3 W men mättes upp till 2,4 W (Det vill säga rätt håll med Wattdifferensen för min del).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.