Har hört att man inte ska knöka isolering. Är jag petig när jag tycker att isoleringen borde komma i 560mm bredd när CC 60 med 45 reglar ger 555 mellanrum?
Eller tänker man att man snickra lite snett och vint och bättre att knöka i ett lite för litet CC än få glapp i ett snedspikat fack?
 
Som jag fatttat det så är det lite extra bredd på skivorna för att inte riskera glipor längs reglarna.
 
Jag vill minnas att den isolering jag köpt varit 565 mm bred...
 
Isoleringen har standardbredd 565 mm.
 
Jag tror att TS har flexibatts som är gjorda för att passa i ett lite mer varierande regelavstånd.
 
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Eller är det för plåtreglar?
 
mape17 skrev:
Eller är det för plåtreglar?
Isolering för stålreglar är ännu bredare, oftast 605mm.
 
Min isolering från Isover (Gullfiber alltså) är 1160 x 560 mm.
Passar alltså 45 mm reglar både med cc 600 och cc 1200

Rockwools "Flexibatts" är mycket riktigt 1170 x 580.
De anser nog att deras isolering är mer flexibel :)
 
Mikael_L
Davidw skrev:
Har hört att man inte ska knöka isolering.
Med knöka menar du då att pressa ihop den lite, till en något högre densitet?

Var har du hört det? Från någon vederhäftig källa. Eller familjeliv.se eller trimmavolvo.se ?

Pressar du ihop isoleringen lite får den lägre lambda-värde och isolerar lite bättre.



Annars är det så att isoleringen gärna får ha några mm övermått, för en smal glipa mellan regeln och isoleringen är väldigt förödande.
Och flexibatts är, som nämnts, gjorda för att ta upp smärre skillnader i mått och rakhet i regelstommen.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Var har du hört det? Från någon vederhäftig källa. Eller familjeliv.se eller trimmavolvo.se ?
Va nu inte sån Mikael. Inte så konstigt om det skulle vara en allmän missuppfattning då högre densitet på det stora hela brukar innebära bättre värmeledningsförmåga.
 
  • Gilla
MatteHå och 1 till
  • Laddar…
Japp, och jag har flexibatts, så var det löst. Det var far som köpte isoleringen och på honom lät det som att detta var bredden som fanns.
 
Redigerat:
Mikael_L
Davidw skrev:
Va nu inte sån Mikael. Inte så konstigt om det skulle vara en allmän missuppfattning då högre densitet på det stora hela brukar innebära bättre värmeledningsförmåga.
Hmmm
"högre densitet på det stora hela brukar innebära bättre värmeledningsförmåga."
Börja då med att kolla databladen på deras olika produkter på hemsidorna hos Isover, paroc, rockwool m.fl. Jämför densitet med lambda-värde.

Har du inte ändrat åsikt då, så kan vi fortsätta diskutera. :)


Jag har flexibatts i hela huset. Jättefin isolering. Precis lika bra som de andra. :p
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Hmmm
"högre densitet på det stora hela brukar innebära bättre värmeledningsförmåga."
Börja då med att kolla databladen på deras olika produkter på hemsidorna hos Isover, paroc, rockwool m.fl. Jämför densitet med lambda-värde.
Har du inte ändrat åsikt då, så kan vi fortsätta diskutera. :)
Haha, jaja men med "i stora hela" menade jag luft-vs-bly, du förstod nog ;)
 
Mikael_L
OK. :)

Ja i vilket fall är det vare sig någon fara eller nackdel att pressa ihop isoleringen ett 1-2 cm. Särskilt om det är Flexibatts, som är utformad med en liten fjädrande zon på ena sidan.
 
Davidw skrev:
Haha, jaja men med "i stora hela" menade jag luft-vs-bly, du förstod nog ;)
Du blandar nog ihop värmekonduktivitet, = värmeledningsförmåga i ett material, och
konvektion = värmeöverföring genom strömning i t.ex. luft.
Det är konvektionen man minskar genom att fylla väggen med isolering.

Om man pressar ihop glas- eller mineralullen lite så påverkar det inte U-värdet särskilt mycket.
Konvektionen minskar en aning, då "luftcellerna" blir mindre.
Konduktiviteten i mineralullen är väldigt liten.

Så lämna resonemanget med luft och bly.
Du vet säkert att en luftfylld vägg (utan isoleringsmaterial) inte isolerar så värst bra :)
Densiteten hos våra vanliga isolermaterial är en avvägning mellan kostnad och lambdavärde.

Den gamla vanliga optimeringen som vi möter överallt. Pris/prestanda helt enkelt.
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.