Ok.. Då vet jag hur jag ska göra om jag råkat borra hål i vattenrör innan jag ska sälja. Bara att plugga igen med tuggummi och spackla över. Håller taket på att rasa ner är det bara att stadga upp med ståltråd och silvertejp...


Det är en toalett med dusch. Ska vara renoverad för ca 10 år sedan pga en tidigare vattenskada. Plastmatta på golvet och våtrumstapet på väggarna. Ser riktigt proffsigt ut förutom att golvbrunnen ser ut att vara från 80-talet eller tidigare. (Golvbrunnen ser ganska antik ut, men ändå i plast. Golvbrunnen har ingen del som går att lyfta upp för rengöring. Det enda som går att lossa är en gummiplugg för att komma åt vattenlåset.)

Jag ska kolla om någon kan mäta upp fukt under plastmattan. Mattan verkar ha släppt lite under toastolen, kanske pga vatten som trängt in. Vet dock inte om det är något större problem.

Om jag väljer att plugga igen hålen, finns det något mer "permanent" än silikon? Någon typ av plastic padding?
 
Ska bara tillägga att jag inte har någon avsikt att tvinga på mig en renovering. Jag tycker bara att det är knäppt att en klåpare borrat hål fyra hål i toagolvet (varav ett in i avloppsröret).

Det jag vill är att först försäkra mig om att det inte är vattenskadat under golvmattan.

Om det inte är det vill jag permanent plugga igen skruvhål och hål i avloppsröret.

Silikon fungerar väl men torkar med tiden.

Går det att göra någon liknande fog som golvläggarna gör då dom "svetsar" ihop golvmattor?
 
AntonA skrev:
Det jag vill är att först försäkra mig om att det inte är vattenskadat under golvmattan.
Kan du öppna golvet underifrån?
 
Mikael_L
AntonA skrev:
Ok.. Då vet jag hur jag ska göra om jag råkat borra hål i vattenrör innan jag ska sälja. Bara att plugga igen med tuggummi och spackla över. Håller taket på att rasa ner är det bara att stadga upp med ståltråd och silvertejp...
Du är i din fulla rätt att kräva av säljaren ersättning för detta. Och om det inte godtas starta en rättsprocess om det.
Och du kan t.o.m vinna den, jag skulle säga "nästan troligt".
Men ersättningen skulle antagligen bli ganska blygsam. Ersättningen blir inte vad det kostar att göra ett nytt badrum, långt ifrån.
Ersättningen kan bli vad det kostar att göra ett fix med silikon eller något annat tätningsmedel, eller möjligen vad huset skulle varit värt för er och andra köpare om det dolda felet vore känt.

Om du själv väljer att "bara plugga rör" eller tejpa och ståltråda bärande delar innan försäljning så har din köpare samma rätt att processa mot dig.
Eller avstå.


Det är en toalett med dusch. Ska vara renoverad för ca 10 år sedan pga en tidigare vattenskada. Plastmatta på golvet och våtrumstapet på väggarna. Ser riktigt proffsigt ut förutom att golvbrunnen ser ut att vara från 80-talet eller tidigare. (Golvbrunnen ser ganska antik ut, men ändå i plast. Golvbrunnen har ingen del som går att lyfta upp för rengöring. Det enda som går att lossa är en gummiplugg för att komma åt vattenlåset.)
Det där känns inte så jättebra.
Då verkar du ha en golvbrunn som var "förbjudet" att återanvända vid renoveringen för 10 år sedan.
Förutom att det innebär en viss förhöjd skaderisk samt att ditt försäkringsbolag troligen nekar eller nedsätter ersättning vid ev skada så innebär det också att du kanske ansågs ha en förhöjd undersökningsplikt.
Och definitivt är badrummet som helhet mindre värt, ja det är kanske värt NOLL kronor, och om du vinner en process om hålet i avloppsröret så blir ersättningen följaktligen NOLL kronor. Du blir tilldömd x% av noll kronor.


Vad jag egentligen tycker är att den ev vinsten som kan hägra bortom domstolarna är alldeles för liten för att motivera risken med domstolsvägen.
Ungefär som att köpa en 100.000kronors lott, med 100 kr som högsta vinst. :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Ok. Så det kanske inte ens är någon ide att kontakta försäkringsbolaget?

Om dom skickar ut någon för att kontrollera lär väl han ta betalt av mig, mer än jag har att tjäna på en eventuell ersättning?
 
Man kan ju alltid ringa och fråga.
 
Min svärfar fick via en bekant låna en fuktmätare som visst ska kunna mäta en bit in i väggar och golv. Fråga mig inte hur det fungerar.. Hur som helst har vi i morse mätt fuktighet under golvet i badrummet. Kring toastol och dörr var det ca 20% i golvet, medan det i duschen var nästan 50%.

Om det stämmer tyder det på att hålet i avloppsröret inte har så stor betydelse (precis som flera av er sagt).

Att det är 50% fukt under duschen låter inte jättebra. Jag tänker att antingen är det den gamla golvbrunnen som läcker, eller så visar instrumentet fel.

Det var blött på golvet efter att sambon duschat, men vi torkade av golvet så gott det gick. Dock blir det ju alltid kvar lite fukt.

Under plastmattan är det betongplatta på mark. Har ingen koll på vad som finns under betongen då det är ett gammalt hus.

Ska jag bry mig om detta? Mattan har inte släppt över huvudtaget i duschen eller runt golvbrunnen. Vi har heller aldrig känt någon lukt eller liknande. Är 50% fukt ett problem?

Brukar sådana mätare visa rätt?

Om det är som ni säger att försäkringen inte täcker ett äldre badrum är det väl bara att plugga igen alla hål och se glad ut?

Om vi skulle ta upp mattan och finna en läckande golvbrunn skulle det väl innebära att man måste bila upp betongen runt golvbrunnen, byta brunnen och gjuta nytt och sen på med en ny golvmatta. Hur dyrt kan det bli? Jag gör gärna så mycket som möjligt själv, men överlåter till ett proffs att fixa ny golvbrunn och golvmatta. Räcker 20 000? Det finns väl ingen anledning att bila upp mer än det som är fuktigt?
 
Mikael_L
AntonA skrev:
Min svärfar fick via en bekant låna en fuktmätare som visst ska kunna mäta en bit in i väggar och golv. Fråga mig inte hur det fungerar.. Hur som helst har vi i morse mätt fuktighet under golvet i badrummet. Kring toastol och dörr var det ca 20% i golvet, medan det i duschen var nästan 50%.
Jag vet inte riktigt hur den där mätaren fungerar. Men i duschen är det troligen 100% RF i fixet bakom kaklet och i fogarna. Så den mäter kanske den fukten också?

edit:
Jag läste om nu, såg att det är plastmatta, sorry. Men jag vet fortfarande inte riktigt hur sådana där mätare fungerar... ;)

Om det är som ni säger att försäkringen inte täcker ett äldre badrum är det väl bara att plugga igen alla hål och se glad ut?
Jag misstänker att golvbrunnen var av ej godkänd typ när badrummets renoverades för tio år sedan. Det ger ju f-bolaget en gyllene chans att reducera ev ersättning, och sen kommer åldersavdraget till det.
Men det går ju alltid att försöka få ersättning och sen se vad det leder till. Du behöver inte ens nämna något om golvbrunnen, dom får själva göra sin bedömning.
Men jag antar att du först måste ha en verklig skada innan någon skadereglering kan ske. ;)
Och det är ju inte säkert att all ersättning uteblir, det kan ju alltid bli några kronor.
Men ni ska kanske räkna med 0kr, så blir allt annat en trevlig överraskning.

Om vi skulle ta upp mattan och finna en läckande golvbrunn skulle det väl innebära att man måste bila upp betongen runt golvbrunnen, byta brunnen och gjuta nytt och sen på med en ny golvmatta. Hur dyrt kan det bli? Jag gör gärna så mycket som möjligt själv, men överlåter till ett proffs att fixa ny golvbrunn och golvmatta. Räcker 20 000? Det finns väl ingen anledning att bila upp mer än det som är fuktigt?
Ja börjar ni fixa badrummet ordentligt så tycker jag att ni absolut ska bila in en ny brunn.
Jag kan väl annars inte så mycket om detta, men jag antar att det som blir besvärligt och dyrt är om det visar sig att man även måste börja byta avloppsrör. Då börjar det bli mycket att bila.
Man behöver inte bila bort fuktig betong. När man sen gjuter igen så blir det med fuktig betong igen. :)
Man bilar så mycket att golvbrunnen går att byta, och ev övrig skadad eller dålig betong.
Sen kör man värme eller avfuktare i badrummet, helst båda om det ska gå snabbt.

-----------

I dina kläder så tror jag att jag själv inte skulle orka börja "tjafsa" med säljaren.
Möjligen ett litet försök för att se om dom helt utan större problem är med på att ersätta lite.
Men att dra det hela vägen med jurister osv inblandade verkar ju dumt. De enda som skulle tjäna på det var advokaterna, som skulle skratta hela vägen till banken.
Men jag skulle ändå dokumentera det hela så gott det går, bara utifall att.
Anteckna datum osv när saker och ting upptäcktes, och hur (anledningar osv)
Och så lite bilder.

Sen skulle jag göra allt som är vettigt möjligt för att undersöka hur det nuvarande badrummet verkligen mår. Jag vet inte på rak arm hur jag skulle göra. Det skulle jag vara tvungen att ta reda på.
Om bedömningen till sist blir att nuvarande badrum faktiskt mår ganska OK så skulle jag bara försöka täta det där hålet så gott det går och släppa allt till dess den riktiga badrumsrenoveringen ska ske, någon gång i framtiden.
Och då blir det allt, även att bila och byta golvbrunn.

Men om det verkligen är förhöjda fuktvärden i badrummet, så måste den där renoveringen kanske ske ganska snart.
Och då kan du prova f-bolaget. Tyvärr är troligen den felaktiga golvbrunnen inget dolt fel (det är ju väldigt synligt :)), så det ger inte säljaren något större ansvar i det hela. Men hittar man andra fel, som verkligen 100% säkert har orsakat själva skadan (det kanske helt saknas tätskikt på en yta, t.ex. omöjligt att kolla vid köpet) kan dessa möjligen gå att driva som dolda fel.
Att felaktig golvbrunn har återanvänts vid förra renoveringen är tyvärr en nackdel för dig. Det ska upptäckas vid en ordentlig besiktning, och det i sin tur betyder att ditt ansvar för att undersöka allt ännu mer noggrant ökar.
 
För ca 8 år sedan renoverade vi vårt badrum på ca 8 kvm. Allt underarbete gjorde jag själv, tog in mattläggare till ny golvmatta och väggmatta (med bård), mattor plus mattläggare kostade ca 15kkr om jag mins rätt (innan ROT, som var manuell på den tiden)
 
O
Med dessa värden borde du nästan kunna se vattnet rinna....
Så nånting känns galet med mätningen....
 
M
AntonA skrev:
Min svärfar fick via en bekant låna en fuktmätare som visst ska kunna mäta en bit in i väggar och golv. Fråga mig inte hur det fungerar.. Hur som helst har vi i morse mätt fuktighet under golvet i badrummet. Kring toastol och dörr var det ca 20% i golvet, medan det i duschen var nästan 50%.

Om det stämmer tyder det på att hålet i avloppsröret inte har så stor betydelse (precis som flera av er sagt).

Att det är 50% fukt under duschen låter inte jättebra. Jag tänker att antingen är det den gamla golvbrunnen som läcker, eller så visar instrumentet fel.

Det var blött på golvet efter att sambon duschat, men vi torkade av golvet så gott det gick. Dock blir det ju alltid kvar lite fukt.
Använd inte badrummet på ngt dygn innan ni mäter. Minsta fukt på ytan kommer ju annars lura mätaren.

Sen måste du kika i manualen vad värdena du får fram innebär.

Kikade i manualen på tex
http://www.termometer.se/Handinstru...orstorande-fuktmatare-med-sfarisk-givare.html

fukt kopia.jpg
 
Redigerat:
50% efter att det var blött på golvet och man bara torkat av för hand är BRA värden. Som miksil skriver måste det vara oanvänt något dygn först.

Vad gäller TS orginalfråga så kan det rimligtvis INTE vara rimligt för en köpare att skruva loss toastolen för att kolla att det är korrekt gjort, inte heller för en besiktningsman.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har aldrig testat fuktmätare. Men kan den mäta igenom plastmattan? Det är väl underlagets fuktighet som är intressant?
 
B
De fuktmätare jag sett har två piggar som ska in i materialet som ska mätas, känns inte helt ok att punktera mattan i duschen...
 
Proffsiga mätare gör en beröringsfri mätning, alltså inga piggar som punkterar något.

Jag vet inte exakt hur de fungerar men jag antar att de utnyttjar en kapacitiv koppling genom de isolerande skikten. De skickar alltså i princip in en radiosignal, och beroende på hur bra ev. vatten i väggen leder så får man tillbaka en reflekterad signal (min hypotes om hur de fungerar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.