Hej alla glada

Fick igår tillträde till vårat nyköpta hus. Nu har vi upptäckt att varmvattenberedaren står och läcker samt att vattnet är rostigt vilket det inte var när vi besiktigade huset. Hur går man vidare med detta? Är helt ny inom allt som har med hus att göra.
 
Har det blivit några andra skador pga läckaget så tror jag säljaren är skyldig att ersätta dem.
Det är annorlunda med själva beredaren. Är den ganska ny så ska du kräva att säljaren betalar vad det kostar att fixa problemet, för då är den inte i det skick du kunde förvänta dig.
Är den gammal så är det tveksamt om det lönar sig att bråka med säljaren.
När du besiktigade huset var beredaren troligen gammal och på gränsen till att läcka. Ska man vara strikt så är det en sådan beredare du möjligen kan kräva av säljaren. Du ska naturligtvis ha en ny beredare, men begär inte det av säljaren. Begär ekonomisk ersättning. Några tusenlappar kan vara rimligt, trots att det kostar dig mer att fixa problemet. Jag skulle nog varit nöjd med 5000:- Hade den börjat läcka om några månader hade du troligen inte fått några pengar alls. När man är husägare får man räkna med att saker går sönder ibland. Vad har ni för uppvärmning? Har ni vattenburet men inte värmepump så kan det vara smart att byta till bergvärme eller luft/vatten, för då ingår normalt en varmvattenberedare. Det blir en extra kostnad nu, men som husägare bör man tänka långsiktigt.

Edit:
Det kanske är smart att först kräva 10 000:-, för att ha lite prutmån.
 
O
Läckte den när ni besiktigade huset? kollade ni VVB ordentligt?
När vi vet svaret på dessa frågor kan vi komma med bättre råd.
Oavsett, det kan inte bli dolt fel.
Däremot skall huset vara i samma skick som när ni skrev kontraktet.
Är det så att den har lagt av mellan att ni besiktigade huset och inflyttning så är det säljarens ansvar.
han skall då ersätta VVB en likvärdig. DVS är den 25år gammal så är det en sådan han är skyldig att ersätta med. varken mer eller mindre.
 
Göran.W
Det är med intressant och veta var den läcker för det är normalt att det kommer lite vatten från säkerhets ventilen när den värmer upp vattnet för att trycket inte ska bli för högt.
Droppar den däremot på morgonen innan man använder något vatten är det fel.
Om vattnet är rost färgat kan det med vara helt normalt för har varmvatten inte använts eller vatten överhuvudtaget på ett tag är det helt normalt med lite järn utfällningar i början om man har järnrör i huset och då speciellt från varmvatten.
 
Som sagt OM vattnet kommer från säkehetsventilen så behöver det inte vara fel överhuvudtaget, men det skall inte stå och rinna/droppa hela tiden. Det är ganska vanligt med läckage från säkerhetsventilen, och den är inte speciellt dyr att byta (något man ofta kan fixa själv).
 
Det handlar ju om 15000:- för en ny installerad och klar, och är den så gammal att man kan förvänta sig att livslängden är uppnådd är det ju bara dega för ny.
Inget jag skulle bråka om för nån tusenlapp.
 
Tack för alla svar, verkar som jag får lösa problemet själv då beredaren ser ut att vara alldeles för gammal. Ska skruva bort fronten och se om man ser vart vattnet kommer ifrån, blir bara några små små "pölar"
 
Ja, för att det skall vara värt med någon typ av process bör det vara nytt och kosta definitivt mer än ett prisbasbelopp (42000kr cirkus tror jag ). Om skadan inte uppfuller detta skulle jag inte råda att koppla in advokat. Men du kan ju testa att prata med mäklare/säljare....det skadar ju inte.
 
Jag TROR att försäkringsbolagen säger 20 års hållbarhet på en VVB, allt annat är övertid. Uppåt 30 år med "snällt" vatten. Vi ska köpa ny nu, den är från 72. Har alltså "tjänat" 20 år på den.
 
......men om ni nu undersökte VVB på besiktning borde väl besiktningsmannen har uttalat sig om den? Vad säger han i utlåtandet?
 
Besiktningsmännen brukar frånskriva sig besiktning av el och vvs. Två av de viktigaste områdena. Mao är en besiktning sällan fullständig.
 
lordi skrev:
Besiktningsmännen brukar frånskriva sig besiktning av el och vvs. Två av de viktigaste områdena. Mao är en besiktning sällan fullständig.
Jo, förvisso.
men, TS har ju i sitt första inlägg skrivit att VVB besiktigades.....
 
Det är omöjligt att se på en varmvattenberedare om den kommer börja läcka om en vecka eller om 20 år. Det enda man kan se är hur gammal den är och om den läcker just nu.
Det är billigt att byta varmvattenberedare jämfört med andra problem man kan drabbas av som husägare. Ser man det ångsiktigt är det ingen större skillnad ekonomiskt om man byter den nu eller om några år.

Om inte TS hittar några andra fel på huset så kan han/hon vara nöjd!
 
  • Gilla
phl
  • Laddar…
Att säga att den besiktigades var nog att ta i av mig tyvärr. Dock så kröp han runt på golvet och lyste in under den för att kolla, vill även minnas att fronten plockades bort. Visst misstänkte man att den sjöng på sista versen, men att den skulle läcka precis när man fått nyckeln hoppades man ju inte på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.