Det är mycket beroende på vilken betong ni kommer att välja.

Om ni använder en vanlig typ c25/30 konstruktionsbetong så har den mycket dålig hållfasthet de första dygnen. För att kunna nå styrka snabbt måste ni gå upp på tex c45/55 eller hellre c50/60 betong. Denna betong når samma styrka på 1-2 dygn som vanlig c25/30 gör efter sin fulla härdtid på 28 dagar.
Det är därför som man bla använder sådan betong vid prefabtillverkning där man måste kunna forma av och hantera sina element efter ett dygn.

Det största problemet blir väl hur man skall fästa in syllen. Om man vill dra i expander eller belasta färdigingjutna fästen redan efter så kort tid kan man definitivt få problem då man kommer att dra sönder betongen på dessa ställen om man valt en för dålig betong.

Om ni vill vara säkra be byggarna beställa en högre kvalitet, kostnaden är inte så stor per m3 betong. Kostnaderna ligger i hantering, transport och gjutning och denna är ju samma oberoende av kvalitet.

Om det är en seriös byggare så lyssnar han och beställer men det är lika stor risk att han bara beställer det han brukar och du kan ju inte se med blotta ögat vad du får. Be därför om att få leveransspec från betong leverantören, där skall det exakt stå vad som levererats med tid, blandning etc.
 
oceanis skrev:
Om det är en seriös byggare så lyssnar han och beställer men det är lika stor risk att han bara beställer det han brukar och du kan ju inte se med blotta ögat vad du får. Be därför om att få leveransspec från betong leverantören, där skall det exakt stå vad som levererats med tid, blandning etc.
Ja, och se då till att göra den kollen direkt när betongbilen kommer till bygget, så du kan skicka tillbaka den om det är fel betong, innan de "häller ut" den.
 
thomasx skrev:
På en platta som senare ska täckas med golv är det kanske av mindre vikt.
Man minskar väl risken för radongaser också om man har färre sprickor i plattan?
 
Nyfniken skrev:
Man minskar väl risken för radongaser också om man har färre sprickor i plattan?
Och var kommer dom gaserna ifrån? Förutsätter väl isåfall att man byggt på ett ställe där man har förhöjda värden.
Sen är det inte genomgående sprickor du får vid härdningen utan ytsprickor i betongen så det är nog ett mindre problem det du är rädd för. Har du genomgående sprickor har du misslyckats totalt med det du gjort.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ja, och se då till att göra den kollen direkt när betongbilen kommer till bygget, så du kan skicka tillbaka den om det är fel betong, innan de "häller ut" den.
Instämmer helt.
Bli inte nervös och backa på kraven om det skulle vara fel vid leverans även om chauffören blir gnällig och byggaren menar att det är skitsamma vilket som används. Chaufförerna blir gnälliga och kinkiga när dom får åka tillbaka med betonglast för det är besvärligt, det hör liksom till... :rolleyes:
 
oceanis skrev:
Och var kommer dom gaserna ifrån? Förutsätter väl isåfall att man byggt på ett ställe där man har förhöjda värden.
Radongaser finns väl ändå överallt?
oceanis skrev:
Sen är det inte genomgående sprickor du får vid härdningen utan ytsprickor i betongen så det är nog ett mindre problem det du är rädd för. Har du genomgående sprickor har du misslyckats totalt med det du gjort.
Ja, man lär sig någor nytt varje dag. :)
 
Nyfniken skrev:
Radongaser finns väl ändå överallt?
Ja men då vågar man ju inte vara någonstans överhuvudtaget..... :rolleyes::rolleyes:
 
oceanis skrev:
Ja men då vågar man ju inte vara någonstans överhuvudtaget..... :rolleyes::rolleyes:
Du missförstår mig (medvetet?).

Jag menar att det är dumt att suga in luft i huset från grunden eftersom den luften är sämre än den som kommer utifrån. Själv är jag inte ett dugg orolig för radon.
 
Det är mycket viktigt att följa betongtillverkarens (helst skriftliga) instruktioner beträffande vattning och annan hantering, annars kan du glömma ev. garantier för betongen.
Det är speciellt viktigt att exakt följa hur mycket och hur snabbt efter läggningen du skall vattna och belasta den.
Detta kan skilja på olika betongkvalitéer.
Alltså följ betongleverantörens instruktioner exakt.
 
Har idag pratat med byggaren som fixar plattan åt oss. De kommer gjuta på ons och enligt honom kan vi resa stommen på fre då det inte är några direkta tyngder i våra väggblock mm. Vi kommer som sagt träffa honom på mån, bla för att kolla så alla avlopp ligger rätt. Jag har själv ritat planlösningen därför vill jag kontrollera. Däremot kommer vi tyvärr inte kunna vara med när betongbilen kommer då stugan byggs 30mil enkelväg från vårt hem och jobb mm tillåter inte att vi åker upp. Även om jag förstår det vore det bästa. Men litar fullt ut på byggaren, han har väldigt bra rykte att göra allt noggrant.

Ska dock fråga honom vilken betong de tänkt använda då jag gissar han redan beställt det tills på ons.

Tack så mycket alla som svarat i tråden. (y)
 
Mikael_L
Jag tror som oceanis att åtminstone infästningen av syllen kan bli en besvärlig och smått tveksam operation med en platta som inte nått ordentlig hårdhet. :|
En bättre betongkvalla är nog ett bra drag.
Jag tycker ni ska föra en dialog med betongleverantören också.
Jag snackade lite med mina innan jag skulle gjuta, dom på "min" betongstation var hemskt trevliga och kunniga och gav mycket information om allt möjligt som var bra att veta.

Savanna skrev:
..klipp...på byggaren, han har väldigt bra rykte att göra allt noggrant.

Ska dock fråga honom vilken betong de tänkt använda då jag gissar han redan beställt det tills på ons.
Även om han redan har beställt är det allra troligast inget alls problem att ändra på betongreceptet ända intill någon timme innan den ska levereras. Flaskhalsen ligger i transportbiten, map tillgängliga bilar osv. För bilen är ju redan bokad.
 
Det är ingen fara med att ställa stommen på fredag om det är gjutet på onsdag. Vad gäller fastsättningen så använd expander men borra och slå i den bara. Dra åt dom efter ytterligare några dagar. Vi monterar 8ton tunga betongväggar på betong som är gjuten med samma intervall som du tänker köra med. Vi kör visserligen med en C32/40 och då kan vi dra expander på dag 2 utan problem.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Sätt stommen och borra i infästningen till syllen men vänta med att dra åt en vecka eller så så är det nog lungt.
 
Nyfniken skrev:
Man minskar väl risken för radongaser också om man har färre sprickor i plattan?
om man inte vill ha radon så bygger man plattan tät mot ångdifusion och radon genom att lägga ut byggplast mellan 1'a och 2'a lagret cellplast.
 
Matti_75 skrev:
Det är ingen fara med att ställa stommen på fredag om det är gjutet på onsdag. Vad gäller fastsättningen så använd expander men borra och slå i den bara. Dra åt dom efter ytterligare några dagar. Vi monterar 8ton tunga betongväggar på betong som är gjuten med samma intervall som du tänker köra med. Vi kör visserligen med en C32/40 och då kan vi dra expander på dag 2 utan problem.
Den styrka du uppnår på 2 dagar i en c32/40, tar 6-7 dagar att nå med tex en c25/30 så därför är det oerhört viktigt att att man i detta fall väljer en något bättre betong, typ minst den ni använder men allra helst bättre.

Om byggaren tex väljer en c25/30 skulle inte jag rekommendera att ens borra och slå i expander andra dagen för risken för skador med en dålig infästning som följd är stor.

Normalt sker väl knappast stomresning på en platta av c25/30 förrän tidigast efter en vecka.

Så än en gång be byggaren att beställa en kvalitet som ger er möjlighet att få riktiga infästningar redan efter ett par dagar. Om han är sen så är det inget oskäligt krav.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.