Jag köpte en stuga i Tjörnarp (norr om Höör i Skåne) förra året och då jag inte är någon större fan av utedass så ville jag bygga till ett riktigt badrum med "riktig" toalett. Vatten har jag och grannen från en borrad brunn med bra vatten.

Tidigare husägare i området tvingades av kommunen att betala anslutningsavgiften någon gång på 90-talet så det var bara för mig att ansluta. Ett litet problem är att huset ligger cirka 50 meter från anslutningspunkten och höjdskillnaden ner mot gatan är någonstans mellan 8-12 meter.

Iallafall... jag letade upp en lokal entreprenör som nu gräver och lägger avloppsrören och även gräver ut för grunden. Jag delar med grannen så att han också kan koppla på sig. Vi lägger även 32mm PEM-slang för att underlätta ev framtida inkoppling av kommunalt vatten.
Vi lägger också en kabelslang för framtida bruk.

Trots att jag märkt ut var slangar och annat ska gå så verkar detta inte stämma med verkligheten så de har råkat gräva av befintlig slang på ett antal olika ställen. Detta säger de sig dock inte ha något problem att skarva ihop. Befintlig slang verkar vara 15 mm eller något sådant. Detta räcker bra för mig och grannen dock.

Känns gott att ha kommit igång. Alla kommentarer och påhopp tas emot med gott mod än så länge :D

/John

Grunden utgrävd
DSC00473.JPG

Cementblocket längst till vänster ser lite murket ut. Antagligen har den befintliga duschens avlopp inte gått längre ut.
DSC00466.JPG

Det är både högt och brant
DSC00596.JPG

Jodåsåatt ehhh... brant
DSC00573.JPG

På väg upp mot huset. Manligt att ha en grävmaskin parkerad i trädgården.
DSC00529.JPG

Tur att de parkerade en där nere också.
DSC00591.JPG
 
Gammal tråd. Bara nyfiken på vad för slang grävdes av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.