Hej

Stressigt i sluttampen håller vi på o skriver avtal med rörmokaren, och jag undrar nu om hans priser ligger någorlunda rätt.

Ledningar och rör för avlopp och vatten är redan draget i huset till alla anslutningspunkter.

Pris på bergvärme med pump och installation hamnar på 108 000 kr

Invändig inkoppling 100 000 kr (båda priserna ink moms)

Ang den invändiga biten så får jag inte rakt svar på vad som ingår, det jag vet ingår är cirkpump, vattenmätare, fläkkonvektor inkl mont för kylning samt inkoppling av redan dragen vattenburen golvvärme (fördelare finns redan).

Vore toppen om någon har tips eller egna erfarenheter kring vad den invändiga delen kostar. För mig låter det spontant lite väl dyrt.

tack på förhand

 
Kan delge er vår "första" erfarenhet att anlita VVS firma (vi vet bättre numera).
Vi skulle byta ut VVB samt förnya rör dragningen i tvättstugan. Vi fick ett fast pris för detta, tyvärr muntligen.
Det slutatde med en kostnad på 28' och då var VVb på 9' arb 7' och material på 11'(!) för 5 meter rör tm/diskbänk ansl och utlopp för trädgårdsslang.

Helt orimliga materialpriser en t-koppling 22mm (vatett) för 320+moms säger allt kanske.

Håll i hatten (eller det skriftliga avtalet) hårt.
 
perese skrev:
Helt orimliga materialpriser en t-koppling 22mm (vatett) för 320+moms säger allt kanske.
.
Vadåra, den kostar ju faktiskt hela 100 sek med moms på sigro. Lite måste ju den stackars rörisen tjäna också.... ::) Eller hur det nu va...
 
MathiasS skrev:
Vadåra, den kostar ju faktiskt hela 100 sek med moms på sigro. Lite måste ju den stackars rörisen tjäna också.... ::) Eller hur det nu va...
Har samma erfarenhet som Wigren, tog in ett antal offerter och matriakostnaden låg ca 3 gånger Rinkabyrörs priser
Många rörisar mörkar timkostnaden genom att ta ut mer på matrialet...inte speciellt ärligt.  Så begär en utförlig offert och kolla mot tex Rinkabyrörs priser.
 
är det samma firma som offererat båda priserna?
 
Jag har en konspirationsteori:
I Lundagrossistens katalog (som är mycket omfattande, det skall medges) finns en prislista. Priserna där är rena fantasipriserna. Jag har inget exempel just nu, men många av grejorna är 2-3 ggr så dyra som på RR. Nu till konspirationsteorin:

Antag att rörkrökaren handlar på Lundagrossisten, och får rabatter som gör att han betalar ungefär samma priser som vi vanliga dödliga betalar på RR. Han han då debitera kunden efter Lundagrossistens prislista. Kunden klagar, och rörkrökaren visar prislistan och säger något i stil med "Nää, vahettere, det kostar så här om man ska ha riktia grejer, vettu! De här är ju yrkesgrejer å inge man hittar på Biltema, man vill ju inte oschaka översvämmning, typ."

Vad tror ni om den teorin?
 
Rabatter finns ja och rabattsatserna är grymma med Svensonmått sett (jämförbart ibland med "rea på rea priser") och mycket av jobbbet betalas med att rabatten inte kommer kunden tillgodo. Alla skall tjäna, det är ok, men det blir svårt att greppa ibland.

En annan risk är att dett finns ett inbyggt incitament i systemet att plocka på lite mera grejer än vad det nödvändigtvis behövs.

Röris är bäst på att koppla ihop och dra rör men inte alltid så bra på systemlösningar.
 
Hoho!

Fler som har erfarenhet av rörisar! Min badrumsrenovering som jag trodde jag gjort en hyfsad kalkyl på sprack totalt när fakturan på rörjobben kom!

Vilka materialpriser! 2-3 ggr vad jag kunde köpa det för. Detta var en stor firma i 08-omr och jag ringde upp dom och frågade vad som stod på. Svaret jag fick var att "Det är vår prislista...." Dom köpte för övrigt allt från Ahlsell.

Nu jobbar jag med inköp på ett stort byggföretag, och köper in bl.a. underentreprenörer, jag hoppas att jag kan få neka dom jobb nån gång, fan va skönt det skulle vara! ;)

Jag kan även kolla vad vi köper in grejer för på Ahlsell men har ej orkat ännu.

Man lär sig den hårda vägen. Det är inte timpriset som är det viktigaste helt enkelt.

/ PJ
 
Tack för synpunkter, nu har jag fått lite mer info om vad innedelen berör. Själva pumpen och hålet tycker jag faktiskt låter ganska rimligt.

Priserna just nu berör endast den senaste offerten. Jag har avfärdat 4 st redan utan att ens försöka diskutera fram ett rimligt pris. en offfert hamnade totalt på drygt 400 000 kr.

Värmepump: 122 000 kr ink moms
Pump 6kw (9kw el) inbyggd varmvattenbered med extra vbx (frånluftsåtervinning) samt borrhål på 120 meter. Allt mtrl + inkopplat.

Invändig komplettering: 15000 ink moms
Inkoppling vattenanslutning, vattenmätare, avgreningar etc. Proppning av rör och provtryckning. Allt mtrl + inkopplat.

Inkoppling golvvärmefördelare: 22000 kr ink moms
Fördelare och golvvärmen finns redan på plats. Trycktest, urspolning och injustering.

Sen var det ett par andra poster på porslin och uppstart av reningsverk som kan vara svåra att jämföra.

Det verkar som alla tycker kostnaderna är orimliga, och åker på höga räkningar. Men är det möjligt att hitta en bra röris som tar "rätt" betalt?

 
En T-koppling (av bra kvalitet) kan man på nätet köpa för mindre än 20 kronor.

Jag gör så här:

Jag tar ledigt från jobbet, köper böcker, ringer runt och surfar på nätet.
Efter ett par dagar (effektivt räknat) har jag lärt mig allt jag behöver kunna för att göra det själv och att installera en VVB är ju hur skitlätt som helst.

Att installera värmepump har jag inte satt mig in i men det tror jag inte är nå'n större grej om man vill lära sig det.

Slutsumman i vilket fall som helst blir mycket lägre än 28.000. Det kan vem som helst räkna ut.
 
Pratat med en kompis som jobbar på Ahlsell....dom ger ut en prislista på vilka priser som rörisen bör ta betalt från sina kunder (samma gäller Dahls), dessa priser ligger på ca 2 gånger RR......mycket skumt beteende, bara hoppas att Ahlsell och Dahl förlorar sitt monopol
 
Länka gärna till en T-koppling av bra kvalitet för 20 spänn. Vvb klarar du säkert att koppla själv men jag hade avstått en värmepump om du inte gjort det innan och har tillgång till grejerna som behövs för att tex fylla och lufta ur borrhålet. Garantierna kan skilja en del på värmepumpar men oftast gäller inte den förlängda garantin på upp till 10 år om inte en installatör gjort jobbet.
 
Krilleman
Årets trådlyft! :wow:
 
10 år gammal tråd...
 
Krilleman
Och för att fortsätta på ämnet så hittar jag vanliga VA 15 T-rör (1942846) för 68:- på internet vid en snabb sökning.

Så 20:- för tio år sen kanske inte är så långt borta endå. Och vi vet ju inte vad "zingo" menar med bra kvalitét...

Edit:
58:- för 15mm här: http://vvs-klimat.se/product.html/vatette-t-rorskoppling-1150
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.