Har tankar på att bygga en carport, problemen med att få bygglovet godkänt (ej prövat ännu) är följande.

1. Min carport kommer att stå om inte direkt i tomtgräns så kanske 0,5 meter in på min tomt. Detta är inte populärt hos kommunen som nästan kräver att man skall kunna ställa en bil framför.

2. Sidan på carporten kommer att stå ca 2 meter ifrån tomtgräns på höger sida. Här går också en cykelväg så det är kommunen som är granne även här. Detta är prickat område (princip samma sak som byggförbud),

3. Min tomt är på 817kvm. Husets byggyta är ca 180 kvm, min carport kommer bli ca 40 kvm och detta är då större än 25% av tomtens storlek. Också detta frångår stadsplanerat område.

Det är som sagt ett par punkter som kan sätta stopp för ett godkänt bygglov. Kan ju tillägga att en tidigare ägare inte fick bygglov för sin carport (ungefär på samma plats), detta var iofs för 15 år sedan.

Så till min (briljanta) idé:
Man får sätta tex en container el dylikt på sin tomt utan bygglov (antar jag). Bör jag då inte få tillåtelse att sätta min carport på min tomt om den inte är fast monterad. Sitter den inte fast i plintar mm så är det ju inte en fast konstruktion, inte heller en byggnad, kan man då kringgå bygglovet. Kommer självklart att sätta fast carporten men det blir med spännband isf.
Är mest intresserad av att veta om det finns något med min ide som inte håller om kommunen kräver att den skall bort.
 
Container kräver också bygglov!
 
Om du så bara sätter upp ett partytält krävs bygglov ifall avsikten är att det skall vara stadigvarande.

Vill du bara ha carporten där i några veckor är det helt ok utan bygglov ;)

40kvm låter mycket för en carport särskilt på en så liten/trång tomt. Jag har ett garage på 15kvm byggt som friggebod och där får jag plats både med bil och en hel del förvaring. 40 kvm räcker ju för tre bilar. Varför inte gå halva vägen och göra en p-plats framför carporten och nöja sig med 24kvm, så du håller dig inom detaljplanen.

Du kan ju börja med det du vill ha, se hur det går, och sedan ha det som "förhandlingsutrymme" ner till 24kvm med parkering framför, så kanske de släpper närheten till cykelbanan. Vilket jag tycker de vore jäkligt aviga om de inte gjorde ändå (baserat på det lilla jag vet).
 
Kommer nog inte funka om det kommer fram....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.