här e jag ute på tunn is.. jag ska köpa en byggsåg men har inte riktig kolla på vad jag ska ha.. Jag vill ha den till både klyva plank/reglar till lite mer finlir, alltså regäla och bra annhåll utan glapp.

1. Måste man ha 3-fas för att klyva eller räcker det med 1-fas om man sågar lugnt.. Man har ju inte 3-fas överallt.

2. vilka märken och modeller är intressanta, jag tänkte prisklass 3000-4000 plus moms, lägg gärna med länkar.

samt alla andra tankar och tips emottages ödmjukast!
 
lite sugen på den här..

46-100.jpg

Bordscirkelsåg ATTK HT 315

Stabil konstruktion av förzinkad stålplåt med parallell höjdjustering, juster-/vridbart parallellanslag, tväranslag, bordsförlängning och 2 anordningar för spånutsug. Sågklinga 315 mm Ø, Växelströmsmotor, 3,0 kW, 220–230 V.

pris: 2995:- +moms
 
Personligen är jag inte förtjust i byggsågar till finlir, de är liksom inte gjorda för att såga spår, göra mikrojusteringar på anhållet mm...
Den bästa portabla bordssågen jag känt på hittills är DW744, den klarar det mesta men ligger lite över de pengarna du nämner.

Hur kraftig motor du behöver och 1 eller 3 fas beror på vad du tänker klyva, skall du köra bjälkar eller grova plank så är det en _stor_ byggsåg med typ 400 klinga och kraftig trefasmotor du behöver och även rullbord, för mer vanlig allroundklyvning klarar du dig med 1 fas men du får ta det lugnt. En 1-fas går ju bara på en säkring .

Att förklara känslan mellan byggsåg/bordssåg är svår men jämför med en stor hammare, oumbärlig på grövre jobb men rätt otymplig för att stifta fönster med...

/Kent

 
det du säger är: köp en 3-fas fulsåg att klyva med och en finare bordssåg till övrigt arbete.. huh, där rök min dröm om att komma undan med 3-4000kr, nu plötsligt blirre 10 000kr, faen.. jag som ska shoppa litet sågverk med.. trist att det inte finns någon mellan väg
 
Såg en torrklyv på Blocket för 3000:- i Kalmar med matarverk. Skall du ha sågverk så är den nog en rätt vettig investering.
Leta upp en gammal byggsåg eller nåt annars, du behöver ju ingen lutningsmöjlighet för att klyva utan bara en kraftig motor, klyvkniv (ett måste) och ett stabilt anhåll.

/Kent
 
Takk för tipsen!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.