mexitegel skrev:
Ska du tapetsera så behöver du en tjock tapet och då är det väl typ boråstapeter som gäller och inte budgetgrejor.

Men om du menar att du bara vill ha rummen vita till lägsta möjliga pris så tycker jag du helt enkelt bara ska måla dem. Skippa tapeterna.

Renoveringstapeten ersätter inte grundmålningen utan ersätter spacklingen. Man behöver måla minst 2 ggr på den, första gången suger det rejält och det rekomenderas för snåljåpar (som mig) att köra på en billig färg första strykningen.
Hmm, kanske blir billigast att ta dit en målare och låta honom spackla och måla väggarna helt enkelt. Jag vill absolut inte fuska och snåla så att det blir fult men däremot känner jag att det inte spelar någon roll om väggarna blir vita med hjälp av färg eller av tapet. Men bubblor massa fula skarvar vill jag såklart inte ha. Taket måste spacklas om oavsett för där har det spruckit mellan varje platta till följd av dåligt underarbete. Säljarna har gjort målerijobbet själva i byggprocessen tyvärr...:(
 
Kvalitet/pris är alltid lika svårt :).

Nackdelen med att spackla på tapeten och sedan måla är att strukturen i ytan på spacklet och tapeten skiljer sig vilket gör att det är risk för att man ser ställena det är spacklat på ändå.

Men ta dit några målare och låt dem bedöma, vi andra gissar ju mest :)
 
mexitegel; #17. Du har precis rätt. Måla alltihop men grunda med rätt färg enl konstens alla regler.
 
mexitegel skrev:
Kvalitet/pris är alltid lika svårt :).

Nackdelen med att spackla på tapeten och sedan måla är att strukturen i ytan på spacklet och tapeten skiljer sig vilket gör att det är risk för att man ser ställena det är spacklat på ändå.


Men ta dit några målare och låt dem bedöma, vi andra gissar ju mest :)
Ja där har du ju en poäng. Vill ju att ytan ska bli jämn strukturmässigt också. Kanske bäst med tapet trots allt. Har ju inte flyttat in än så jag kan nog inte skicka dit målaren. Hade tänkt köpa tapeter och färg så att det fanns klart så fort vi får tillträde
 
Boråstapeter typ plain eller eco är det du ska välja, då är du säker på att det inte lyser igenom... Ska taket ändå spacklas å målas sku iaf jag måla med samma färg på väggarna före tapeterna det är liksom inget å spara på i tidsåtgång, då är man säkrare iaf! Prismässigt är det inte så stor skillnad kvm mässigt men tapeter blir bättre
mvh yrkesman
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
mångstekta skrev:
Boråstapeter typ plain eller eco är det du ska välja, då är du säker på att det inte lyser igenom... Ska taket ändå spacklas å målas sku iaf jag måla med samma färg på väggarna före tapeterna det är liksom inget å spara på i tidsåtgång, då är man säkrare iaf! Prismässigt är det inte så stor skillnad kvm mässigt men tapeter blir bättre
mvh yrkesman
Tack för svaret!
Vi använde boråstapeter plain när vi tapetserade själva och de var väldigt lätta att jobba med. Nu fick jag se att boråstapeter har fått vita tapeter även i sitt borosan-sortiment. De var 100 kr billigare per rulle så det kändes som ett prisvärt alternativ när vi ändå ska ta hjälp av målare. Har du några synpunkter på borosan?

Jag tror att du har en poäng med färgen. Känns säkrare att måla lite innan. Räcker det med vattenbaserad takfärg eller behöver man någon alkydfärg eftersom det är svart? Så att det inte blöder igenom menar jag.
 
Borosan är liksom " same shit diffrent name" :-D vanlig takfärg funkar fint! Det kan liksom inte blöda igenom som du tror, täcker dåligt gör det ju kanske men inget mer... lycka till
 
mångstekta skrev:
Borosan är liksom " same shit diffrent name" :-D vanlig takfärg funkar fint! Det kan liksom inte blöda igenom som du tror, täcker dåligt gör det ju kanske men inget mer... lycka till
Tack för svaret! Då får det bli ett inköp av borosan och vanlig takfärg (y)
 
Är det överlappstapet el kant i kant tapet som sitter nu ?
 
En fundering.Löser inte takfärgenbef tapet så den släpper eftersom den är vattenburen?
 
seniorkonsult skrev:
En fundering.Löser inte takfärgenbef tapet så den släpper eftersom den är vattenburen?
Varför i jessu namn skulle den göra det? Visst kan det bli blåsor direkt men sånt spänner ju ut sig när det torkat å blir det nått kvar får man skär upp å spackla i....
 
Prova så får du se hur fint det sväller i kanterna mm. Som sagt, bara att testa.
 
Orqvist8 skrev:
Är det överlappstapet el kant i kant tapet som sitter nu ?
Jag tror att det är kant i kant typ easy up
 

mångstekta; ; jag talar inte om tapeten, jag talar om den vattenburna takfärgen som skall målas på tapeten för att isolera det svarta. (Ursäkta, syftningsfelet.
 
Då tycker jag definitivt att ni ska köra på målning! Troligtvis behövs ingen spackling,men man kommer nog behöva skära upp och lägga en latex i hörnen! Sen så om jag får rekommendera en färg så ska du absolut använda alcros Milltex 5 väggfärg. Den är både matt och avtvättningsbar plus att den har väldigt bra täckförmåga och så behöver du inte köpa någon grundfärg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.