Hej!

Trevligt forum, bara kollat runt lite och verkar riktigt trevligt.
Har börjat fundera på att köpa tomt och bygga hus. Men jag vill veta hur mycket det kan ta och kosta innan man ens får ta och börja bygga huset. Hur mycket bör man räkna på?
Spelar det någon större roll vilket län/kommun/var i sverige man bor? kan de variera mycket?

Citerar ur tomt annonsen :
Klar för byggnation av en enfamiljs-villa samt friliggande sidobyggnad/garage. V/a-anslutningsavgift, detaljplanekostnad, väg och även en nybyggnadskarta ingår! Byggrätt; Byggnadsarea 175 + 50 m2. 2 våningar.
/M4jk
 
Tja, runt 100.000:- för nybyggnadskarta, bygglov, KA etc.

Anslutningar verkar ligga i intervallet 150.000:- -- 300.000:-
 
Hej M4JK, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Jo, kostnaderna varierar ordentligt från kommun till kommun!

Dels vad de debiterar för bygglovsrelaterade avgifter, dels anslutningsavgifter för vatten, avlopp och fjärrvärme, dels vad eldistributören vill ha för anslutningsavgift, tele/data-leverantören osv.

Och sen så kommer alla ungar som skall sälja jultidningar :)


Vad det kan kosta?
Jag betalade (år 2010)
14.000 för bygglov
20.000 för el
7.000 för fast tele
50.000 för vatten
Och jag kom nog rätt billigt undan.

Så 100.000 - 200.000 är nog realistiskt att kalkylera med idag.
Men vissa kostnader är ju inräknade redan i tomtpriset du har fått.

PS
Glöm inte lagfarts- och pantbrevskostnader!

T.ex. kostar ett pantbrev på 2 miljoner drygt 40.000 kr.
 
Hej!
Det verkar som att en hel del redan ingår. Bygglovskostnaden är ju en stor post initialt. Min KA fakturerar allt eftersom så ingen större kostnad initialt, elanslutning har jag fått betala typ nu och är i slutskedet av bygget. (Men olika anslutningsavgifter skiljer nog tidsmässigt mellan olika husbyggen) Den stora initiala kostnaden tycker jag är markberedningen, om du nu inte räknar med den i själva bygget. Den kan ju variera väldigt mycket mellan olika tomter.
 
Man tackar så mycket för hjälpen och dem ungefärliga sifforna var de kan tänkas handla om, Ska läsa på lite mer och slå en signal till kommunen och höra lite mer. Men ni får hemskt gärna säga flera saker som man kan tänkas missa /glömma som kan vara en viktig punkt (dyrt?) gällande detta :)
 
Men det finns en uppsida också.

När man flyttar till en ny kommun får man ofta fina erbjudanden:
En gratis biltvätt
Den lokala tidningen gratis i en månad
15% rabatt på nagelmålning
osv

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.