Vilket sätt är billigast och enklast om man vill bygga en stödmur, ca 30-40 cm hög?
 
Betongsten typ Benders Megastone.
 
Billigast är nog att gjuta den själv med egenblandad betong. Om jag fattat priset rätt hamnar man på omkring tusenlappen per kvm för färdiga stenar som man staplar.
 
pelpet skrev:
Billigast är nog att gjuta den själv med egenblandad betong. Om jag fattat priset rätt hamnar man på omkring tusenlappen per kvm för färdiga stenar som man staplar.
Möjligen billigast, men allt annat än enklast med formbygge, armering m.m. Rätt snart blir det volymer och då vill man ändå ha en betongbil, åsså drar det iväg i alla fall.

Megastone är enkelt och förhållandevis billigt vill jag påstå.

Hur lång ska muren vara?
 
Skulle tro att den är ca 20 meter. Vi har planterat Benved i slänten, men den tar sig dåligt och vi behöver mer jord. När vi vattnat i sommar så har vi ju även vattnat vägen utanför :( Det bara rinner av ju. Så vi måste ha en stödmur. Varför vi vill ha en billig modell beror ju på att benveden kommer (förhoppningsvis) att klänga över muren och blir då inte synlig.
 
Gabionmur, kräver minimalt med underarbete samt den är självdränerande.
 
slaneby skrev:
Gabionmur, kräver minimalt med underarbete samt den är självdränerande.
Väntade bara på den ;) Men det blir väl både dyrare och mer arbete i detta fallet. Enbart burarna kostar ju som megastonemuren vill jag minnas.
 
Behövs ca 3 pall till en längd av 20m, kostar strax under 6000 exkl utkörning. Dätefter tillkommer 3.2m3 i bärlager samt någon kubik till sättlager. Därefter behövs ca 1,5m3 drängrus. Sen allehanda redskap samt maskiner tillkommer givetvis i båda alternativen.

Bara att börja räkna :)
 
Redigerat:
Även en gabionmur ska ha ett stabilt underlag att stå på, ingen större skillnad där.
Och vad gäller dränering ska en gabionmur som står under jordtryck ha dräneringen bakom muren.
Därtill kommer det större djupet på en gabionmur.

Den som vill fuska kan ju ställa en sådan mur rätt på backen och strunta i dräneringen, men man får nog räkna med att resultatet blir därefter....

Nej, personligen tror jag det blir både mer jobb och mycket dyrare. Granit är inte precis det billigaste heller.

Jag betalade mellan 4-5000 för 4 pall Megastone, så där tog du nog i lite tror jag.
 
Billigast om du har tillgång till mycket natursten är att bygga en kallmur av natursten. Det kommer dessutom bli mycket snyggare än de där konstgjorda sakerna, speciellt när benveden börjar täcka muren.

Kanske har du grannar som bygger nytt som gärna blir av med lite sten. De bör helst vara så stora som möjlig så det räcker med ett lager. En kallmur med rätt lutning kommer utan problem klara den lilla höjden på 30-40 cm utan alltför krångligt underarbete. Gräv ur, vattna lite och packa med egen stamp. Se till att stenarna i muren kilar in ordentligt i varandra.

Har själv byggt 150 meter stödmur (0.5 -1.5 meter hög) med natursten på detta sätt. I början är man ovan, både fysiskt och placeringsmässigt, och det tar lite tid men har man tillgång till sten går det fort. Räkna med en helgs intensivt arbete.
 
  • Gilla
dsub
  • Laddar…
Jag håller med JBa, natursten kan bli väldigt billigt och ser vackert ut och håller länge. Man kan även köra med sprängsten som inte heller brukar kosta många kronor om man får tag i rätt åkeri som kör hem den åt dig.
 
Jag körde med Megawall
Bakom muren finns ett dränrör i en gruspåse med fiberduk och mot muren satte jag isodrän .
Det ska bli spännande att se till våren om det höll eller om marktrycket har raserat muren.
Nu har vi det ganska förspänt iom att det är 100% sand på hela tomten.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.