Vi ska sätta upp ett väggskåp från Ikea med inbyggnadsmicro samt avslutningshylla, 60 + 30 cm, höjd 90.

På väggen satt det för länge sedan ett lågt, lättviktigt 80-skåp.

En elektriker flyttade el och var tvungen att gå in i väggen. Det ser lite hemmagjort ut där bakom, reglat på sina håll med massiv panel, 15 mm. Han var tvungen att kapa panelen i nederkant, några cm ovanför bänskivan för att kunna dra om.

Nu undrar jag om panelen räcker för att fästa det nya skåpet och hyllan? Jag har provskruvat i närheten av fästena och träffar ingen regel. Alternativt om vi kör på så pass långa skruvar att den först går igenom gips och panel och sedan även går in i panelen på väggens andra sida.

Eller måste jag riva bort gips och panel och regla på nytt?
 
`Tillägg: Det kan ju finnas en risk att man träffar sponten i panelen.
 
Lite svårt att svara på utan att ha sett det.

Ett alternativ som jag använt när det varit lite osäkert att fästa, är att sätta en list som man ställer skåpen på. Givetvis måste man även fästa i överkant men en list kan vara lättare att hitta bra fäste till.
 
Tack för tipset! Men det blir trångt med list, har en stående ramp med uttag.

Kan någon variant av Molly funka, annars?
 
kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut bakom.
 
Ja du kan ju alltid dra i molly, i så fall sitter det nog tillräckligt i panelen. Det jag mest är fundersam över är om panelen sitter fast tillräckligt bra...
Skåpet lär ju väga några kilo när du fyllt det med glas och porslin.

Har du inga möjligheter att träffa någon regel på 90cm bredd?
 
Eftersom panelen är kapad i nederkant, menar du?

Verkar inte finnas någon regel alls på höjden som skåpet kommer att hamna på. I överkant verkar det vara panel hela vägen.
 
Eller vad tror du om varianten att välja en så lång skruv att den fäster även i panelen på andra sidan?

Skåpen i sig väger 24-28 kg och micron runt 15. Vi ska inte ha porslin i skåpet.
 
Nä, nu ska ni inte ha några tunga saker. Men sedan ska marmormorteln in, lite gjutjärnsprylar etc. :)

Jag skulle nog försökt att hitta någon regel, öppna upp och kortla. Då vet man vad man fäster i och kan sova gott. Idén att fästa i andra panelen tror jag du ska släppa, det kommer nog inte att funka.

Anledningen till att jag är osäker på panelen är att den kan ha fästs hur som helst, t.ex. clips, dyckert, skruv etc. Vet man inte hur det sitter fast skulle jag inte hänga upp köksskåp i det.
 
Nä, du har nog rätt. Bättre att göra det ordentligt och kunna sova gott sedan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.