nino skrev:
är det inte vanligast att man limmar mattor?
det trodde jag iaf, alla mattläggare jag har jobbat med har limmat iaf i vanliga hem...

Jo, det är kanske mest vi glada amatörer som lägger mattan löst.
Det är ju så mycket enklare, och jag har faktiskt inte märkt några nackdelar.
Har i och för sig aldrig haft centraldammsugare heller.

Den radikala lösningen: Lägg på ett laminatgolv :surprised:
 
Nej men laminat, det känns ju supertråkigt nu när vi ville ha matta och mattan är fin i övrigt. Antar att det bara är att acceptera. Vi får rikta om belysningen :) nu faller skuggorna precis vid strecket och förstärker det hela. Och mattor uppepå. Sen får vi väl blunda för det hela. Även om det syns tror jag inte folk ser det om dom inte går och granskar mattan förstås. För jag brukar inte ligga och titta på andras golv. :)
 
En fundering, hur länge har man garanti på utfört arbete, dvs mattläggning. Tänker om jag fortfarande stör mig på skarvarna om ett år kan jag då kräva att dom lägger om mattan?
 
Tråkigt att det blivit så men det är nog inte helt ovanligt att skarvar lyser igenom. Så är det här på öv trots spackling och slipning. Det märks mest när man kommer upp för trappan, i lite släpljus från takfönster men då blundar jag ;). Mattan är limmad, men numera säger mattläggaren att det är ok att lägga löst, många mattor är såpass tjocka och styva så de ligger kvar. Däremot rekommenderade han att limma just i köket, detta eftersom vi funderar på att byta klinkergolvet (för hårt).

Nu finns det förresten laminatgolv med vinylskikt på ytan.
 
Tack Kjell ditt inlägg får mig att må bättre! Samma här i vissa vinklar och ljusinsläpp. Tråkigast är att en skarv är precis vid ingången så den syns mest...
 
När var det du la mattan på övervåningen? Lät intressant med laminat med vinylskikt. Ska jag kolla upp för ev golvbyte i andra rum. Har inget emot laminat men när jag lagt flera tusen på ny matta vill jag ju inte lägga ytterligare pengar på nytt golv efter någon månad. Laminat med vinylskikt borde tåla väta bättre än bara laminat? Hur undviker man att vatten från när golven skuras rinner emellan springorna på laminatgolv. Hört att så kan ske, och mögel och vattenskador sker som följd...
 
Redigerat:
Valder skrev:
...Hur undviker man att vatten från när golven skuras rinner emellan springorna på laminatgolv. Hört att så kan ske, och mögel och vattenskador sker som följd...
Numera skurar man inte golv.
Avtorkning med en fuktad, urvriden trasa räcker för att få bort rödvinsfläckarna och fluglorten.

Välkommen till 2010-talet :)
 
Mattan var nylagd 2007 när vi byggde. Laminat med vinylskikt stötte jag på i somras, kommer tyvärr inte ihåg tillverkaren men de fanns på Coloramabutik i Skövde. Sedan tidigare finns linoleum på klickgolv, så jag tror det blir hyfsat tätt. Men som KoW säger så skurar man inte moderna golv så hårt 😉
 
Haha då är jag kanske lite gammalmodig som skurar golv en gång i veckan :) när efter att mattan lagts 2007 upptäckte du synliga skarvat å påtala du det för mattläggaren, vad sa denna?
 
Det tog ganska lång tid innan jag såg det. Har haft mattläggaren där på andra jobb men inte tagit upp det, mest för att jag haft planer på att lägga värmegolv (har bara elradiatorer på öv idag) men också för att det inte stört mig så mycket.
 
Oki. Här syntes det redan efter en två månader. Vet inte om det kan spela in att mattan är rätt ljus också.
 
Vi fick vår nya köksmatta på plats igår och den limmades på plats. Noterade direkt att skarvarna från de limmade spånskivorna under syntes. Efter att ha läst alla inlägg i denna tråd så vet jag varken från eller till om vi ska klaga, ska i alla fall ta upp det imorgon innan köket ska börja monteras..

Skarven syns på andra bilden här:
http://fixarfarsan.se/2013/11/laggning-av-ny-plastmatta-i-koket.html
 
FixarFarsan, det ser väldigt tråkigt ut så jag förstår att du är besviken!

Om det dessutom syns när golvet är helt nytt pekar det ju på att underarbetet inte är ordentligt gjort.
Jag hade i alla fall haft svårt att acceptera det där :thumbdown:

Enkel fråga: Hur stort är golvet, längd och bredd?
 
Tack, ska fråga vad proj ledaren tycker själv imorrn bitti.

ca 13kvm är köket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.