Sedan någon vecka har jag hittat ett gäng "flerfotingar" på mina golv; de första fann jag i duschrummet, därefter en handfull i hall, kök och ikväll även en i sovrummet!! De är några cm långa, svarta och rullar gärna ihop sig när jag vill sopa upp dem. Om jag "googlat" rätt så rör det sig om tusenfotingar. Häromkvällen hade jag ett helt gäng ute på trappen som tog sig in i huset! Jag sopar upp dem och slänger tillbaka dem i gräsmattan. Har berg/golvvärme som jag ännu inte slagit på och undrar vad jag gör som underlättar för dessa oönskade besök - taxam för alla åsikter/tips!:x
 
Ring försäkringsbolaget. De flesta har kostnadsfri åtgärd av skadedjursproblem.
 
Vi får också in tusenfotingar då och då, främst i källaren. Som jag förstått det bor de gärna i gräsmattor och vissa husägare har massor av dem i gräsmattan medan andra inte har någon alls. Just min tomt verkar locka dem och i synnerhet under hösten letar de sig in via garaget in i källaren och även genom ventilationsöppningar där insektsnätet är dåligt. När de kommer in däremot, dör de mycket snabbt då vår källare är på tok för torr för dem. Jag hittar därför aldrig levande tusenfotingar. Hur är det för dig, är alla levande? Det skulle ju i så fall kunna tyda på att det finns förutsättningar för dem att överleva inomhus, men det kräver som jag förstår det en ganska fuktig miljö.

Är inte helt säker på att Anticimex och övriga kan få bort problemet med tusenfotingar som tittar in på höstkanten då och då, men det kan ju vara bra att se över själva huset så att miljön är den rätta för hus och människa, inte för tusenfotingar.
 
Min första tanke var ..Gevalia !!:p
Fånga in nån liten rackare i burk och försök att få sorten identifierad av nån med kunskap om småkryp.
Därefter kanske du kan få fram deras levnadsförhållande och se om du har problem med fukt, mörker eller vad dom nu gillar.
 
Tack alla snälla för tips! Jag har klippt gräset och nu tar jag en kopp kaffe och väntar... ;)
 
Målle skrev:
Tack alla snälla för tips! Jag har klippt gräset och nu tar jag en kopp kaffe och väntar... ;)
Gevalia naturligtvis :)

(Är det lördag så är det)
 
  • Gilla
Målle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.