Vi har kommit så långt att vi ska sätta in ett fönster. Det har varit ett fönster där som tidigare ägare byggt igen, och vi vill öppna upp för det gamla, alt. sätta in ett större. Något som vi ska besluta färdigt om innan vi går vidare. Några frågor:



  • Hur ter man sig när man ska begära in offert från företag?
  • Ska man ringa och fråga pris, be de komma och titta, och/eller skriva vanligt brev (typiskt att inga firmor hade e-post!)
  • Min man tycker att vi ringer och begär in pris eftersom det är lokala hantverkare, men jag vill ha svart på vitt vad de anser att de kommer kosta och kunna skicka in ritning på huset, hur vi vill ha det osv.
  • Finns det färdiga formulär vi kan använda?
  • Vad tycker ni?


Tar företag betalt för att svara på offerter, vi kommer nämligen begära in pris hos 4-5 olika företag.
 
Börja med att kola med kommunen om ni behöver bygglov. Fasad förändringar brukar kräva det. Beror iofs. På om det tagits ut bygglov på igensättandet...
 
Det är hantverkarformuläret 09 som gäller vid mindre jobb.
 
Hur tycker du vi ska göra? Först prata med de i telefon (så vi säkert vet att de tar sig an detta jobb), eller bara posta ut detta formulär med bilder, ritningar som vi tänkt oss etc?
 
Hej!

Tack, har mailat med kommunen om bygglov. Kan ju hända att det behövs om vi vill ha större fönster är orginalritningen.
 
Ingen seriös hantverkare tar betalt för offert till konsument.
 
sunqan skrev:
Ingen seriös hantverkare tar betalt för offert till konsument.
Ska jag utgå från det?
 
elt skrev:
Ska jag utgå från det?
Ja.

Undantaget är kanske vid arbeten där det krävs någon form av (kostsam) undersökning, markförhållanden eller möjligtvis vattenprover etc. Då kan man tänka sig att de tar betalt för själva undersökningen.
 
Nyfniken skrev:
Ja.

Undantaget är kanske vid arbeten där det krävs någon form av (kostsam) undersökning, markförhållanden eller möjligtvis vattenprover etc. Då kan man tänka sig att de tar betalt för själva undersökningen.
Ok! Toppen! Då ska jag sätta igång. Tror jag går på den att jag pratar med de i tele för att höra om de alls utför den typen av arbeten, och sedan skickar in en offtertförfrågan.
 
Tack alla hjälpsamma för hjälpen!
 
Ring och prata med hantverkarna, så kommer de ut och kollar.
Ha då gärna ritningar och önskemål klara, så kan ni gå igenom dem tillsammans.
För många mindre hantverkarfirmor så är personkemin viktig, att bara få en utskickad ritning och en kort beskrivning gör det hela opersonligt och kanske mindre intressant för hantverkaren.
Seriösa hantverkare tar inte betalt för att lämna en offert och är det nån idiot som gör det så nämner han säkert det på telefon och då kan du utan kostnad tacka för dig och lägga på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.