Egen erfarenhet. Föräldrarna fick en stor vattenskada i köket pga av en frys som gick sönder, försäkringen tog det. Farsan köpte skitdyrt massivt rufft ekgolv. Och fick välja hantverkare för försäkringsbolaget. Då han köpt ett dyrt golv ville han ju ha en riktigt bra firma. Ja han tog en som hade bra rekommendationer och var dyra. Hantverket var ju dock skit! han är jätte missnöjd oc bråkar fortfarnde med dem 1 år efter att de utfört jobbet.
Vad gjorde hantverkaren med golvet? Han sågade upp det fel så på vissa ställen är det som mosaik av pytte små träbitar, som dessutom är sneda. Sedan är trösklarna lösa och jätte höga, för han visste inte hur man fräste ur en tröskel för att få den lägre och skyllde det på farsan att det var hans fel att trösklarna ser ut så för att han "envisas" med trätröskel istället för metall list.
Badrums killarna var inte mycket bättre dem, de la inte tätskiktet ordentlgt visade det sig när det helt plötsligt blev fuktskador bakom kaklet efter bad. Nu får han göra om hela badrummet igen..även det en dyr firma..
Som sagt ma betalar för en merca men får en kia :p
 
katten12 skrev:
Egen erfarenhet. Föräldrarna fick en stor vattenskada i köket pga av en frys som gick sönder, försäkringen tog det. Farsan köpte skitdyrt massivt rufft ekgolv. Och fick välja hantverkare för försäkringsbolaget. Då han köpt ett dyrt golv ville han ju ha en riktigt bra firma. Ja han tog en som hade bra rekommendationer och var dyra. Hantverket var ju dock skit! han är jätte missnöjd oc bråkar fortfarnde med dem 1 år efter att de utfört jobbet.
Vad gjorde hantverkaren med golvet? Han sågade upp det fel så på vissa ställen är det som mosaik av pytte små träbitar, som dessutom är sneda. Sedan är trösklarna lösa och jätte höga, för han visste inte hur man fräste ur en tröskel för att få den lägre och skyllde det på farsan att det var hans fel att trösklarna ser ut så för att han "envisas" med trätröskel istället för metall list.
Badrums killarna var inte mycket bättre dem, de la inte tätskiktet ordentlgt visade det sig när det helt plötsligt blev fuktskador bakom kaklet efter bad. Nu får han göra om hela badrummet igen..även det en dyr firma..
Som sagt ma betalar för en merca men får en kia :p
Vi har uppenbart olika definition på OFTA !

Jag träffar hantverkare nästan varje dag och jag delar absolut inte din uppfattning. Har normalt bara bra erfarenhet av hantverkare av olika slag i Sverige.
 
Ja klart vi kommer ha olika definitioner på ofta. Jobbar man med det så träffar man dem varje dag och då är ju ofta typ minst 1 gg om dagen. Som privatperson träffar men dem ju inte lika ofta, men om man varje gång tar hem en hantverkare får dligt utfört arbete så blir det ju ofta för den personen. Dvs om man tagit hem hantverkare 5 gånger och ala de 5 gångerna så är det dåligt utfört så är man ju missnöjd ofta. Att detta dock kanske bara är 5 på 1000 gånger om man skulle a hem en hantverkare 1000 gånger må så vara men upfattningen är ju dock fortfarnde negativ då man so privatperson inte tar hem hantverkare tusen gånger.
 
Ibland undrar jag om hantverkare väljer att inte höra av sig via mail eller SMS eftersom att då finns det skriftligt på allt som dom "sagt" i kommunikationen
 
katten12 skrev:
Ja klart vi kommer ha olika definitioner på ofta. Jobbar man med det så träffar man dem varje dag och då är ju ofta typ minst 1 gg om dagen. Som privatperson träffar men dem ju inte lika ofta, men om man varje gång tar hem en hantverkare får dligt utfört arbete så blir det ju ofta för den personen. Dvs om man tagit hem hantverkare 5 gånger och ala de 5 gångerna så är det dåligt utfört så är man ju missnöjd ofta. Att detta dock kanske bara är 5 på 1000 gånger om man skulle a hem en hantverkare 1000 gånger må så vara men upfattningen är ju dock fortfarnde negativ då man so privatperson inte tar hem hantverkare tusen gånger.
I ditt fall var det två gånger vilket jag INTE kan beteckna som OFTA. Och framförallt inte så ofta att man generellt kan uttala sig om hur flera hundratusentals hantverkare som finns i Sverige utför sina jobb.

Jag kan förstå om man är missnöjd med de jobb man fått gjort vilket är olyckligt och inte bra, men det motiverar inte det negativa raljerande som poppar upp lite överallt på BH och som drar alla över en kam.
 
I mitt fall är det nog ca 6 gånger allt som allt, tog dock bara up de två senaste exempeln. ch allt som allt så har vi haft hantverkare hemma 8 gånger vilket innebär att två gånger har vi varit nöjda. Vilket i min privatpersons statistik är ofta och dåligt. Vilket gör att när jag pratar med folk som ska renovera hemma så blir det automatiskt så att man inflikar med sånt som ja passa er för hantverkare de letar alltid efter sätt att fuska och ta extra betalt.
Har man då sådan statistik som privatperson så är det ju ganska naturligt att många blir negativt inställda, speciellt om det är flera personer som envolverar sig med hantverkare 4-7 gg och 3-5 utav dessa gånger är en negativ upplevelse, som man dessutom ofta betalar dyra pengar för.
 
oceanis skrev:
I ditt fall var det två gånger vilket jag INTE kan beteckna som OFTA. Och framförallt inte så ofta att man generellt kan uttala sig om hur flera hundratusentals hantverkare som finns i Sverige utför sina jobb.

Jag kan förstå om man är missnöjd med de jobb man fått gjort vilket är olyckligt och inte bra, men det motiverar inte det negativa raljerande som poppar upp lite överallt på BH och som drar alla över en kam.
Nu var det ju det ämnet handlade om, alltså missnöjet med en hantverkare.
För egen del har jag gjort 95 % av renoveringen själv, men ändå blivit ganska bränd på olika hantverkares bemötande.
En snickare var å kollade på ett svalljobb. Han tog jobbet men hörde inte av sig, så jag ringde och ringde och ringde. Ändå inget svar. Därför anlitade jag ytterligare en, som via telefon åtog sig jobbet. Exakt samma sak hände, å eftersom jag endast hade pressänning på taket hade det blivit extremt bråttom (jag väntade ju på svar från snickarna så tiden innan höstrusket hade runnit ut). Jag fick till slut göra det själv.
Exakt samma historier hände med två olika rörkrökare, och en elektriker, och då menar jag exakt samma. Ingen som svarar när man ringer helt enkelt.
Så det är inte konstigt om alla dessa historier spär på missnöjet och förstör för alla duktiga hantverkare i vårt land.
Jag ska självklart tillägga att de hantverkare som varit här (snickare, plattsättare, betongare, rörkrökare, grävmaskinister, skotare, skördare och elektriker) har varit oerhört duktiga, punktliga och hållt vad de lovat! Dock, man har blivit väldigt luttrad under dessa 7 renoveringsår.
 
Jag tycker bara att han kunde svarat och förklarat att han hunnit ta fler jobb så han har inte tid eller hur det nu ligger till då hade jag inte sagt så mycket om det hela då vi själva gick och velade i en vecka för att vi blev förvirrade av hans idéer som inte helt överrensstämde med vad vi själv tänkt....
Tyvärr har vi erfarenheter av hantverkare som inte kommer på utsatt tid och inte hör av sig osv. Vi vill inte heller ha priser under det rimliga men inte heller att de tar överpriser som de idag ofta gör. Denna offerten var inom rimliga gränser i alla fall. Har en granne som fick en offert på 58.000 kr för en trappa, och kantsten och 4 kvm plattsättning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.