Hej

Har ett nybyggt hus och vill ha lite varmare i golvet på toerna. Sitter LK Rumsreglering på väggarna men hur hög temp jag än vrider dom på så märker jag ingen skilllnad på golvtempen. Är det nå instäällningar i pumpen man måste göra? (nibe f750)

Tacksamm för snabba svar

Mvh
 
Ställ termostaterna på max och låt vp sköta regleringen för bästa ekonomi du kan behöva strypa vissa slingor så du får jämn värme. Du har en värme kurva i vp som man justerar efter hur varmt vatten man behöver till golven det är antagligen den som behöver ökas på lite grann vet tyvär inte hur man gör på en 750 men det är enkelt i alla fall läs i manualen.
 
Satt termostaterna är överflödiga? Lät ju besvärligt de där istället för att vrida på en termostat till varje rum å ställa in hur varmt golv man vill ha.
 
En värmepump är mera effektiv desto kallare vatten den jobbar mot. Har man termostater överallt är det lätt hänt att vp gör 5 grader varmare vatten än som behövs för att värma huset samt att om många termostater stänger så får vp lite vatten att jobba mot så den kommer att starta och stoppa ofta. Även om 750 kan reglera ner effekten så kommer den gå som on/off en del av året. Jag skulle försöka ha de flesta slingorna helt öppna och låta vp sköta värmeregleringen för den har ett alldeles utmärkt styr system för det. Man kan ha ett fåtal termostater aktiva i tex sovrum om det finns behov av det.
 
Hej! Har du på någon värme överhuvudtaget redan? Men oavsett så är det bästa med en inomhusgivare och en utomhusgivare och bort med styrdonen och justera flödet för varje rum en gång för alla så blir det kanon bra. Men som sagt har du redan värmen på nu?
 
Kan vara så att det är inställningen min framledning som är för låg om vp ska värma golven även på sommaren men i så fall behövs termostaterna som stryper bort värmen från resten av golven men du skulle haft nån typ av tank annars är det stor risk för en massa start stop men det går ju enkelt att kolla i menyn på vp hur många gånger den startat.
 
Jo värme är det..:)

Är säkert de där med framledningstempen, tror den är på 22-23 grader nått om jag inte minns fel? är jag helt ute å cyklar om jag höjer den till 30-35 grader och sen reglerar väärmen med rummstermostaterna?
 
Ja det är du.
 
Men måste väll hur som hälls höja framledningen till den värmen jag vill ha i de varmaste rummet? sen menar ni jag ska strypa flödet i rummen jag vill ha de svalare i?
 
smurfen72 skrev:
Ja det är du.
Är det så tokigt att höja den lägsta framledningstempen och strypa alla andra radiatorer egentligen? På sommaren alltså. Ett annat möjligt alternativ är ju elpatron på badrumsgolvvärmen.
 
Nej du måste höja min framledning men med så lite som möjligt tror inte du vill ha 35 grader i golvet. Om man kör värme i endast ett badrums golv är det stor risk för väldigt många starter på vp på grund av att det blir så liten vatten volym och det kan även bli lågt flöde till vp men jag tror att 750 har en inbyggd arbetstank på ca 20 liter så flöde blir det i alla fall och de extra 20 litrarna kommer att hjälpa lite mot start stopp problemen och även att 750 kan lämna lägre effekt men vet inte hur lågt den kan gå. Det är ju enkelt att prova men ha koll på vp för det är dyra grejer och synd att slita ut den i förtid. Om det visar sig bli mycket start stopp kan man alltid komplettera med en extra tank .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.