Thujahäck är väl det tråkigaste finns finns?
Visst du slipper se grannen men du får se häcken istället....
Och varför så bråttom?
Bo där ett tag först och se efter är mitt råd.

Klart man vill ha sina privata vrår men kanske det går lösa på annat sätt än hägna in sig helt.
Man behöver tex inte tvunget ha häck längs hela tomtgränsen.

Eller du planerar gräsplätt med thuja runt ägorna som "alla" andra nybyggare gör idag?
 
Vad menar du med "alla" andra nybyggare?
 
Mina egna fördomar bara, ta det inte som absolut sanning :)
 
Mikael_L skrev:
Det är ju du som får kanonläge, att sitta och glo in i alla fönster på hela deras långsida. :)
Dom ser ju bara ditt hushörn från sitt hus.

Ställ upp en sån här nära fönstret i ett väl upplyst rum hemma hos dig, väl synlig utifrån.
[bild]
Så kanske grannen odlar upp en häck, eller bygger plank - fortare än kvickt. :D



Borde du inte köpt en större tomt med närmaste grannar längre bort?
En kikare får det bli!

Nja, ca 1400 kvm räcker. Ska ju skötas också ;)
 
Blindnit skrev:
Thujahäck är väl det tråkigaste finns finns?
Visst du slipper se grannen men du får se häcken istället....
Och varför så bråttom?
Bo där ett tag först och se efter är mitt råd.

Klart man vill ha sina privata vrår men kanske det går lösa på annat sätt än hägna in sig helt.
Man behöver tex inte tvunget ha häck längs hela tomtgränsen.

Eller du planerar gräsplätt med thuja runt ägorna som "alla" andra nybyggare gör idag?
Att det blir thujor på allt fler tomter numera beror vad jag tror på att man i nya bostadsområden med uppstyckade villatomter planerar in väldigt många tomter men glömmer luft mellan dem. Planarkitekten i kommunen stångas nog med stramare ekonomier som ska hållas samtidigt som de vill göra det iögonfallande...

Så tyvärr tror jag detta är en trend som kommer fortsätta men även öka.

Min troligaste lösning är en Thujahäck längs stora delar av sidan men med inslag av vedställ och rabatt med högre växter samt ett ev. träd. På så sett kan jag gör sidan mer rak och lura ögat om jag gör rabatten sned.

Självklart blir det att vänta lite men under tiden vi växer in oss i huset och tomten så bollar jag gärna lite med er andra och delar erfarenheter. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.