Poolen i fråga har en nedgrävd massiv betongstomme (klädd med skumduk + liner på insidan).

Betongstommen (väggarna) är 25 cm tjocka. Poolen är rektangulär; innerkantmått 8x4 meter och ytterkantmått 8,5x4,5 meter. Väggarna sticker upp ca 2-3 dm ovan mark. Runt poolen kommer sedan byggas trall.

Ovansidan på väggarna är alltså bara "naken skrovlig betong" för närvarande. Som avtäckning är det tänkt att montera granitsten runt om, som redan är inköpt hos en av de stora poolleverantörerna och avsedd för ändamålet. Alltså en "stensarg" ovanpå betongväggarna, en vanlig muravtäckning i princip (som det kallas om det vore en fristående stödmur).

Nu är frågan, innan jag sätter igång med muravtäckningen d v s monteringen av stenplattorna - SJÄLV! - vad bör man tänka på? Det sägs att stensargen gärna får sticka ut lite över vattnet och utgöra ett "överhäng" inåt poolen på ca 2 centimeter, och att använda frostbeständigt naturstensbruk (stenfix) för ca 500 kr/säcken är välinvesterade pengar, men hur genomför man detta jobb på smidigaste sätt i övrigt?

Ska man t ex börja med att fixera de fyra hörnstenarna och sedan spänna upp röda riktsnören och fortsätta vidare med att "fylla i" alla långsidorna? Eller börjar man med en hörnsten, sedan kör en raksida tills man kommer till nästa hörn, sedan sätter den hörnstenen och pinnar på med en sida i taget tills man kommit varvet runt?

Vilka trick ska man använda för snyggast och rakast resultat? Bör man dessutom ha en planlaser och väga in så att det t ex inte diffar t ex 5-10 mm mellan två punkter längs stensargen runt om hela poolen, så att man senare kan bygga an en helt jämn trall utan att få störande småskarvar?

Alla tips om montering av stensarg runt pool mottages tacksamt.
 
Ingen hjälp, men hur har du fäst linern om du endast har betong upptill?
 
Proppat en toppmonterad linerlist med expanderspik på ovansida betongvägg, så att klick-öppningen är i lodrät linje med insida vägg.
 
Aha, tack.
 
Jag har precis gjort det där jobbet.....

Jag skippade "stenfixet" och gjorde en gjutning ovanpå betongväggen som jag drog av mot linerlisten. På Finjas rekommendation användes "Handspackel Grov". Då fick jag en helt plan yta i rätt nivå. Därefter limmades stensargen med Sikaflex konstruktionslim.

Sätt två hörnor och spänn sedan upp ett snöre att sätta sargen efter. Jag satte snöret i framkant (vattensidan) för det var där jag tycker det är viktigast att det är rakt.

Innan du sätter hörnstenarna, spänn upp ett snöre för att kontrollera om väggen buktar eller är rak. Om väggen buktar inåt kan du behöva lite mer överhäng på hörnstenen för att kompensera detta.
 
  • Gilla
Kenth Flachsbinder
  • Laddar…
Perfekt MathiasS, exakt vad jag sökte, stort tack för hjälpen!

Din metod att stryka av en jämn översida och sedan limma plattorna tror jag på, med starkt bruk och stark fästmassa. Ska fixa detta närmaste veckorna. Tänkte hyra en planlaser också bara för att stämma av att jag har hela ovansidan med mig planmässigt (lättare när man ansluter trall mot stenplattorna senare).
 
Jag uppfattade att linerlisten redan sitter på plats. Om du då korrigerar ev avvikelser mot horisontalplanet, lir det inte en väldig glipa mellan sten och överkant linerlist då? Inte snyggt...... Jgskulle accepptera mindre avvikelser och anpassa trallen efter detta istället. Kommer inte synas.

har du vanlig stensarg i betong kommer du snart inse att passformen på dessa är sådan att millimeterpassning är helt hopplöst.


http://www.byggahus.se/forum/ovrigt...i-gjort-med-era-hus-idag-203.html#post1821010
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.